Waarom krijg ik met bepaalde zadels last van mijn heup

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Waarom krijg ik met bepaalde zadels last van mijn heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 16:13

Hallo allemaal.
Ik denk zet mijn vraag hier even neer of er ook mensenzijn met het zzelfde probleem.

Ik ben na een lange tijd weer begonnen met rijden.
en heb vroeger alleen op veelzijdig gereden zoals kieffer. Stubben en kn dus ben best wel een plat en hard zadel gewend.

maar ik heb dus soms nog wel eens op een paard gezeten.
maar ik krijg dan zo last van 1 heup niet de hele tijd.
maar als ik bijvoorbeeld aan moet spannen of ik ga draven.
Dan kan ik zo in eens last krijgen van mijn heup en dan ga ik stappen en zak het weer weg.

De 1 zegt komt misschien Door een te klein zadel.

of het zadel is te breed met de zitting voor mijzelf.

Of het komt omdat ik op veelzijdig heid zadel zit.

of dat ik weer moet wennen aan het rijden.

maar Let op ik heb wel korte benen.

Ik ben dus erg benieuwd of iemand weet waar het aan kan liggen.
Want ik moet nu een zadel kopen voor mijn eigen nieuwe paard
en dan kan ik er rekening mee houden waar ik op moet letten

Hutcherson

Re: Waarom krijg ik met bepaalde zadels last van mijn heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:34

Ik heb het ook bij 1 bepaald zadel. Als ik daarmee rijdt heb ik daarna last van een plekje links boven mn bekken. Altijd hetzelfde.
Dat zadel kiept meer naar achteren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:38

Kijk eens hoeveel vingers je hebt tussen de voorkant van het zadel en het begin van de stijgbeugelriem haak. Als dat er 4 zijn heb je een mannenzade, zijn dat er meer, doorgaans 6, dan is het een vrouwenzadel. Ik heb eens op een zadelpasclinic op 2 knal dezelfde zadels gezeten. Alleen was eentje het vrouwenmodel en eentje het mannen. Een wereld van verschil. In het mannenzadel viel ik achterover waardoor ik dat ging compenseren door mijn bekken wat naar achter te kantelen. Daar kreeg ik dus ook pijn van aan mij heupen.
Het kan natuurlijk ook dat het zadel niet goed ligt op het paard waardoor het bijvoorbeeld hoger ligt vanvoor. Dan val je ook achterover.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 16:49

Bedankt voor jullie reacties.
Als ik op de veelzijdigheid zadel zit komrn mijn knieën ook niet bij het blad in de buurt en ik ga dan ook wat aandrukken om mijn knieën bij de wrongen te krijgen en dan krijg ik dus last.
maar ik vraag mij dus af als ik een dressuur zadel heb of ik dit dan niet heb.omdat mijn been dan in 1 houding gezet word.
maar heb ook altijd last van mijn heup of bekken aan de linker kant.
maar zal ook eens opletten hoeveel vingers er tussen passen

en vind het ook verschrikkelijk als ik een soort van stoel zit zit op een zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:47

Ik heb dit ook, heb ook korte pootjes en heb het eigenlijk vooral op zadels met kniewrongen.

Doordat een kniewrong tussen je knie en het paard zit, draait het je knie naar buiten waardoor er spanning op je heupen komt en dan kan de boel verkrampen / op slot schieten, erg gemeen pijntje is dat.

Ik rij het liefste op soepele zadels met een vlakke zit (dus ook geen ronding van voren naar achteren in het zadel maar gewoon de paardenrug volgend) met korte zijkanten en dijwrongen in plaats van kniewrongen, daarmee heb ik nergens last van +:)+

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:20

Ik had het ook en bij mij bleek het heupdysplasie (mijn heup kop is 7mm groter dan de kom) te zijn. Hierdoor zijn mijn benen ongelijk en staat er een veel grotere druk op mijn heup waardoor die pijn deed.

Wat mij enorm helpt is een zadel met zo weinig mogelijk vorm. ik bedoel en zo vlak mogelijke zit en geen wrongen. Ik kan niet zitten zoals het volgens het plaatje moet maar ik kan nu met een stuk minder pijn weer rijden :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 06:32

Oke bedankt voor jullie uitleg.
maar ik heb ook juist last van op zadels die plat zijn en geen wrong hebben maar is wel allemaal veelzijdig.misschien maar eens kijken na een dressuur met weinig wrong enz
en om het maar zo te zeggen heb ook wel aardig scheve benen als ik loop zet ik mijn voeten helemaal na buiten haha i.p.v recht te lopen
Maar loop niet mank of bij mij weten een korter been.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:57

Heb je een voorbeeld van een zadel dat je plat en met weinig wrong vindt? :)

Staat je wervelkolom verder wel recht?

