Veelzijdigheidszadel of dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Veelzijdigheidszadel of dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:37

Hallo!

Voor mijn jonge paard wil ik een dressuurzadel. Dit omdat ik zelf hier fijner en steviger in zit, het zit lekkerder en voorlopig zit springen er toch nog niet in. Tegen de tijd dat we een beetje kunnen beginnen met springen haal ik wel een springzadel.

Nu kwam iemand met de opmerking dat een veelzijdigheidszadel beter schijnt te zijn i.v.m meer vrijheid, vooral schoudervrijheid. Nou dacht ik altijd dat zolang het zadel goed ligt dit echt niet uitmaakt.

Nu wist zij het ook niet, was meer een gedachte die opkwam maar goed, dat maakte me wel nieuwsgierig wat andere hierover denken :j

Dus wat denken jullie?

Melisding

Re: Veelzijdigheidszadel of dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:47

Ik ben ook wel erg benieuwd :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:02

Ik zou niet weten waarom een zadel waarbij het zadelblad verder naar voren komt, meer vrijheid zou geven. Ik zeg niet dat het minder vrijheid geeft, maar meer vrijheid?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:04

Ik heb allebei... Ik rij zelf het fijnst op mijn dressuurzadel omdat ik bij mijn veelzijdigheidszadel het gevoel heb dat ik of met mijn knieën in mijn nek zit, of gewoon geen steun heb bij mijn knieën omdat de beugels te lang zijn :)

Het zadel moet gewoon op je paard passen en hem niet belemmeren, voor de rest: kies ook wat bij jou past/wat jij fijn vindt!

(Mijn vzh is er alleen gekomen voor een verzorgster die dat gewend was, want die het tegenovergestelde en kon dus niet fatsoenlijk in mijn dressuurzadel zitten ;))

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:07

Volgens mij is het juist andersom. Een dressuurzadel heeft de zweetbladen minder ver naar voren gericht zitten, juist zodat de schouders meer ruimte krijgen. Dat een veelzijdigheidszadel meer schoudervrijheid zou geven dan een dressuurzadel is in de meeste gevallen dan ook niet waar.

nikpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:10

Ik dacht altijd dat een dressuurzadel meer schoudervrijheid gaf. Een veelzijdigheidszadel ligt toch meer op de schouder dan een dressuurzadel. en als jij beter zit in een dressuur, kan je beter daar mee beginnen. Dan weet je zeker dat je je paard niet stoort in zijn bewegingen ;) Veel succes!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:16

Een dressuurzafel komt er ook, ik was meer benieuwd wat andere hiervan vonden omdat ik er nog nooit van gehoord had. We werden allebei dus nieuwsgierig.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:19

ik ga dit ook even volgen...
Want ik zit met hetzelfde probleem, mijn veelzijdigheid zadel is aan vervanging toe met een nieuw. Heb een dressuurzadel nog liggen maar hierdoor loopt mijn merrie veel korter.
Heb het na laten kijken en het dressuur moest volgens de zadelmaker perfect liggen...
Dus ik denk stiekem ook wel dat een veelzijdigheid zadel meer bewegings vrijheid geeft.

Wil dus wel even kijken wat andere zeggen, misschien dat het tussen mijn eigen oren zit :j

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:28

Bij mij persoonlijk geeft mijn dressuur zadel meer schoudervrijheid van mijn veelzijdigheid. Nou moet ik toegeven dat die laatste ook niet voor 100% past vandaar dat ik ook een ander zadel heb gekocht.
In jouw situatie zou ik denk ik gaan voor een dressuur zadel.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:29

ik vind een veelzijdigheidszadel eigenlijk veel lekkerder zitten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:29

@dynara: toen ik voor mijn paard naar een nieuw zadel ging kijken heb ik ook met zadels gereden die perfect op hem lagen, maar waar hij toch niet blij mee was. Dat een zadel goed past, betekend niet automatisch dat dit ook HET zadel voor het paard is. Bij mij waren het in alle gevallen goed passende dressuurzadels, maar er was maar 1 zadel waar mijn paard ook echt blij van werd.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:34

Ik heb juist heel erg het idee (nouja, laat ik het zo zeggen, een springzadel ligt heel snel op zijn schouder) dus mijn vzh richting spring is echt "de max"... Dressuurzadel ligt dus voor hem beter, maar dat verschilt toch echt per paard (neem tenminste aan dat de springzadels die ik gepast heb, wel goed op andere paarden passen, anders is het wel een afknapper geweest van diegene die het zadel heeft bedacht :'))

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:30

Angela schreef:
@dynara: toen ik voor mijn paard naar een nieuw zadel ging kijken heb ik ook met zadels gereden die perfect op hem lagen, maar waar hij toch niet blij mee was. Dat een zadel goed past, betekend niet automatisch dat dit ook HET zadel voor het paard is. Bij mij waren het in alle gevallen goed passende dressuurzadels, maar er was maar 1 zadel waar mijn paard ook echt blij van werd.

ja ik ga ook rustig verder zoeken...
Dat veelzijdigheid zadel blijft er nog gewoon op liggen, daar loopt ze nog altijd het beste op.
Maar ik ga het volgen ook wat meer vrijheid geeft in het zadel in de schouders ect. omdat de merrie van mij vrij grote passen maakt.

xMeliissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:28

Ik ben sinds 4 weken overgestapt van vzh naar dressuurzadel en ik moet zeggen dat ik echt wel verschil zie in zn bewegingen langsvoor.
Ik ga niet meer voor een vzh zadel dus :)