schaarbit hefboomwerking

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

schaarbit hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 12:22

Hallo,
Ik heb een vraagje over schaarbitten (ik weet dat er veel soorten zijn) zijn schaarbitten vriendelijk is de mond dan trensjes? Wat is het verschil qua rijden dan tussen trenzen en schaarbitten? Rijden paarden veel beter met schaarbitten (gemakkelijkere oefeningen uitvoeren enz?)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:28

Nee, schaarbitten zijn juist scherper. Schaarbitten hebben een hefboomwerking waardoor je meer druk in de mond hebt. Bij verkeerd gebruik kunnen ze veel meer schade aanrichten dan bij gewone trensjes. En nee ze luisteren niet persee beter naar scherpere bitten. Gewoon op trensje rijden is in bijna alle gevallen (uitzobderingen daargelaten) het beste, op lager niveau dan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:28

Eileen_ schreef:
Nee, schaarbitten zijn juist scherper. Schaarbitten hebben een hefboomwerking waardoor je meer druk in de mond hebt.

En achter de oren. En onder de kaak.

misty16

Re: schaarbit hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 14:48

Ik heb gelezen ook over minder scherpe scharen of zijn ze allemaal scherp? Heb je geen enkel minder scherper schaarbit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:49

misty16 schreef:
Ik heb gelezen ook over minder scherpe scharen of zijn ze allemaal scherp? Heb je geen enkel minder scherper schaarbit?

Ligt eraan ten opzichte van wat.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 14:59

Ik weet niet veel van shaarbitten en wil er graag mee leren rijden (met begeleiding) ik rij nu met een enkel gebroken trensje maar er hebben al enkele mensen gezegd dat ik beter eens zou kijken voor een iets sterker bit.
Maar ik wil het minst scherpe schaarbit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:01

Wáárom wil je in hemelsnaam met een scherper bit rijden? Helemaal als je er geen verstand van hebt: niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:04

Bedoel je niet een knevel trens? Dat zijn wel vriendelijke bitten namelijk. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:04

Je rijdt Western, als ik de summiere informatie uit je profiel goed interpreteer?
Dan is het wel gebruikelijk bij een bepaald niveau op shanks over te gaan. Dan is het over het algemeen zo dat hoe korter de scharen, hoe milder de shanks.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 15:06

Omdat er mij mensen hebben aangeraden om naar een iets scherper bit te gaan. Mijn paard (5jaar) als hij iets ziet (andere paarden ofz) pakt hij gewoon zijn bit vast en loopt er zo naar toe en ik heb dit zeker op wandelingen. Hij is zeer zacht gereden (dus geen paard met een harde mond) hij reageert op de minste dingen die ik doe met het bit. Maar het is wel een probleem als hij iets ziet en zomaar zijn bit vast pakt en wegloopt in galop.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:08

dat is een kwestie van oefenen en niet er een scherper bit in hangen omdat ie dat doet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:08

Voor het oplossen van dergelijke problemen zijn scharenbitten niet bedoeld. Mensen die dat aanraden hebben geen verstand. Ook als je Western rijdt, is het niet de bedoeling het vastpakken van het bit met een stang op te lossen.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 15:12

Nou ik wil het mond van mijn paard zacht houden. Hoe kan ik dit probleem dan oplossen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:13

door gewoon met hetzelfde bit te rijden en oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:14

Dat betekend dat jouw paard niet gehoorzaam is aan jou en dat hij jou niet serieus neemt als leider. Dus kun je beter iets gaan veranderen aan de samenwerking tussen jouw paard dan dat je er zwaarder geschut in gooit.
Ik zou een instructeur zoeken die niet alleen maar naar het rijtechnische kijkt maar ook kijkt naar de samenwerking tussne jou en je paard zowel tijdens het rijden of op de grond.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 15:19

Hij is volledig opgeleerd met grondwerk met begeleider (die 40 jaar ervaring heeft van bij de cavalerie) Mijn paard is gewoon super sociaal en kan hem niet bedwingen als hij andere paarden ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:37

misty16 schreef:
Hij is volledig opgeleerd met grondwerk met begeleider (die 40 jaar ervaring heeft van bij de cavalerie) Mijn paard is gewoon super sociaal en kan hem niet bedwingen als hij andere paarden ziet.

Maar het is net als een klein kind in een snoepwinkel, ook die moet zich kunnen beheersen wanneer papa en mama dat zeggen. Dat is soms moeilijk, maar als je consequent bent, gaat dat best lukken.
Dus, consequent zijn en dat met hulp oplossen, niet met een ander bit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:38

1) als je het zachte mondje van je paard heel wilt houden, hang je er geen stang in.
2) als jouw cavaleriebegeleider dat aanbeveelt, wordt het tijd een andere begeleider te zoeken.
3) niet naar buiten gaan als je paard daar een loopje met je neemt.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:35

Stang of niet dat maakt toch niet uit of je de mond hard maakt? Het is toch de manier van rijden.
Die cavaleriebegeleider heeft dit niet gezegd maar andere mensen die van maneges komen.
Ik zal zeker consequenter moeten zijn op dat probleem. Hij is ook nog jong en moet nog veel leren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:02

daarom, als een paard nogveel moet leren hoezo zou je dan een scherp hefboom bit gebruiken, en nee het maakt niets uit of je met een stang of bustrens ofzo een mond hard maakt alleen zal het bij een stang volgensmij veel sneller gebeuren

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:11

misty16 schreef:
Stang of niet dat maakt toch niet uit of je de mond hard maakt? Het is toch de manier van rijden.
Die cavaleriebegeleider heeft dit niet gezegd maar andere mensen die van maneges komen.
Ik zal zeker consequenter moeten zijn op dat probleem. Hij is ook nog jong en moet nog veel leren.

Als je geen ervaring hebt met andere, scherpere bitten zet je *onbewust* enorm veel druk op het hoofd van het paard, dat wil je niet, door teveel druk kan ie sneller monddood worden. Dan maakt stang of gebroken trens wel degelijk uit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:47

Als je voor dat probleem een sterker bit kiest gaat je paard tijdelijk luisteren, want hij voelt de druk veel meer dan bij een trens. Zeker als je niet weet hoe er mee te rijden. Na een tijdje gaat je paard wennen aan dat bit en hetzelfde ook daarmee doen. Dus dan neem je maar een bit met langere scharen, dan luistert die weer een tijdje tot hij ook die druk weer gewoon is. Zo kan je afgaan tot je geen scherpere bitten meer hebt, en dan ligt het zeker volledig aan het paard? Dan zal die bestempeld worden als probleempaard.
Terwijl het er net aan ligt dat jij consequent moet zijn als jij niet wil dat hij naar op die paarden reageert dan moet je daar duidelijk in zijn, herhalen herhalen herhalen. Een paard kan ook niets van 1 keer leren, het moet een soort automatisme worden voor een paard iets geleerd heeft. Uiteraard moet er ook een beloning zijn voor het goede gedrag anders is er ook geen rede waarom hij het zou doen.
Jou paard heeft gewoon geleerd dat hij er mee weg komt, gewoon heel duidelijk zijn wat je van hem verlangt. Een scherper bit gaat hier alleen maar het omgekeerde doen en de boel nog veel gevaarlijker maken.