bokteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

bokteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:54

Op facebook zag ik een bokteugel voorbij komen. Je bevestigd deze riem aan het zadel en aan het hoofdstel. Het loopt dan over zijn nek/manenkam.

Ik had er nog nooit van gehoord.
Het lijkt me dat het voorkomt dat het paard zijn hoofd naar beneden kan doen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt en hoe je daarmee wel correct kan rijden.

Even voor de duidelijkheid, ik heb hem niet nodig maar ben dus puur benieuwd naar hoe het werkt en hoe je daarmee je paard wel correct kan rijden want ik betwijfel of het mogelijk is omdat in mijn ogen je je paard enkel bovenin kan laten lopen omdat dat riempje beperkt dat hij kan zakken.

Pauline

Re: bokteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:55

Volgens mij is het zo dat het hoofd omhoog getrokken blijft dus dat het paard niet kan bokken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:56

Pauline schreef:
Volgens mij is het zo dat het hoofd omhoog getrokken blijft dus dat het paard niet kan bokken.

Dat lijkt me inderdaad de bedoeling maar hoe kun je dan nog correct rijden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:59

Teugel zit niet constant op spanning bij correct gebruik. Alleen opkrullen en het hoofd tussen de benen steken zijn geen opties.

Vind het vooral bij kleine kindjes een fijn hulpmiddel. Soms heb je van die ponies die heerlijk het ruitertje uit het zadel trekken om ff een happie te eten of om even jolig de kont omhoog te gooien.

Voor volwassenen ben ik er geen voorstander van. Hulpteugels zijn niet altijd af te wenden maar het liefst zie ik het zonder alle poespas opgelost worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:00

Hoe ziet zo'n teugel er uit op een paard? Ben wel benieuwd...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 10:03

Zie PB Giolli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:04

Ik ben ook wel benieuwd, want kan me er niet echt een voorstelling bij maken?

Edit: Ah, plaatje gezien. Lijkt me niet echt comfortabel voor je paard? En ik vraag me ook ten zeerste af hoe je dan inderdaad je paard nog kan uitnodigen om z'n hoofd lager te dragen..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:06

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:08

Ik heb er zoéén!

Onze vorige pony, een stronteigenwijze Welsh van mijn dochter, die was op een gegeven moment zo bezig, dat gij zijn neus over het zand deed en ging rennen, of inderdaad neus tussen de benen en bokken. Mijn dochter was 6, 7 jaar en was gewoon niet sterk genoeg om dat hoofd omhoog te krijgen.
Dus voor kinderen ideaal. Hij staat verder helemaal niet strak, maar de neus tussen de voorbenen zetten ,kan dan niet.
Wel een minpunt.... de mijne was zo eigenwijs, dat hij met alle macht toch probeerde zijn neus naar beneden te krijgen ,dat hij gewoon het zadel naar voren trok....
Gelukkig nu niet meer nodig, want we hebben een andere, lieve pony voor onze dochter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:12

Eigenlijk zijn die volgens mij om te voorkomen dat pony's hun hoofd naar beneden doen om te grazen etc. Niet per se om bokken te voorkomen.

EDIT: zoek maar eens op antigraas teugel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:13

Ik heb met zo'n teugel gereden toen ik klein was. Pony deed zijn hoofd altijd omlaag en trok mij daarbij uit het zadel. Dat ging door deze hulpteugel dus niet meer. Was echt een ideaal ding! Hij zat bij gewoon lopen los, alleen als hij zijn hoofd omlaag deed kwam de teugel strak te staan.
Alleen hij zakte altijd naast de hals, en toen hebben we maar twee van die rubberen martingaalstops aan zijn kopstuk gemaakt en de teugel daartussen bevestigd. Beetje jammer alleen dat die dingen wit waren :')

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:22

http://www.horseshopinternational.nl/in ... ekkia.html

Volgens mij worden ze ook wel antigraas teugels genoemd, zodat ze het kind niet uit het zadel trekken.
(en die rijden ze toch nog niet nagevelijk :+ ). Maar dan zitten ze losser, zodat pony wel hoofd omlaag kan doen, maar niet gras eten, de teugel begrenst dan.

