Ik heb twee maanden terug een zadel aan laten meten op mijn ruin. Nu heb ik vrij weinig kunnen doen door omstandigheden. Niet kunnen rijden.
uiteindelijk heeft iemand hem voor mij gereden. En kwam ik erachter dat het zadel niet goed lag. Deze is toen weer netjes aangepast. Hij wasvan voor niet voldoende opgevuld.
nu heb ik hem zelf weer gereden. En hhet viel me op dat zadel voor mijn gevoel van achteren meekwam als ik ging staan. Stamgenoten zien het niet. Zij zeggen dat hij netjes ligt.
ook liep mijn paard niet helemaal lekker. Op de voorhand en niet actief. Nu was het erg warm en stond hij al even stil..
nu vraag ik mij af.. hoe kan het dat het lichtrijden zo zwaar ging? Door het lopen van mijn paard of door vorm? Van het zadel?
Ik wil van de week nog eenmaal met dit zadel rijden. En daarna even een ander zadel opleggen. Eens kijken of er verschil is in zijn lopen. En of ik verschil merk kwa ligging van het zadel.
Zijm oude zadek ligt nu op een van mijn andere paarden. Dit zadel past hem nog redelijk. Deze wil ik uitproberen. Of de oude wintec waar hij hiervoor onder gereden werd. Deze past hem ook maar was voor mij een halve inch te klein.
Een zadel dat van achter naar boven komt, klinkt voor mij als een te brede boom. Dat had dan ook al zo moeten zijn voor het opvullen van het zadel. Dat een paard niet lekker loopt als een zadel niet lekker ligt is logisch, op het moment dat een zadel op bepaalde plaatsen drukt, kan een paard niet lekker over de rug gaan lopen. Een zadel met een te brede boom zal bijvoorbeeld op de schouder en de schoft gaan drukken.
Het niet lekker lopen van jouw paard kan -als het zadel verder dus geen drukpunten heeft- ook heel simpelweg verklaard kunnen worden door jouw zit door het zadel. Als jij je zwaartepunt naar voren plaatst door naar voren te gaan zitten, is het logisch dat je paard dit ook gaat doen.
Het lijkt me sterk dat het zo van invloed is, maar zou het kunnen dat door het opvullen je zadel niet meer gelijk opgevuld is, waardoor het middelpunt van het zadel niet meer in het midden maar naar achter ligt, waardoor je zadel als ware scheef naar achteren staat, waardoor jij geforceerd wordt om naar voren toe te komen om licht te rijden? Dat het voelt alsof het zadel plakt doordat jij een stuk meer kracht moet zetten?
Mijn advies zou gewoon zijn om een goede zadelpasser te laten komen. Een zadel moet niet alleen lekker liggen voor je paard, maar jou ook naar een juiste houding stimuleren. Een zadel dat niet juist gevuld is, kan niet alleen problemen geven voor jouw houding, maar kan ook drukpunten op het paard geven die er niet horen te zijn.
Ik had gevraagd wat fotos te schieten zodat ik zelf terug kon kijken. Hierop is goed te zien dat het niet omhoog komt. Wel is het iets naar voren geschoven. (Niet meer nagesingeld).
En hier een foto van een doorzit moment. Waarop ik hem actiever vroeg. Ook hier neemt hij zijm achterhand niet mee.
https://fbcdn-photos-e-a.akamaihd.net/h ... 2248_n.jpg Dit is een dik jaar geleden (heb niet veel rijfotos) nog onder de rossner. Deze is overgegaan naar mijn merrie. (Mijn ruin is destijds verkocht. En later toch weer teruggekomen wegens geen klik.Bij mij door zwzwangerschap verkocht en nu heel blij dat hij terug is. Nu een een klein halfjaar. Eerst dus inder een wintec 250 dressuur. Nu een hercross dressuurzadel).
Paard staat hier met zijn achterbenen vijf cm lager (schuine stoep xp). Hij is flink overbouwd. En als hij zijn achterhand eronder zet zakt hij dus een eind in van achter.
Van de week sjouwde hij echt op de voorhand. Leunde ook erg in mijn hand. Ook zijn galop was maar flauwtjes. Hij is ook even ziek geweest. Daar gooi ik zijn gangen en houding op. Ook zonder ruiter en zonder zadel duikeld hij momenteel wat en is hij wat sloom.
Ik kan niet korter rijden ivm een knieblessure. Meestal rijd ik zelfs langer. Ik had voor er foto's gemaakt werden mijn beugels wat korter. Hierdoor kreeg ik last van mijn knie. Maar ook het lichtrijden maakte geen verschil
Naar mijn weten kan een zadel iets klepperen als er nieuwe vulling inzit die nog moet zetten. (maar dan inderdaad een klein, hij moet niet van de rug afkomen) Als het zadel is aangepast en de ligging is veranderd, dan kan je inderdaad moeite ondervinden met het zitten/lichtrijden doordat je anders op je paard zit.
Wat betreft het lastiger lopen is het een kip-ei vraag. Loopt hij moeilijker doordat jij moeilijker zit of andersom? Daarnaast zou ik ook niet uitsluiten dat het komt doordat hij een tijd door een ander is gereden/het zadel een tijd niet goed heeft gelegen.
Zou inderdaad even kijken of een ander zadel verschil maakt in zijn lopen, zo ja, dan weet je genoeg en zou ik opzoek naar een andere zadelpasser. Als het geen verschil maakt zou ik het even tijd geven.