Weense kaptoom, brede of smallere neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Weense kaptoom, brede of smallere neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:30

Hallo allemaal,

Een stalgenootje is aan het kijken voor een kaptoom. Ikzelf heb de micklem multibridle en dat bevalt mij prima. Nu heeft zij een kaptoom gezien met een iets bredere neusriem erop ( deze kaptoom ) . Nu is mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie het prettigste werken? een kaptoom met een smallere neusriem, net als mijn micklem.. of een kaptoom met een bredere neusriem? of maakt het helemaal geen verschil?

wat zijn eigenlijk de verschillen? komen de hulpen net zo goed aan bij een brede neusriem als bij de smallere? blijft een brede neusriem goed zitten op zijn plaats?

Ik heb het via de zoekfunctie en google proberen uit te zoeken maar kom niet op een heel duidelijk antwoord op de een of andere manier.

Mij lijkt namelijk dat een smallere neusriem de hulpen iets fijner doorgeeft en net wat minder schuift.. maar ik wil het niet denken, ik wil precies weten wat het verschil is hihi ;) het hoofdstel moet uiteraard wel goed passend zijn..

Ik hoop dat jullie wat meer duidelijk voor ons kunnen geven :D

alvast bedankt!

First_Unique

Re: Weense kaptoom, brede of smallere neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 09:38

Niamand??

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:12

ik rij zelf ook met zo'n brede neusriem, maar dan met anatomisch kopstuk, bevalt erg goed. Hij schuift bij mij niet, maar eerlijk gezegd wil ik er ook niet vol aan moeten hangen. Vind het juist erg fijn zitten bij mijn paard.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:16

Nee vol aan hangen is ook niet wat je wil. Maar dat moet niemand willen! Maar er zit een verschil in een beetje druk geven en hangen.. Maar goed om te horen dat jij er fijn mee werkt verder :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:08

Nee, precies :-).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:30

Een smaller neusstuk geeft een scherpere hulp, als je voldoende verfijnde ophoudingen kunt maken, kun je hier heel prettig mee werken. Een bredere neusriem zullen paarden eerder als comfortabel ervaren, blijf daarom alert dat het paard attent blijft voor de ophoudingen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 09:37

Dankje tessebes, dat wat jij zegt is ook mijn gedachtegang.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:42

Een bredere neusriem zal de druk over een groter oppervlak verdelen dan een smallere neusriem. M.a.w. bij een smalle neusriem kan druk X 'scherper' aankomen dan bij een brede neusriem. Vergelijk het maar met een dik versus smal mondstuk.
Wat het fijnste werkt, is afhankelijk van de africhtingsgraad, niveau en voorkeur van paard én ruiter.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:51

De hoogte van de kaptoom is ook nog van belang, een gaatje lager betekent ook dat hij iets scherper inwerkt. Het is vaak een kwestie van uitproberen wat het prettigst werkt.