Hoofdstel/neusriem dat de druk verdeeld over neus en bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Hoofdstel/neusriem dat de druk verdeeld over neus en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:30

Hallo,

Mijn bijrijdpaard heeft heel erg last van staldrift als wij buiten rijden. Hierdoor zit ze 65% van de rit te drammen, te dribbelen en te trekken. Hierdoor krijgt haar mond redelijk wat te verduren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling maar soms kan het helaas niet anders... Ze gaat er namelijk rustig in rengallop van door terug naar stal als je je tegels los zou gooien en dit is gewoon heel erg gevaarlijk. Nu vinden de eigenaar en ik het, ondanks dat het eigenlijk gewoon haar eigen schuld is, toch wel erg zielig.

We gaan binnenkort waarschijnlijk bachrescue spray/druppels proberen en hopen dat het dan minder zal worden. Mocht dat niet werken, wil ik toch iets vinden waardoor ze minder gesjor in haar mond heeft. Nu kan ik me herinneren dat ik ooit iets heb gelezen over een hoofdstel/neusriem die de druk van de teugels verdeeld over bit en neus. Helaas heb ik werkelijk geen idee wat het nou precies was en of het überhaupt wel bestaat en ik niet gewoon raar gedroomd heb....

Alvast bedankt!
Groetjes Eva

DGL

Re: Hoofdstel/neusriem dat de druk verdeeld over neus en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:36

Je zou om het te proberen een extra paar teugels aan je neusriem kunnen maken. Moet je neusriem wel een beetje stevig zijn ;) Op die manier kun je zelf bepalen wanneer je het bit er meer bij wilt pakken.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 19:22

Dat is inderdaad een goed idee. Is dat veilig ivm de bevestiging enzo?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:53

Ik denk dat je de Kineton neusriem in gedachten hebt. Die werkt wel behoorlijk heftig in volgens mij. Je kan misschien ook een kaptoom nemen, waaraan je ook een bit kan bevestigen en dan met dubbele teugels rijden. Het kan misschien ook helpen om niet heen en terug dezelfde weg te rijden, of iedere keer als ze gaat drammen, omkeren en weer een stuk terug rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:56

Kinetonneusriem inderdaad. Wat er "heftig" aan is is dat een deel van de druk wordt overgeheveld naar de neusriem. De druk op het bit wordt minder, o.a. zal het bit minder snel scharnieren.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:03

Remark schreef:
Dat is inderdaad een goed idee. Is dat veilig ivm de bevestiging enzo?

Ik had ze aan de aanssnoerneusriem gemaakt, daar zaten ringetjes op dus dat werkte wel prima :)
Ik rijd nu met een kaptoom + bit, dat is natuurlijk iets steviger.
Het lijkt mij fijner als je zelf kunt regelen waar je inwerkt, maar dan zit je dus wel met dubbele teugels.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:31

Bij de rambo micklem multi bridle krijg je clips die de druk over mond en neus verdelen. Echt een heel erg fijn hoofdstel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:48

Hier wil ik toch wel even op reageren, want dit vind ik een krasse uitspraak.
Haar schuld? Het is voor de volle 100% jouw schuld, nooit van het paard, want die vraagt er niet om om bereden te worden!
Jammer dat je het wil oplossen met optoming. Je leiderspositie is namelijk totaal nog niet voldoende bevestigd, zo'n gedrag mag je niet tolereren als je erop kruipt.
Paard heeft stalmoed, is nog stijfjes en heeft er dan nog eens heel wat pijn bij door al het getrek en geklungel op z'n rug, het is ook maar doodnormaal dat het arme dier in verzet gaat. Sterke karakters kunnen gelukkig nog goed uitdrukken dat je verkeerd bezig bent, helaas zijn er dieren die dit allemaal over zich heen laten gaan en dan op een bepaald moment crashen (en ja hoor, dat is dan wellicht ook weer de schuld van het dier, wat dan weer doorverkocht wordt aan een andere klungelaar).

En ja, ook ik had net zelfde probleem, paard erg bokkerig, nerveus enz....ik dacht eraan om het paard te verkopen omdat ik het niet veilig meer vond.

Ben gewoon terug heel consequent grondwerk doen. Ik heb er wel hulp bijgezocht, de beste die ik kende, die haar even voor me heeft getraind.

