Nieuw hoofdstel nachtje in de olie, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Nieuw hoofdstel nachtje in de olie, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 07:59

Ik heb recent een nieuw hoofdstel gekocht, alleen het leef van deze is (nog) niet zo soepel. Nu adviseerde de verkoopster mij dat ik het hoofdstel het best een nachtje in de olie kon leggen.
Ik vraag mij af, hoe doen jullie dit? Olie in een emmer en hoofdst erin? Of het hoofdstel dik invetten met olie? Wordt het hoofdstel dan niet sponzig?

Hutcherson

Re: Nieuw hoofdstel nachtje in de olie, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:12

ja gewoon wat olie in een emmer en dan alle stukken erin leggen.
Het hoofdstel wordt dan niet sponzig. De olie kan gewoon lekker goed intrekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:17

NIET doen :n

Gewoon netjes je tafel vol met kranten leggen (of plastic of iets om de tafel te beschermen), hoofdstel uit elkaar halen en alle onderdelen netjes plat op de tafel leggen, bakje goede lederolie en kwastje neerzetten en alles lekker insmeren :j

In laten trekken, en weer opnieuw insmeren. Zo ga je door met (beide kanten) steeds weer voorzien van een laagje olie als je langsloopt en het vorige laagje is weer opgenomen.

Totdat je op een gegeven moment 's avonds voor het laatst een laagje olie erop gesmeerd hebt en dat het 's ochtends nog net niet helemaal opgedroogd is: dan heeft het leer genoeg olie opgenomen zonder dat het sponzig en vettig is geworden.

Hoofdstellen die in hun geheel in een emmer olie gepleurd worden zijn vaak helemaal zompig, verdikt zodat je riempjes niet meer goed door gespen en passantjes krijgt, en blijven vettig aanvoelen / zelfs olie "zweten" de hele tijd en je gespen e.d. zijn ook baggervet.....blegh.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:19

Misschien een tip voor de bovenstaande methode: kranten worden natuurlijk nat van die olie. Leg er een stuk plastic onder, zodat de ondergrond (waar je dit op gaat doen) mooi droog blijft. Handigst is bijvoorbeeld een vuilniszak stukknippen, zodat je die daarna in één beweging kan weggooien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:27

Als je een beetje normaal werkt dan zijn kranten prima, klieder je alles onder dan is het wel handig om er nog een laag plastic onder te leggen inderdaad :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:32

pmarena schreef:
NIET doen :n

Gewoon netjes je tafel vol met kranten leggen (of plastic of iets om de tafel te beschermen), hoofdstel uit elkaar halen en alle onderdelen netjes plat op de tafel leggen, bakje goede lederolie en kwastje neerzetten en alles lekker insmeren :j

In laten trekken, en weer opnieuw insmeren. Zo ga je door met (beide kanten) steeds weer voorzien van een laagje olie als je langsloopt en het vorige laagje is weer opgenomen.

Totdat je op een gegeven moment 's avonds voor het laatst een laagje olie erop gesmeerd hebt en dat het 's ochtends nog net niet helemaal opgedroogd is: dan heeft het leer genoeg olie opgenomen zonder dat het sponzig en vettig is geworden.

Hoofdstellen die in hun geheel in een emmer olie gepleurd worden zijn vaak helemaal zompig, verdikt zodat je riempjes niet meer goed door gespen en passantjes krijgt, en blijven vettig aanvoelen / zelfs olie "zweten" de hele tijd en je gespen e.d. zijn ook baggervet.....blegh.

Dan gebruik jij de verkeerde olie. Hier doen we een nieuw hoofdstel altijd een nacht in een emmer met olie. En laten het dan een paar dagen goed uitlekken. Nog nooit last gehad van een sompig hoofdstel.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:36

Ik heb een emmer met deksel (zo'n grijze van de Pavo supplementen) gevuld met 6 liter lederolie.
Nieuwe hoofdstellen haal ik uit elkaar en laat ik een nachtje in de emmer.
De volgende dag pak ik een oude doek en neem ik alle onderdelen af en dan kun je het hoofdstel prima gebruiken. De olie kun je super bewaren in zo'n emmer, maar je zou het ook kunnen terug gieten in de jerrycan.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:01

Het schijnt dat de stiksel wel slapper worden en uiteindelijk 'oplossen' door het weken in de olie.ik zou gewoon een aantal keer goed invetten, zoals pmarena zegt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:19

Wat pmarena zegt klopt wel, het leer zet uit en dan krijg je de riempjes niet meer fijn door de passantjes. Gewoon goed oliën met dunne laagjes tot het niet meer opneemt en dan even uitpoetsen. Dat is echt de beste methode :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:23

Ik heb ook geen goede ervaringen met leder wat een nacht in de olie heeft gelegen. Bij mij werd het inderdaad zompig (ik heb echt leder olie gebruikt :P ) en de stiksels minder sterk. Het hoofdstel bleef vettig en was echt niet prettig om mee te werken.

