Eindelijk een bit gevonden dat geaccepteerd wordt door mijn jonge paard en waar hij goed op loopt. De Myler Comfort Level 1 bustrens. Maar nu na een paar keer rijden krijgt hij wat schuurplekjes zo'n 5cm boven de mondhoeken. Precies daar waar het "scharnier" van het bit zit. Ik wil nu rubber bitringen gaan proberen, maar heeft dat invloed op de werking van het Myler bit vanwege het gebogen mondstuk? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb bij mijn paard precies hetzelfde gehad. Maakte niet uit wat voor neusriem ik gebruikte. Hoog, laag, gecombineerd, mexicaans, pure ellende. Na enige inspectie aan het bit ontdekte ik dat de delen op 1 punt niet heel netjes op elkaar aansloten en daar ontstond wrijving op de huid van mijn paard. Bit omgedraaid en geen last meer gehad.
Ik zou dit eerst even goed controleren voor je er bitringen omheen gaat wurmen. Tevens zou ik alleen bitringen gebruiken als daar ruimte voor is. De anatomische vorm van het bit zal hier geen invloed op hebben maar houdt wel in je achterhoofd dat je bit er een maat kleiner van wordt (minimaal 0,5cm)
Heb het nu met bitringen geprobeerd. De schade werd daardoor nog groter... Iemand anders heeft het bit even geleend en heeft precies hetzelfde probleem... Beetje jammer van zo'n duur bit.
Starbreeze
Geplaatst: 04-05-14 09:05
Daar heeft mijn paard nog nooit last van gehad. Heb je wel de juiste maat? Myler hoort wat uit te steken. Dus niet zelf meten maar de officiële maat van Myler gebruiken.
Anoniem
Geplaatst: 04-05-14 09:18
Heb je misschien een foto van het bit in de mond? Dit klinkt inderdaad als een maatje te klein. Mylers moeten aan beide kanten een stukje uitsteken, dat hoort terwijl het bit voor ons oog dan te groot lijkt.
De maat is prima. Ik heb de neusriem hoger gezet en het probleem lijkt te zijn verholpen. Het velletje kwam klem te zitten tussen de neusriem en de bitring. Nog even een paar keer aanzien voor ik er zeker van ben...
Plaats eens een foto zodat er gezien kan worden of het bit past, of je neusriem echt goed zit..misschien heeft je paard toch een grotere mond dan je denkt?