Singelwonde. Help?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xEliine

Singelwonde. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:12

Hallo iedereen,

Heb toch even getwijfeld om dit te posten maar doe het toch maar.
Mijn paardje heeft een singelwonde. Vroeger, wanneer hij engels gereden werd, had ie dit nooit. Ik ben overgestapt naar western 2 jaar geleden en in het begin, toen ik enkel in de bak reed, waren er geen problemen. Nu wij weer meegaan op buitenrit heeft hij hier erg last van. Vorige maand had ie nog een klein open wondje en dit duurde 4 weken eer het genezen was. Dus nu dacht ik, ik kan weer rijden want de wonde was volledig dicht en je zag er niks meer aan. Dinsdag ben ik op buitenrit geweest en zag ik nog niks. Vandaag kom ik terug op stal en ja je raadt het, weer open.
Ik heb al een wollen singel en 2 verschillende neopreensingels geprobeerd. De wollen singel maakt het nog erger. Wanneer ik hem opzadel probeer ik niet te hard aan te singelen en doe ik ook elke keer zijn beentjes naar voor zodat zijn huid er niet tussen zit.

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips voor mij? Misschien een mohair singel? Maar wil dan wel weten of dit wel iets uitdoet anders steek ik er misschien weer geld in voor niets.. dat is dan al de 4e singel..

Groetjes
Eline

Leukertje

Re: Singelwonde. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:18

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:20

Ja daar zat ik dus aan te denken.. wou graag weten of er mensen zijn met ervaringen daarover

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:21

Je kunt de huid een paar keer insmeren met Kamferspiritus. Dit maakt de huid dikker en sterker. Maar niet te vaak gebruiken want het blijft natuurlijk wel zooi

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:21

Probeer anders eens een leren singel met elastiek aan de singelsloten? (Maar ik weet niet of dit bestaat in westernversie)
Leer is een natuurlijk materiaal en net als bij peesbeschermers opteren er veel om leer te nemen vanwege het ademend vermogen. (Geen idee of dit daadwerkelijk zo is, maar er is hier op bokt een discussie over waarom wel of geen neopreen peesbeschermers)
Verder wel gewoon goed aansingelen want anders krijg je net wrijving bij de oksels en is op de rug van het paard ook niet 100% lekker.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:26

Een lederen westernsingel ben ik nog niet echt tegengekomen om eerlijk te zijn. Ja ik singel wel goed aan maar niet te hard.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:27

Ik heb denk ik nu wel 8 singels "versleten": leer, lamswol, stof, fra, en waar ik nu op uit kom: een singeltje van 20 euro van neopreen... natuurlijke materialen zijn dus niet per definitie de oplossing.

Quintyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:28

Ik heb dit met mijn pony ook gehad. In het begin was ik een beetje in de stress want ik kon nu toch niet meer rijden want dan schuurt de singel er weer overheen! Het helpt vaak om een stoffen singel te nemen. Ze zien er mooi uit en je kan ze zo in de wasmachine wassen! Ook helpt het om niet in 1 keer aan te singelen maar meerdere keren de singel een gaatje strakker te doen. Als je goed hebt aangesingeld dan is het heel belangrijk om allebei de benen even helemaal naar voren op te tillen zodat er geen velletje tussen kan zitten. Bij mij was het probleem toen helemaal over. Om het wondje sneller te laten genezen is het heel goed in creme bioforce van a.volgel op te smeren. Ik hoop dat dit je misschien zal helpen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:28

xEliine schreef:
Een lederen westernsingel ben ik nog niet echt tegengekomen om eerlijk te zijn. Ja ik singel wel goed aan maar niet te hard.

barefoot heeft een lederen western singel

Mijn pony had ook singel wondjes aan beide kanten zelfs.
Ik heb een lamswollen singel gekocht van mattes, en alles is over !!
En de maat is erg belangrijk, ik had een TE korte singel en heb anatomisch gevormde nu.

Quintyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:30

En nog 1 ding...
In de winkels liggen allemaal van die hele mooie en goede singels die zijn gebogen en uitgesneden hier en uitgesneden daar maar eigenlijk is dat helemaal niet fijn voor het paard zelf en ook niet zo goed.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:37

Rije schreef:
Ik heb denk ik nu wel 8 singels "versleten": leer, lamswol, stof, fra, en waar ik nu op uit kom: een singeltje van 20 euro van neopreen... natuurlijke materialen zijn dus niet per definitie de oplossing.

Ja die heb ik nu, werkt dus voor geen meter bij ons :(

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:38

Quintyy13 schreef:
Ik heb dit met mijn pony ook gehad. In het begin was ik een beetje in de stress want ik kon nu toch niet meer rijden want dan schuurt de singel er weer overheen! Het helpt vaak om een stoffen singel te nemen. Ze zien er mooi uit en je kan ze zo in de wasmachine wassen! Ook helpt het om niet in 1 keer aan te singelen maar meerdere keren de singel een gaatje strakker te doen. Als je goed hebt aangesingeld dan is het heel belangrijk om allebei de benen even helemaal naar voren op te tillen zodat er geen velletje tussen kan zitten. Bij mij was het probleem toen helemaal over. Om het wondje sneller te laten genezen is het heel goed in creme bioforce van a.volgel op te smeren. Ik hoop dat dit je misschien zal helpen!

Ik doe altijd zijn benen naar voor als ik heb aangesingeld. Die creme ken ik niet. Die kan ik misschien eens proberen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:42

xEliine schreef:
Rije schreef:

Ja die heb ik nu, werkt dus voor geen meter bij ons :(

Oftewel: het is dus gewoon "even" ontdekken wat wel en niet helpt.

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:43

xEliine schreef:

Ik heb twee westernsingels, anatomisch gevormd, de een leer de ander leer met elastiek in de singelstoten en een lamswollen onderkant. Zit perfect. Gekocht bij de bosrand in Soest, zij kan het ook verzenden.