Bij mij trekt de boel soms scheef (te veel sjouwen en klussen) en dan is mijn ene been ook korter dan mijn andere omdat mijn bekken scheef gaat staan en er ook op 2 punten wervels in mijn rug scheef gaan staan.

Dan maak ik een afspraak bij de chiropractor, en sta 10 minuutjes later weer helemaal kiplekker buiten zonder pijn in rug / heup / bekken en kan mijn nek ook ineens weer draaien als een uil zeg maar :+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 17:10

Ik zit ook bij een chiropractor.
Dus daar zijn we mee bezig.
maar waar ik altijd op gereden heb is dus.
een kieffer stubben.kn. en dan allemaal oudere zadels en daar zit haast geen wrong aan en is ook veelzijdig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:20

Had ook is een keer dat ik voor het eerst op een paard ging rijden van ong. 1.67 m. Normaal rij ik op ponys die kleiner zijn dan 1.45 m. Na die les merkte ik wel dat ik meer met mijn heupen had gedaan. Misschien ligt het niet aan je zadel, maar misschien omdat je op een breder paard rijd? Ik weet niet of je verschillende paarden rijdt, met verschillende breedtes.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:55

Ja heb wel op verschillende gezeten.
Maar heb al zekers 5 jaar niet intensief gereden
En heb nu gewoon mijn eigen paard en is niet heel erg breed.
Maar ik had gisteren een dressuur zadel opgehaald maar die paste helaas niet en was benieuwd of ik met een dressuurzadel geen last heb maar kon het helaas niet uit proberen.
Dus moet weer verder zoeken na ren zadel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:03

Weet je zeker dat het je heup is en geen spieren? Voor ik mijn paard kocht had ik een jaar niet gereden en ik bestierf het van de spierpijn in dat gebied. Heel apart.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:04

Leen schreef:
Kijk eens hoeveel vingers je hebt tussen de voorkant van het zadel en het begin van de stijgbeugelriem haak. Als dat er 4 zijn heb je een mannenzade, zijn dat er meer, doorgaans 6, dan is het een vrouwenzadel. Ik heb eens op een zadelpasclinic op 2 knal dezelfde zadels gezeten. Alleen was eentje het vrouwenmodel en eentje het mannen. Een wereld van verschil. In het mannenzadel viel ik achterover waardoor ik dat ging compenseren door mijn bekken wat naar achter te kantelen. Daar kreeg ik dus ook pijn van aan mij heupen.
Het kan natuurlijk ook dat het zadel niet goed ligt op het paard waardoor het bijvoorbeeld hoger ligt vanvoor. Dan val je ook achterover.

Het verschil tussen een mannenzadel en een vrouwenzadel zit niet alleen in de plaatsing van de stijgbeugelriemhaak.
Er zijn meerdere zadels met naar achter geplaatste stijgbeugelriemhaken die geen vrouwenmodel hebben.

Wel is het zo dat dergelijke pijn in de heup veelal veroorzaakt wordt door een zadel dat het vrouwelijke bekken niet goed accommodeert.
Pijn in beide heupgewrichten komt veelal voort uit een te brede twist.
Hier staat een foto die dat uitbeeld: http://www.pastmijnzadel.nl/zadelevaluatie/

Pijn in één heupgewricht is vaak wat meer complex.
Is het zadel scheef? Is het paard scheef waardoor het zadel scheef zakt en de ruiter daardoor niet meer recht boven het paard zit? Is de ruiter scheef?
Is het zitvlak aan de achterkant van het zadel te smal voor de amazone waardoor de zitbeenknobbels niet ondersteund worden?
Is de voorkant van de boom te stijl en te puntig?

Allemaal zaken die een rol spelen bij pijn en ongemak in het bekkengebied.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:46

pmarena schreef:
Ik heb dit ook, heb ook korte pootjes en heb het eigenlijk vooral op zadels met kniewrongen.

Doordat een kniewrong tussen je knie en het paard zit, draait het je knie naar buiten waardoor er spanning op je heupen komt en dan kan de boel verkrampen / op slot schieten, erg gemeen pijntje is dat.