Nu gaan we vaak grondwerken om in te oefenen wat we geleerd hebben en als ze terug haar kuren heeft omdat ze bvb schrikt van iets die achter de bak lawaai maakt (ze kan enorm heftig en explosief uit de hoek komen), dan doe ik consequent alle oefeningen die ze geleerd heeft aan de hand. Je staat versteld van hoe snel ze dan terug kalm worden. Leer ze gewoon perfect je lichaamsbeweging volgen, nog niet rijden als je niet het gevoel hebt alles voor 200% onder controle te hebben. Je moet als het ware in de grondwerkoefeningen een soort van geheel worden, als jij de intentie hebt van naar voren of naar achter te bewegen, volgt het paard alsof jullie verbonden zijn en 1 geheel vormen, jouw ritme volledig door het paard wordt aangenomen en gevolgd wordt, schouders verzetten, enz...
Paard mag je nooit voorbij steken, jij bepaalt zelf waar je grenzen zijn en leert die ook consequent aan door in de verschillende zones te gaan lopen en daar controle te leren hebben over je paard met je lichaamsbeweging (bvb paard mag de schouderlijn niet passeren in leiderspositie, als dat lukt, in zadelpositie gaan lopen enz...)
Dit is de basis, concentratie, focus en leiderschap, wat jij doet is de weg die heel veel ruiters volgen, met als gevolg een paard dat op den duur zo zuur wordt dat het niet meer fijn is om te rijden, geblokkeerd raakt in de rug en tenslotte zo kapot gereden wordt dat ie in het slachthuis belandt.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-04-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:02

Nou wat een overdreven post hierboven. Er zijn meer paarden die dat alleen doen laatste stuk richting huis en daar heeft kapot rijden en slacht niks mee te maken.. Vooral als je maar een dezelfde weg terug is. Wat ik heb gedaan is, elke keer bij druk doen en huppelen , omdraaien en weer weg van huis. Pas als ze normaal stappen mogen ze naar huis. Op een gegven moment valt het kwartje, maar trek er maar een poos voor uit. Eerst zal het erger worden, daarna zakt het weg en uitendelijk snappen ze het. Volhouder wint.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:08

Tja, als ik veel verhalen zo lees op bokt dan vrees ik dat mijn reactie niet overdreven is. Staldrift is een normale reactie, het paard ziet je totaal niet als leider.
Ik rij al meer dan 20 jaar en heb vreselijke momenten beleefd net door die staldrift. Misschien kun jij het op die manier oplossen (omdat je misschien een meer uitgesproken leiderspositie hebt), meeste kunnen het totaal niet en het is gevaarlijk, totaal niet de schuld van het paard want die volgt z'n instinct!
Alle bachbloesems en bitten ten spijt, dat is niet de juiste aanpak.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-04-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:12

Nou dat is helemaal fijn dat het helpt. Mijn optie ook gewerkt, ook kwestie van volhouden, rustig blijven en leiding nemen op een andere manier.

En als t paard huppelend naar huis gaat zo nu en dan gaan ze echt niet kapot van... zorgen dat je ze niet in een stal mikt, goed uitstappen, buiten.of molen dan weinig aan de hand. Wel kan het tot gevaarlijke situaties lijden natuurlijk als ze echt naar huis willen en gaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:20

Nerveuze paarden gaan zich opspannen, verkrampen. Adrenaline, hoofd hoger, bovenlijn komt enorm onder spanning, niet de buikspieren. Niet de ideale rug/brug om te gaan opzitten. Een jong gevoelig paard gaat van zo iets kapot als het vaak zo gereden wordt.
Meeste weten het niet, denken dat het paard ongehoorzaam is, maar naast de stalmoed, komt de pijn van de rug er nog eens bij en gaan ze zich helemaal gaan verkrampen, trekken, duwen kortom opwinden.
Dichte familie werkt in dierenkliniek en je zou versteld staan hoeveel paarden met dit soort problemen kampen. Gewoon totaal verkeerd gereden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:22

Maar het kan toch dan nooit dagelijks zijn? Tenzij dagelijks op buitenrit gaat?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:27

Ik heb zelf hele gevoelige paarden, die gaan zich snel opwinden en verkrampen, ik kon dus niet anders dan een het op die manier aan te pakken. Ik denk dat het afhangt van paard tot paard en het niveau van rechtgericht zijn hoe sterk ze zijn, maar de rug is zo gevoelig, je schat het niet voor mogelijk.
Ik heb heel wat info gekregen van een osteo die bij me kwam (Jo Vandemeulebroeke). Hij toonde wat voor kleine, zachte bewegingen nodig waren om de wervels te behandelen. Als jij 1 keer te heftig bent (of paard kan zich zelf ook vertrappen in de weide, uitschuiven, hoeft daarvoor niet alleen rijden te zijn), kan dat al schade berokkenen als het kwaad wil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:50

ArankaM schreef:
Bij de rambo micklem multi bridle krijg je clips die de druk over mond en neus verdelen. Echt een heel erg fijn hoofdstel.

die wilde ik ook voorstellen inderdaad, met de bitclips kun je de druk heel mooi verdelen!