[WN] hoe controleren of zadel past?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

hoe controleren of zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 08:13

Ik begin gelijk om rellen te voorkomen:
als ik van plan ben om een zadel te kopen, dan haal ik zeer zeker een goeie zadelmaker erbij!!

Sinds een half jaar rijd ik 1x per week western, wat ik super leuk vind! Daarnaast rijd ik nog 3a4 keer per week "gewoon" dressuur op een frieze merrie.

Een vriendinnetje van mij heeft een tijd geleden een westernzadel gekocht, in principe voor een tinker, deze was helaas alleen te krap..
Nou wil ik het graag een keer uitproberen of ie op de fries past waar ik op rijd. Gewoon voor 1 of 2x, voor de leuk en evt wat foto's.

Ik snap het belang van een goed liggend zadel (bij mn eigen dressuurzadel komt de zadelmaker zeker jaarlijks voor controle!), dus ik wil geen compleet verkeerd zadel op de rug van "mn" paard hebben, zelfs niet voor de lol!

Maar hoe kan ik nu zelf controleren of een westernzadel goed genoeg ligt om er 1 of 2 keer voor de lol wat mee te hobbelen?

Sorry voor het lange verhaal rondom deze vraag, wil alleen zeer duidelijk zijn dat ik echt niet zelf voor zadelpasser wil gaan spelen O:)

Jamiejoyce

Re: hoe controleren of zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:32

Ik denk dat je toch even moeten laten kijken als je zadelmaker toch langs komt.
Liggen toch vaak heel anders dan een dressuur zadel en het zou zonde zijn als je 2 x in de week met een zadel rijd wat niet goed ligt

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 08:41

Het gaat dus niet om met regelmaat rijden met dit zadel, maar 1 of 2 keer voor de lol, niet 1 of 2 keer in de week ;) !
De zadelmaker die langs komt, is dr ook een die alleen dressuurzadels doet, dus die kan me ook niet verder helpen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:42

Tja als het enkel voor 1 of 2 keer is en je paard niet erg gevoelig is en jij vrij licht bent (en dan nog kan je paard behoorlijke spierpijn krijgen hoor van lopen met een drukkend zadel) dan zou je kunnen kijken of het zadel niet te lang is, niet knijpt op de schouder en stabiel ligt, dus niet schommelt als je de voor of achterkant beweegt. Maar in alle eerlijkheid is een spierprobleem sneller verkregen dan opgelost en zou ik het voor 1 of 2 keer lol niet durven, ook omdat ik geloof ik niet ontspannen zou kunnen zitten in een zadel waarvan ik niet weet of het mijn paard pijn doet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:17

Om er voor een fotoshoot eens een westernzadel op te leggen zie ik het probleem niet zolang je niet strak aansingelt. Maar op een zadel wat duidelijk niet past zou ik niet aanraden om daar 'voor de lol' op te gaan zitten c.q. rijden.

Hoe kun je zien of een zadel goed past....alleen met een kale boom kan dat. Dus dat kun je uitsluiten :D

Een zadel hoort in balans te liggen; de bovenkant van de pommel op gelijke hoogte met de bovenkant van de achterkant en mag niet wippen van voor naar achter.
http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 557-1-.jpg
Bij Barrel-zadel met een erg hoge achterkant of showzadels met een erg lage achterkant kan dit anders zijn.

De zijkanten (flares) horen mooi de lijn van de schouders te volgen
Kan beter, maar is acceptabel
Afbeelding

Dit is niet acceptabel
Afbeelding

Onder de pommel hoor je minimaal 2 vingers ruimte te hebben.
Dit is niet acceptabel
Afbeelding

Het hoort de ronding van de rug te volgen
Afbeelding
Niet zo
http://www.collegian.com/wp-content/upl ... -tight.jpg

En niet zo
Afbeelding

Verder mag een zadel niet te lang zijn zoals hier (ligt tegen het heupbot aan)
Afbeelding

Hier kun je goed zien dat het er minimaal 10/15 cm vanaf hoort te liggen
Afbeelding

En zelfs als al deze dingen goed zijn dan nog kun je dus niet zien of de bars in het zadel de rug goed volgen en kun je dus dit krijgen
Afbeelding
Afbeelding

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:49

Super bedankt, zo'n reactie hoopte ik idd te krijgen!!!
Tuurlijk ga ik niet op een zadel zitten welke ECHT niet past op de rug van het paard, daarvoor ben ik echt te zuinig op dat ruggetje, ze heeft er tenslotte maar 1..