Hackamore én bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hackamore én bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 14:52

Ik hou er niet van om met twee teugels te rijden..

Ik zou graag een teugel aan de hackamore én het bit willen hebben. Maar dat het bit pas inwerkt als ik 'hard' aan de hackamore trek, dus als de hack een bepaald aantal graden is gekanteld. Maar nu ben ik niet zo slim en creatief.

Hebben jullie een idee?

Uitleg:
Paard vind bitloos fijn, maar op buitenrit is hij erg, uhm, actief, en heb ik bitloos te weinig controle op sommige momenten. Vandaar dat ik er een bit in wil voor de zekerheid.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 12-04-14 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Re: Hackamore én bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:56

Heb je al eens gekeken op de site van Barefoot? Zij hebben vaak wel inventieve spulletjes. Ik weet dat ze combi-hoofdstellen hebben, maar ik heb er geen idee van wat je er allemaal mee zou kunnen doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:56

Oef, ik denk dat dit mechanisch praktisch onmogelijk is. Dan zou je de hack al aan het bit moeten verbinden en dus ga je altijd alsnog een beetje druk op het bit hebben.

Maar ik volg even, wie weet komt er wel een supergoed idee voorbij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 14:57

Nog niet gekeken op de site van Barefoot. Maar zou liever zelf iets knutselen, anders is het vast weer duur.

Ben er ook bang voor dat het niet echt mogelijk. Zou jammer zijn! Wil op buitenrit niet echt kloten met nog een paar teugels :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:58

Mocht iemand dé oplossing vinden lijkt het me wel een gat in de markt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:01

Je bedoelt zo iets?
Afbeelding
Beetje onduidelijke foto, maar amazone heeft duidelijk bit en hack aan één teugel.
Misschien kun je het verbinden via een pelhamriempje? Probleem is dan wel dat je ook druk hebt op het bit als je dat niet wil.. Denk dat het heel lastig is om beide aan één teugel te maken zonder druk op beide tegelijk te houden. Het is óf óf, of én én..

Edit: hier zie je het beter:
http://1.bp.blogspot.com/-hccGmaW6_0Y/T ... 81408c.jpg

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:03

Ik heb werkelijk geen verstand van bitloos maargoed

Een hack word toch ipv de neusriem?
Dan kun je toch de hackamore ipv de gewone neusriem doen en dan een bitje erbij en dan de teugels van het bitje los laten hangen?

Edit, de foto van superassie is de hackamore en het bitje met pelham riempjes verbonden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:06

Dan zou je iets moeten maken als een pelhamriempje, maar dan met een vaste plek (ringetje of zo) waar de teugel vastzit, op 1/4 of 1/3 van het riempje aan de kant van de hack. Die 1/4 of 1/3 is dan het punt dat je moet bepalen waar je wilt dat het bit mee gaat doen.

Ik rijd trouwens wel gewoon met dubbele teugels. Niet met hack en bit maar met crosslink en bit, maar het idee is hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-04-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:08

Ibbel schreef:
Dan zou je iets moeten maken als een pelhamriempje, maar dan met een vaste plek (ringetje of zo) waar de teugel vastzit, op 1/4 of 1/3 van het riempje aan de kant van de hack. Die 1/4 of 1/3 is dan het punt dat je moet bepalen waar je wilt dat het bit mee gaat doen.

Daar at ik ook aan te denken, bij een schoenmaker kan je evt wel een ringetje in het riempje laten zetten zodat je daar je teugel aan kan bevestigen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:10

Bedankt voor de foto superassie! Bit werkt daar inderdaad meteen ook in, foto geeft wel ideeen!

Noorhermans1: Maar dan zit ik met twee teugels.. Vind ik niet zo praktisch op buitenrit. Ook niet een paar teugels in een knoop en op de hals want die vliegt dan overal heen :+

Ibbel en Liselot: Ik kan me even moeilijk een beeld schetsen :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:13

Pelhamriemje bevestig je aan de hack en aan je bit, als je het ringetje met de teugel dan dichter bij je hack hebt zal die eerder inwerken dan het bit. Als je de teugels dan meer aanneemt zal door het pelhamriempje ook het bit erbij betrokken worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:15

Als je gewoon een teugel aan een pelhamriempje vastmaakt, komt die teugel vanzelf ergens in het midden van het riempje uit, met het effect dat zowel hack als bit worden bediend. Daar is een pelhamriempje ook voor bedoeld.
Als je ervoor zorgt dat de teugel meer aan de kant van de hack zit, zal de inwerking op de hack groter worden. Maar dan moet je er dus wel voor zorgen dat de teugel lager aan het riempje zit, en niet halverwege, en daar ook niet vanzelf heen schuift. Dus moet je een ringetje ergens asymmetrisch hebben. En of dat nu of 1/5, 1/4 of 1/3 moet, dan moet je proefondervinderlijk uitproberen...
Je zou eerst eens met een touwtje waar je een knoop inlegt waar je de teugel achter houdt kunnen experimenteren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:17

Beetje een slechte foto, maar hier zie je dus een riempje tussen de hack en het bit. Echter zit hier de teugel nog los zodat ze beide direct inwerken. Als je een ringetje in het riempje laat maken, meer in richting van de hack zal deze dus eerst inwerken :)
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:18

Ah zo ik snap het! *\o/* Super bedankt! Is een kleiner touwtje van hack naar bit en dan gewoon de teugels aan de hack, hetzelfde?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:19

Nee ik denk niet dat je daarmee hetzelfde effect krijgt als met een pelhamriempje..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:19

Ik snap het, dat is inderdaad het uitproberen waard. Geryon? :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:23

Haha ik moet eerst nog een hack kopen gini :+ (de mijne is ietsje te kort hiervoor denk ik).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:24

Geryon schreef:
Ah zo ik snap het! *\o/* Super bedankt! Is een kleiner touwtje van hack naar bit en dan gewoon de teugels aan de hack, hetzelfde?

Dan komt je bit wel heel laat pas in, denk ik. Met een touwtje waar je een knoop in maakt waar je teugel achter blijft hangen, ben je wat flexibeler mbt het punt waar je bit mee gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:49

Let wel dat je hiervoor dus wel een hack moet hebben met enorm lange scharen.

En meestal worden die hacks gebruikt om scherp in te werken en het bit als zacht. Een hack met korte scharen krijg je nooit gecombineerd met een bit, want dan moet je hem te laag hangen waardoor je zijn neus kan breken..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:55

Bij foto's hierboven is het inderdaad het idee dat je eerst met bit inwerkt / constant contact hebt en alleen hackamore gebruikt indien nodig, voor een extra ophouding. Met name bij springpaarden als ze het bit vastpakken en naar de sprong toe rennen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:59

Ik heb wel een bit wat ongeveer zo werkt. Zal even kijken of ik er een foto van kan vinden.

Als je googlet op Nathe tandembit vind je ze. Dat zwarte riempje zit onder de kaak en het dikke zwart zit op de neus.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:11

Ik vind dit toch niet zo'n fijne contructie, het lijkt mij ook dat het bit als eerste inwerkt? Ik ben toch van mening dat je met een mechanische hack met lange scharen meer controle hebt dan met een bit, juist omdat ze het niet vast kunnen pakken en er rare dingen me kunnen doen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:21

Misschien een nathe tandembit? Werkt net iets anders, maar is wel een heel fijn bit.
Edit: zie dat dat al genoemd is hierboven...

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:24

Emiel Voest had iets wat de druk over het bit en het bitloze hoofdstel verdeelde. Misschien even op zijn site kijken?