Het hoofdstel wat ik daarna heb gekocht heb ik inderdaad netjes ingevet volgend de methode van pmarena en dat ging prima. Een soepel, zacht hoofdstel wat niet zwakker werd en nog heel lang mee is gegaan :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:47

Aha, had laatst ook dat de riempjes niet door de passanten heen wilden maar had niet de link gelegd met het weken in olie. Hier geen problemen dat het leder te vettig wordt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:12

Ook geen goede ervaringen met een nacht in de olie..
Kreeg idd sommige riempjes niet meer netjes door de passantjes en het hoofdstel bleef maar rekken!
Moest er elke maand wel weer een paar gaatjes bij prikken en het hoofdstel is niet lang mee gegaan.
Nu vet ik een nieuw hoofdstel 2 x in voor gebruik en dan wekelijks tot het mooi soepel is, daarna nog af en toe eens, maar de kwaliteit maakt ook wel een groot verschil!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:16

Wat ik altijd doe:

Hoofdstel ophangen, emmer eronder. Olie uit de fles over het hoofdstel heen gieten. Wachten tot het is opgedroogd, dan een andere emmer eronder en de emmer met het opgevangen olie er dit keer overheen. En dat steeds doen tot het hoofdstel niets meer op neemt. Na 8 jaar heb ik nog steeds een heerlijk soepel hoofdstel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:19

Geryon schreef:
Wat ik altijd doe:

Hoofdstel ophangen, emmer eronder. Olie uit de fles over het hoofdstel heen gieten. Wachten tot het is opgedroogd, dan een andere emmer eronder en de emmer met het opgevangen olie er dit keer overheen. En dat steeds doen tot het hoofdstel niets meer op neemt. Na 8 jaar heb ik nog steeds een heerlijk soepel hoofdstel.

Zou je dan niet gewoon je hoofdstel kunnen onderdompelen en boven de emmer ophangen en dan wanneer het droog is opnieuw onderdompelen? Dat lijkt me wat minder omslachtig. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:30

Ja daar heb ik dus te weinig lederolie per keer voor (of te grote emmers) :+

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:36

Vroeger zou ik ermee naar de patattent zijn gegaan, effe dippen, klaar!

Olie en stiksels... heb toch ook altijd begrepen dat dit geen geweldige combi is en meters leer van bv mentuig gewoon door leervet gehaad. Gaat toch prima? Door gebruik, beetje onderhouden en verzorgd weghangen wordt het soepel en kan een hoofdstelletje lang mooi blijven.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:01

Dat stiksels wegrotten/ oplossen door te veel vetten/ olie is niet waar.
Dat was misschien zo met oude katoenen stiksels, met de huidige synthetische stiksels niet meer.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:19

Wolkje schreef:
Dat was misschien zo met oude katoenen stiksels, met de huidige synthetische stiksels niet meer.

Helaas, helaas... ik was ook een trouwe olie-gebruiker. Tot ik opeens mijn hoofdstel naar de zadelmaker kon brengen omdat de stiksels begonnen te lossen. Was geen goedkoop hoofdstel maar toch waren de stiksels echt slecht geworden door de olie.
Voor het leer zelf is olie overigens ook helemaal niet goed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:21

juleke schreef:
Wolkje schreef:

Helaas, helaas... ik was ook een trouwe olie-gebruiker. Tot ik opeens mijn hoofdstel naar de zadelmaker kon brengen omdat de stiksels begonnen te lossen. Was geen goedkoop hoofdstel maar toch waren de stiksels echt slecht geworden door de olie.
Voor het leer zelf is olie overigens ook helemaal niet goed.

Mijn kieffer hoofdstel is nu al 8 jaar oud, maar ik heb nergens last van hoor! Hoofdstel is nog mooi en enorm soepel.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:41

Mijn hoofdstel ziet er ook nog mooi uit hoor. En het is inderdaad enorm soepel. Maar ik heb toch echt stiksels moeten laten vervangen. De zadelmaker heeft zelfs 1 van de bakstukken volledig vervangen omdat het leer niet meer goed genoeg om terug te kunnen naaien (de gaten scheurden gewoon uit omdat het leer te soepel was).
Het zal toch ook wel niet voor niets zijn dat verschillende zadelmakers echt afraden om olie te gebruiken voor het tuig/zadel?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:42

Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb maar besloten om het hoofdstel niet in de olie te leggen maar een aantal keer goed in te vetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:49

Ik leg ook altijd mijn hoofdstel nachtje in e olie, werkt prima hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:56

Ik denk dat er ook veel verschil zit tussen meningen wat een mooi verzorgd hoofdstel is, soms zie je wel eens hoofdstellen van mensen die zweren dat het echt in keurig perfect onderhouden staat is...en dan vind ik het maar een vies plakkerig ding dat amper nog uit elkaar te halen is...brrrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:47

pmarena schreef:
Ik denk dat er ook veel verschil zit tussen meningen wat een mooi verzorgd hoofdstel is, soms zie je wel eens hoofdstellen van mensen die zweren dat het echt in keurig perfect onderhouden staat is...en dan vind ik het maar een vies plakkerig ding dat amper nog uit elkaar te halen is...brrrrr.

Nouuuu mijnes is niet vet plakkerig. Ik heb wel een hoofdstel gehad waar dat bij gebeurd is hoor :j Maar bij mijn huidige niks aan de hand. gelukkig :D

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:53

Inderdaad goed invetten.

Olie gebruik je niet op alle kanten van het leer. Alleen op de huidkant als dat er zit.(bv de binnenkant van het zweetblad zadel, de binnenkant van je neusriempje etc)
Op de "gladde" kant geen olie, maar vet smeren.