Reageert niet op bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vivaldala

Reageert niet op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:57

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje en ik hoop dat iemand deze zou kunnen beantwoorden. Ik heb sinds een aantal maanden een heel leuk paardje gekocht. Nu blijkt toch echter dat hij helemaal niet reageert op zijn bit. Hij houd het vast en loopt met een hoog hoofd. Dit was echter niet het geval bij aankoop. Na het bellen van de vorige eigenaar om te vragen welk bit precies er werd gebruikt heb ik deze ook aangeschaft. Nog steeds hetzelfde probleem, na het rond zoeken op internet ben ik er dus achter gekomen dat de vorige eigenaar met een stang en trens reed. Aangezien ik hier geen nut in zie, het nooit in mijn handen heb gehad en dus nul ervaring whatsoever heb, vroeg ik me af wat ik hier nu precies mee moet.

Welke bitten hebben dezelfde werking als een stang en trens maar dan te berijden zonder een tweede teugel.

Alvast bedankt.

xDenies

Re: Reageert niet op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:59

Ik denk dat je je paardje beter weer fijn kan gaan krijgen op je huidige bit, ipv een net zo zwaar bit er in te hangen ;)

En controleer ook gelijk even wat andere aspecten in het lichaam. Een osteopaat langs laten komen kan nooit geen kwaad! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:01

Ik denk dat het paard waarschijnlijk voorheen door een meer kundige ruiter werd gereden (wat is jou niveau, en wat was het niveau van de vorige eigenaar, wat heeft het paard op wedstrijdgebied gelopen?), of dat er iets mis is met bijvoorbeeld het zadel waardoor het paard de rug niet kan/wilt ontspannen.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:01

Dat heb ik gedaan de dag dat ik hem kocht. Aangezien hij nooit een goed passend zadel had heb ik ook een nieuw zadel moeten aanschaffen. Hij had rotstraal en ja zelfs slechte tanden. Ik heb eerst alles aangepakt en toen ben ik pas gaan beginnen met rijden. Ik heb lessen en hij is niet te hanteren. Je moet hem werkelijk door een bocht trekken omdat hij het bit vastpakt als ware.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:02

Het paard werd op M2 niveau uitgebracht op wedstrijd en zelf heb ik M1 gereden. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. Toch?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:04

Wellicht voelt het dier zich nu eindelijk goed. Ik gok dat je er wat tijd aan moet gunnen (wat je vast ook wel doet) En dat je hem een beetje moet gaan behandelen als een paard die het totaal niet snapt (een beginner dus) gewoon heel overdreven doen .. en vooral niet afstraffen of gaan zitten snokken of dergelijke.

Denk dat het beestje genoeg pijn heeft gehad :)
Hoe lang is het nu geleden dat hij aan zijn gebit is behandeld?

Persoonlijk vind ik wedstrijd niveau niets zeggen .. maar dat ben ik. Voor zowel
andere partij, als jouw partij niet.
Maar super dat je M1 hebt gereden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:05

Zou je een filmpje kunnen plaatsen van jou met het paard? Dan wordt duidelijker waar het probleem vandaan komt. Foto's kunnen ook al veel zeggen mocht een filmpje niet mogelijk zijn.

Een paard door de bocht trekken kan niet, want dan zou je aan de binnenteugel trekken, en dat maakt dat het paard op het binnenvoorbeen komt, waardoor deze het binnenvoorbeen niet kan optillen, en juist dat been moet vrij zijn om een wending te kunnen maken....

Niveau zou dan inderdaad moeten aansluiten, maar misschien heb je nu een gevoeliger paard te pakken dat meer van de ruiter verlangt als het paard waarmee je M1 gestart bent? Sommige paarden moet alles kloppen, anders "doen ze het niet".

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:12

@XDenies, het is nu ongeveer 3 maanden geleden dat hij behandeld is aan zijn gebit. En je hebt helemaal gelijk, ik behandel hem ook als een werkelijk jong paard. Wat ik helaas niet snap is dat hij van niemand iets aan wilt nemen. Stang en Trens vind ik zelf ook zoiets en het is ook echt niet dat hij weer word gebruikt voor wedstrijden. Maar hij loopt zo gespannen dat ik bang ben dat hij dadelijk met een blessure kampt. Ik rijd momenteel met een brede hand en ik maak ook echt duidelijk wat de bedoeling is. Al zou hij maar een beetje ontspannen gaan lopen was het al goed. Anders gaat dadelijk zijn rug eraan.

@Angela ik kan wel zoeken naar een foto. Btw dat door de bocht trekken was als bewijze van spreken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:14

Waarom begin je niet met lang en laag gewoon alleen rijden op je zit en niet aan het bit zitten dan weet je gauw genoeg of hij misschien pijn heeft in mond hals of rug.
Het is maar een idee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:15

Niet om zweverig te doen .. maar heb zo een idee hoe mensen dit gaan op vatten. Als je nu eens helemaal terug naar de basis gaat. En dan bedoel ik niet het basis van rijden, maar even het rijden vergeten en lekker op de grond aan het werk.
En op de grond aan het werk is niet alleen aan een longeer touw :)

Wellicht is dit dier gewoon even in zijn koppie afgestompt. Als ik jouw verhaal zo lees kan ik het me
helemaal voor stellen dat hij z'n eigen muur heeft opgebouwd en nu zoiets heeft van; zoek het maar
lekker uit!

