Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Leen schreef:Kijk eens hoeveel vingers je hebt tussen de voorkant van het zadel en het begin van de stijgbeugelriem haak. Als dat er 4 zijn heb je een mannenzade, zijn dat er meer, doorgaans 6, dan is het een vrouwenzadel. Ik heb eens op een zadelpasclinic op 2 knal dezelfde zadels gezeten. Alleen was eentje het vrouwenmodel en eentje het mannen. Een wereld van verschil. In het mannenzadel viel ik achterover waardoor ik dat ging compenseren door mijn bekken wat naar achter te kantelen. Daar kreeg ik dus ook pijn van aan mij heupen.
Het kan natuurlijk ook dat het zadel niet goed ligt op het paard waardoor het bijvoorbeeld hoger ligt vanvoor. Dan val je ook achterover.
pmarena schreef:Ik heb dit ook, heb ook korte pootjes en heb het eigenlijk vooral op zadels met kniewrongen.
Doordat een kniewrong tussen je knie en het paard zit, draait het je knie naar buiten waardoor er spanning op je heupen komt en dan kan de boel verkrampen / op slot schieten, erg gemeen pijntje is dat.
Ik rij het liefste op soepele zadels met een vlakke zit (dus ook geen ronding van voren naar achteren in het zadel maar gewoon de paardenrug volgend) met korte zijkanten en dijwrongen in plaats van kniewrongen, daarmee heb ik nergens last van
)ralphtdw schreef:Ik heb precies het zelfde wat jij nu beschrijft.
Ik heb bij de zadelmakers op meerdere zadels gereden omdat ik korte benen heb zitten mijn knieën iets van hrt zadel af en ik dus aan moet knijpen en daardoor krijg ik kramp of zeg maar waar ik last van heb.
hang ik me been los is het weg.
en heb het meestal maar bij 1 been.
maar als ik loop heb ik mijn voeten ook niet recht meer ben net een eend haha.
en daardoor heb ik dus wat scheve benen en heb daarom moeite om mijn knieën aan te leggen.
Zo denk ik dan en hier ook over gehad met de zadelmaker.
ik heb nu een kn tango met dus een lange been wrong dus begint boven aan he5 zadel en eindigt onder aan het zadel.
En ik heb heel erg het gevoel dat dit mijn been wat opvangt en lijkt goed.
Ik zal zeggen probeer eens zadels met een lange wrong misschien heb je wel het zelfde