Ik rij het liefste op soepele zadels met een vlakke zit (dus ook geen ronding van voren naar achteren in het zadel maar gewoon de paardenrug volgend) met korte zijkanten en dijwrongen in plaats van kniewrongen, daarmee heb ik nergens last van +:)+

Hoi !
Dit topic staat al even stil maar ik krijg ook steeds meer last met rijden.
Ik heb ook korte benen en de pijn zit hem in mijn liezen maar komt vanuit de heup.
Wanneer ik afstap en even rondloop is de pijn meteen weg.
Ook als ik mijn beugels uitdoe en mijn benen laat hangen of ze juist helemaal omhoog trek en over de voorkant van het zadel leg is het meteen weg.
Het voelt of het knak moet zeggen (sorry kan het niet anders omschrijven :+ )
Naar mijn idee had ik dit met het veelzijdigheidszadel veel minder.
Dit dressuurzadel heeft een vrij diepe zit en hierbij liggen je benen ook op een breder stuk van het paard, zou het daarmee te maken hebben ?
Ik ben ook hypermobiel waardoor ik veel ruimte tussen mijn gewrichten heb.
Wil er misschien nog mee langs de fysio maar wilde eerst eens kijken of er meer mensen zijn met dit probleem....

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:19

Ik heb precies het zelfde wat jij nu beschrijft.
Ik heb bij de zadelmakers op meerdere zadels gereden omdat ik korte benen heb zitten mijn knieën iets van hrt zadel af en ik dus aan moet knijpen en daardoor krijg ik kramp of zeg maar waar ik last van heb.
hang ik me been los is het weg.
en heb het meestal maar bij 1 been.
maar als ik loop heb ik mijn voeten ook niet recht meer ben net een eend haha.
en daardoor heb ik dus wat scheve benen en heb daarom moeite om mijn knieën aan te leggen.
Zo denk ik dan en hier ook over gehad met de zadelmaker.
ik heb nu een kn tango met dus een lange been wrong dus begint boven aan he5 zadel en eindigt onder aan het zadel.
En ik heb heel erg het gevoel dat dit mijn been wat opvangt en lijkt goed.
Ik zal zeggen probeer eens zadels met een lange wrong misschien heb je wel het zelfde

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:40

ralphtdw schreef:
Ik heb precies het zelfde wat jij nu beschrijft.
Ik heb bij de zadelmakers op meerdere zadels gereden omdat ik korte benen heb zitten mijn knieën iets van hrt zadel af en ik dus aan moet knijpen en daardoor krijg ik kramp of zeg maar waar ik last van heb.
hang ik me been los is het weg.
en heb het meestal maar bij 1 been.
maar als ik loop heb ik mijn voeten ook niet recht meer ben net een eend haha.
en daardoor heb ik dus wat scheve benen en heb daarom moeite om mijn knieën aan te leggen.
Zo denk ik dan en hier ook over gehad met de zadelmaker.
ik heb nu een kn tango met dus een lange been wrong dus begint boven aan he5 zadel en eindigt onder aan het zadel.
En ik heb heel erg het gevoel dat dit mijn been wat opvangt en lijkt goed.
Ik zal zeggen probeer eens zadels met een lange wrong misschien heb je wel het zelfde

Dat zou kunnen ja...
Ik heb het idee dat de combinatie van je bekken op een bepaalde manier kantelen en je benen lang maken en proberen om een rondgeribte haflinger te slaan gewoon een houding is die met mijn heupen niet lukt.
Hiervoor had ik een veelzijdigheidszadel en daar had ik minder last mee.
Maar om nu meteen weer een nieuw zadel aan te schaffen, wil ik eerst nagaan of het echt door de houding in het zadel komt.
Dat was bij jou dus wel het geval ?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:47

Toevallig heb ik ook een soortgelijke vraag.
Iemand die mij kan helpen. Heel erg graag!!

Ik heb veel al last van dressuurzadels.
Mijn probleem zit in mijn Knieën.
Vooral mijn rechter knie, lijkt dan wel af te scheuren.
Sommige dressuur zadels heb ik het na al een kwartier, en sommige ook pas na een uur.
Ik kan daarna moeilijk echt lopen...

Veelzeidigheidzadels, of dressuurzadels zonder veel wrong of diepe zitting, wordt het meteen al iets minder.
Heb zelf nu een barefoot cheyenne, en sinds die tijd is mijn pijn in mijn knieën over. Tot zo verre dan.
Het begin nu pas na een stevig uurtje rijden....
Maargoed, vaak rijd ik maar 50 minuten en heb ik nog lang geen pijn...

Help?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 06:28

Kun je niet van iemand anders andere type zadels uitproberen.
dat je het eens kan voelen hoe het zit