En geef hem eens ongelijk.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:16

Met welk bit wordt er nu gereden?

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:22

@lady62 nu wordt er ook laag en lang met hem gereden. Hij staart naar de sterren wat heel jammer is. Aangezien hij het kan.

@XDenies Ik snap helemaal wat je bedoeld. Vertrouwen opbouwen met grondwerk, longeren enzovoorts. Dat doe ik een aantal keer in de week. Lekker eventjes iets anders, hem laten merken dat ik zo nooit zou doen tegen hem.

@Amboewella Ik rijd momenteel met een watertrensje, niets bijzonders. Met de smaak van koper. Hiernaast heb ik ook al met een dubbelgebroken bit, een stangetje en een dunner bit gereden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:24

Ik vind dat je erg goed bezig bent .. persoonlijk zou ik het rijden heel even links laten liggen doet je wat meer plezier bij hem terug gaat zien, en gehoorzaamheid.

Ik weet hoe het is (wel dan niet zo heftig, maar meer het stukje even niet meer rijden).

Iniedergeval vanaf hier beoordelen blijft lastig!

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:26

Afbeelding

Hier een foto voor de mensen die willen zien hoe hij momenteel loopt. Mag ik erbij zeggen dat dit dan de beste foto is.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:27

@xDenies het is ook heel lastig om dan informatie te winnen voor jezelf. Gelukkig weet ik het geschiedenis van het paard.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:30

Als hij laag en lang gereden word dan kan hij toch niet naar de sterren kijken dan kijkt hij naar de grond.

Als hij omhoog blijft kijken dan vermoed ik dat hij zijn rug vast zet er is geen ontspanning en kan duiden op pijn.

houd hij aan de longeerlijn ook zijn hoofd omhoog of zakt hij dan wel.

heeft hij ook vlucht gedrag.

Wat ik op de foto zie is dat je geen contact hebt met de mond is dit bewust omdat hij zich anders vastzet

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:33

Contact met het bit is op zich helemaal niet nodig om een paard om laag te laten lopen hoor ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:34

Nee dat weet ik maar dit paard loopt niet lang en laag en de vraag is waarom niet ik zie spanning.

Wat ik ook zie is dat het paard zich afsluit.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 11-04-14 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:35

Als ik hem laag en lang rijd heb ik het eerste half uur een paard dat naar alles staart dan naar de grond. Zijn zadel is precies op zijn maat gemaakt en hij is naar de oestepaat geweest waar hij nog een behandeling of drie heeft moeten hebben voordat het eindelijk allemaal goed was. Aan de longeerlijn zakt hij lichtjes. Maar het moment dat hij moet gaan galloperen gaat zijn hoofd weer plots omhoog. Vlucht gedrag heeft hij niet meer.

De foto is op een moment genomen toen ik geen gevecht met hem wou beginnen. Want zeg nu zelf, wat schiet ik daar mee op? Het moment dat ik contact heb met de mond verstoord het alles en wordt ik werkelijk door de bak geen geracet. Met een paard dat naar de sterren kijkt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:36

Ik denk dat het paard gewoon zoveel pijn heeft gehad en dat hij zo pijnloos kon lopen ... dat het puur tussen zijn oren zit ...

Dat zodra hij denkt 'ik zak = pijn', dat zou natuurlijk kunnen ...

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:39

@xDenies, daar heb je een punt waar ik nog niet aan heb gedacht. Het zou zo maar kunnen dat het nog tussen zijn oren zit. Hij heeft al een leeftijd en hij kan natuurlijk niet praten. Misschien is het wel een geestelijke kwestie

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:42

Ik zie op de foto wat spanning in de onderrug van de ruiter, maar geen super slecht beeld. Het zou me niet verbazen als het paard voorheen erg slecht (lees rond geflost) gereden is. Het paard krijgt nu meer vrijheid, en blijkt helemaal nooit geleerd te hebben hoe na te geven. Helaas was mijn vorige paard ook zo, op een pittige hand was hij rond (maar niet nageeflijk en de rug zat vast). Teveel op de hand gereden, te weinig op been. Hier kreeg hij echter wel zijn punten op, hij was M1.... Paard gekocht toen het al iets ouder was, en hij is nooit meer door het sterrenkijken heen gekomen.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:45

Het zou zo maar kunnen. Natuurlijk toen ik ging kijken reed hij op een simpel bitje en kon ik er alles mee. Wie weet hoe hij hem heel los gereden! Met een harde hand krijg ik hem geweldig rond maar daar heb ik dus helemaal geen zin in

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:46

Met heel veel tijd gaan jullie er zeker wel komen. Zoals je nu al bezig bent; kunnen een hoop mensen van leren!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:52

Om zeker te weten dat het door zijn mond komt en niet vanuit stijfheid/rugklachten etc zou je hem een paar keer bitloos kunnen rijden. Daarmee verder rijden alsof het een bit is. Als hij daarop hetzelfde loopt als met bit dan weet je dat het in elk geval niet aan het bit ligt maar vanuit zijn lijf of slechte ervaringen. DAar kun je dan weer op verder bouwen.