Ik heb ook wel eens een filmpje van Monty Roberts gezien die iets soortgelijks deed bij een paard dat bleef bokken om te voorkomen dat het paard zijn hoofd tussen de benen deed. Hij gebruikte gewoon een strotouwtje meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:24

Dat vind ik dan weer wat gevaarlijk. Stel dat dat paard dan een uitweg zoekt door te gaan steigeren..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:25

Op de manege waar ik reed gebruikten ze die ook bij de kleintjes, zodat de pony's de teugels niet uit hun handen rukken en de kindjes zelf uit het zadel. Ik weet niet of het altijd zo is, maar deze riempjes zakten altijd scheef, dus naar één kant van het kopstuk en dat lijkt me ook niet erg bevorderlijk voor gelijke belasting voor je paard :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 10:28

Een anti graas teugel klinkt dan een stuk vriendelijker. Maar het principe blijft hetzelfde.
Voor kindertjes dus ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:33

dioni schreef:
Ik heb ook wel eens een filmpje van Monty Roberts gezien die iets soortgelijks deed bij een paard dat bleef bokken om te voorkomen dat het paard zijn hoofd tussen de benen deed. Hij gebruikte gewoon een strotouwtje meen ik.

Enige verschil is dat meneer Roberts het touw over het tandvlees van het paard spant. :(:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:51

Bizzybijtje schreef:
Dat vind ik dan weer wat gevaarlijk. Stel dat dat paard dan een uitweg zoekt door te gaan steigeren..

Onzin. Een paard kan al dravend, stappend, galloperend bokken. Maar alleen een stilstaand paard kan steigeren. Voorwaarts dus en dan is er niks aan de hand.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:53

Giolli schreef:
Bizzybijtje schreef:

Onzin. Een paard kan al dravend, stappend, galloperend bokken. Maar alleen een stilstaand paard kan steigeren. Voorwaarts dus en dan is er niks aan de hand.

Was het maar zo makkelijk! Ik ken toch echt paarden die het doen hoor en die jij op dat moment niet vooruit getrapt krijgt! Ik ben absoluut geen voorstander van dit soort hulpteugels.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:55

t ziet er uit als een opzet teugel die ook wel in de drafsport word gebruikt.
ipv dezelfde werking. t hoofd omhoog houden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:58

Oei lijkt me niet ongevaarlijk. Niet zozeer dat het paard dan ander ongewenst gedrag gaat vertonen, maar lichamelijk gezien. Ik vind het toch een risico met name voor de rug. Een paard doet niet voor niks zijn hoofd omlaag om te bokken, als je dan het hoofd omhoog trekt... kan met niet voorstellen dat het paard dan geen pijn krijgt of dat er niet iets mis kan gaan. Zeker omdat er ook nog een ruiter op de rug zit die op zo'n moment niet echt de rug zal ontlasten.. Nouja zoek liever de oorzaak dan symptoombestrijding.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:59

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:01

Wij maken bij de kleine kindjes een stro-touwtje aan het zadel en dan redelijk los naar het kopstuk van het hoofdstel, zo kan je inderdaad een buitenrit maken zonder dat al onze o zo brave maar vaak wat hongerige (denken ze) paardenbeesten de hele weg met hun koppie aan de grond staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:02

Ik zeg toch niet dat jij zegt dat je het een geweldige methode vindt? Ik geef alleen aan wat het verschil is met deze bokteugel en de buck-stopper van Roberts, that's all.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:29

De officiële benaming voor deze teugels is daisy teugel. (daisy reins) en ze zijn inderdaad bedoeld om te voorkomen dat je paard z'n hoofd naar beneden trekt.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:31

Ik hoorde dat vroeger die 'bokteugels' gebruikt werden bij paarden die voor de kar stonden. Weet niet zeker of dit helemaal waar is.