Welk bit is dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

peter_pan_

Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:52

Hoi iedereen,

Onlangs kocht ik een bit over van iemand. Kan iemand mij vertellen welk soort bit dit is? Ik ben ook benieuwd naar de functie en de werking!
Afbeelding

Leukertje

Re: Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:56

Een dubbel gebroken trens:)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:57

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:00

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong :D

peter_pan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:05

ja, ik had ook wel door dat het een dubbelgebroken trens was.
Het gaat me eigenlijk vooral om het middenstukje. dat is namelijk een koperen bolletje, anders dan bij de gewone dubbelgebroken bitten. Dus ik ging er dan ook van uit dat dit een andere functie heeft dan een reguliere dubbelgebroken watertrens...

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:09

Zoals hierboven wordt verteld, alleen is het bit niet geheel van rvs maar lijkt het middenstuk van koper/aurigaan/oid te zijn.
Het zou voor het ene paard prettiger kunnen zijn dan alleen rvs qua smaak om (meer) speeksel aan te maken of het bit eerder aan te nemen.
Ik zou alleen niet weten waarom alleen het middenstuk en niet het gehele mondstuk.

En het is een watertrens, omdat de ringen los zitten.
Laatst bijgewerkt door TTNB op 10-04-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:10

Het is een dubbel gebroken water trens met een koperen mond stuk.

Bij de watertrens kunnen de bitringen vrij ronddraaien in het mondstuk. Hierdoor ligt het mondstuk vrijer in de mond dan bij andere typen bitten.

Bij een dubbel gebroken bit kan het mondstuk op twee punten draaien. Hierdoor wordt de druk van de teugel gelijkmatiger verdeeld.

Let er wel op dat het bit goed past bij jou paard , dat het niet te smal is. Bij een te smalle water trens bit kan er een velletje van de mondhoeken van het paard geklemd komen te zitten , om dit te voorkomen kan je bitschijven aan het bit doen!