Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

esdorp34

Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:58

Ik gebruik bij mijn paard af en toe een bitloos hoofstel, de FRA Indy, met gekruisde riemen achter de kaak. Ik heb het gevoel dat ik in de oefening (dressuurmatig) net niet goed doorkom. Zodat ik net niet het puntje op de i kan zetten zeg maar. Welke bitloze hoofdstellen gebruiken jullie (dressuurmatig) en wat is jullie ervaring?

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:04

Ik gebruik De Academische kaptoom. Voldoet prima voor ons.

Dit is voor mij en mijn paard de allereerste bitloze optoming. Dat vond ik in het begin wel spannend, maar ik merk nu geen verschil meer. Het is net of rijd ik met een bit. Ook merk ik dat mijn merrie het prettig vind om er mee te werken. Ze draait elke keer haar kopje naar mij toe als ik de kaptoom om wil doen. Voor mij een teken dat ze het prettig vindt zitten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Laatst bijgewerkt door BLAF op 22-04-14 11:08, in het totaal 3 keer bewerkt

eldora1

Re: Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:05

Ik halster en halster touw!
:+

Grapje hoor xd

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:06

Emiel voest bitless bridle.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:07

Voor het meer dressuur werk heb ik een sidepull.

esdorp34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:42

Heb even gegoogled, de afbeeldingen die ik vind zijn niet heel duidelijk, dus nog even ter verduidelijking voor mij:

Die Academische kaptoom is een kaptoom met ringen, waar je dan de teugels net achter de mond vastmaakt aan een van de ringen? Hier krijgt het paard (net als bij het rijden met een halster) druk op de neus?

De Emiel voest bitloos, is dat een met gekruisde kinbanden? Je snoert, bij een heftige ophouding, dan eigenlijk de neus af?

En tot slot de Sidepull, dat is een beetje hetzelfde idee als de Academische kaptoom?

Ik hoor graag jullie reacties.