Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 14:25

Ik ben op dit moment bezig een ardenner op te pakken, zijn eigenares heeft nooit op hem gereden maar hij is voordat zij hem kreeg wel gereden geweest. Zij hebben alleen een menhoofdstel met dus ook een menbit erin. Omdat ik graag bitloos met hem wil gaan, maar hem toch buiten onder controle wil blijven houden wil ik voorlopig met twee teugels werken.

Ik ben al een tijdje met hem bezig, het gaat steeds beter(We houden het vooral nog bij grondwerk en kleine sessies op het paard puur om hem te leren reageren op teugeldruk) en zodra hij op bitloos in de bak betrouwbaar te rijden is, wil ik ook graag buiten met hem rijden. Ik ga 3 a 4 dagen per week naar hem toe, meestal oefen ik een keer, wandel ik een keer buiten, en poets ik hem een keer. Buiten reageert hij super op alles, zelfs een drilboor of een achterlijke autobestuurder die voorbij raast deert hem niet. Om toch een soort 'back-up' te hebben wilde ik zijn touwhalster onder een hoofdstel doen en met dubbele teugels werken. Als hij niet op bitloos reageert kan ik dan altijd nog op bit overstappen voor dat extra beetje controle. Zou het mogelijk zijn om dan zijn menhoofdstel te gebruiken hiervoor met een normaal bit? Of zou dat storend zijn voor hem. Vind het namelijk zonde om een nieuw hoofdstel te kopen voor iets wat maar tijdelijk is. Verder ben ik eens gaan kijken naar de bitten die er beschikbaar zijn, zou een D-trens misschien iets voor hem zijn? Ligt stil in de mond, en hij ervaart iets van druk tegen zijn kaak(zoals bij bitloos). Ik heb zelf niet veel verstand van bitten, heb gelukkig wel de goede bitmaat voor hem. Wil hem zo zacht mogelijk rijden, vandaar ook mijn keuze voor bitloos.

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Tillie20

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 19:04

Upje (:

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:09

Als bit misschien een gewoon simpel dubbelgebroken trensje, kan zowel bustrens als watertrens zijn.

Misschien is het een optie voor je om naar een Rambo micklem hoofdstel te kijken. Die kunnen volgens mij zowel met als zonder bit gebruikt worden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er loopt geloof ik een topic over hier op bokt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:10

Die Rambo micklem is wel slim. Als bitje misschien een kneveltrens? Dan heb je net wat meer druk op de zijkant :)