Welke maat stijgbeugelblokjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

Welke maat stijgbeugelblokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:19

Dag mede-bokkers,

Op de manege waar ik rij missen alle stijgbeugels stijgbeugelblokjes.
Omdat ik redelijk gladde zolen heb, leek het mij nuttig om zelf stijbeugelblokjes aan te schaffen zodat ik toch wat meer grip heb.
Het plan is om ze dan elke week mee te nemen en na mijn les neem ik ze weer mee naar huis.
En zie hier mijn probleem: ik heb bijna elke week te maken met andere paarden en dus andere stijgbeugels. Ik rij wel voornamelijk paarden, dus ik denk dat de maten van de stijgbeugels dan niet heel veel verschillen.

Mijn vraag aan jullie: wat is de meest gangbare maat voor stijgbeugelblokjes? Op een paarden-webshop kon ik kiezen uit 10, 11 of 12 cm.
En dan nog een tweede vraag: rubber of metaal? (Metaal is misschien wel lastig weer uit de beugel te krijgen...)

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Shylah op 09-04-14 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:21

Dan zul je op de manege even de de stijgbeugels moeten meten van het zadel van het paard waar je het vaakst op rijdt, want het kan nog wel 's verschillen per zadel.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:22

Daar was ik al 'bang' voor.

Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen zat.

En voor het meten: meet ik dan de lengte van het gat, of de afstand tussen de 'pootjes' van de stijgbeugel?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Welke maat stijgbeugelblokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:26

Tussen de pootjes. Maar ook dan kan het nog wel 's flink wrikken zijn hoor! :))

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:28

Rije schreef:
Tussen de pootjes. Maar ook dan kan het nog wel 's flink wrikken zijn hoor! :))

Bedankt! Dan zitten ze in ieder geval wel mooi stevig. ;)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:42

Die blokjes kosten bijna niks.. waarom koop je niet gewoon één paar van 11 en een paar van 12 cm? Anders 11 cm nemen zodat ze bij nood ook in beugelmaat 12 passen

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:44

10 cm is meer een kindermaatje, denk dat je op zich goed zit met 11 of 12. Zelf heb ik 11cm beugels(en blokjes) en dat is groot zat.
Zoals Flevolander ook zegt inderdaad, die blokjes kosten niks, een eurotje of 3 per paar dus ik zou inderdaad dan ook 11 én 12 cm pakken, weet je zeker dat je goed zit!
Zelf zou ik gewoon voor rubber gaan, vind ik fijner dan de metalen!

Vind het wel niet juist dat je nu zelf beugelblokjes aan moet schaffen voor op de manege, ze zouden toch op z'n minst kunnen zorgen voor compleet tuig..? Nja dat is weer een andere discussie :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:48

Die van 11 cm passen inderdaad ook in die van 12, alleen kunnen ze een beetje van links naar rechts schuiven. Dat is echter maar een halve cm per kant op, en als ze strak zitten zal dit niet snel gebeuren. Als echter blijkt dat alle beugels toch wel dezelfde maat hebben (wat op een manege wel vaak voorkomt), dan kun je beter gewoon de goede maat halen. De 10 cm zijn echt ponymaat beugels, daar wordt niet vaak voor gekozen op een manege, omdat ze de beugels dan niet voor oudere jeugd en volwassenen kunnen gebruiken.

De blokjes zijn nooit echt gemakkelijk erin en eruit te doen, ik vind het altijd een hele opgave als het weer eens nodig is.

Ik vind wel dat je de manege erop kunt aanspreken waarom de blokjes weg zijn. Ze maken onderdeel uit van de veiligheid van de beugel. Zonder blokjes kunnen voeten er gemakkelijker doorheen schieten, met alle kans op ongelukken daarbij.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:02

Wat vreemd dat die er niet inzitten :? Het is inderdaad nog gevaarlijk ook, lijkt me toch de taak van de manege om dit op orde te hebben ookal kosten ze niet veel, dit is toch niet iets wat je zelf hoort aan te schaffen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:03

Dat is op zoveel maneges het geval. Zijn dingen die makkelijk 'kwijt' raken en dus lang niet altijd aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:05

claudia85 schreef:
Wat vreemd dat die er niet inzitten :? Het is inderdaad nog gevaarlijk ook, lijkt me toch de taak van de manege om dit op orde te hebben ookal kosten ze niet veel, dit is toch niet iets wat je zelf hoort aan te schaffen

Gebeurt vrij veel. Heb stage gelopen op een manege waar ze ook lang niet in alle beugels zaten. Kwestie denk ik van kwijtraken of slijten en vervolgens gewoon niet vervangen.

TS, ik zou volgende keer even lineaal meenemen en kijken wat de meest voorkomende maat is, dan weet je het in ieder geval zeker :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:07

Nou levensgevaarlijk zeg die manege van jou !!!

Die dingen kosten idd geen drol, en bij manege's met het veiligheidscertificaat mogen ze zelfs niet eens glad zijn, een goede zaak dus.
Ik controleer de zadels maandelijks en daarbij horen ook de beugelblokjes.
Het gevaar is dat mensen met gladde zolen of erin kunnen schieten, of uit de beugel kunnen schieten en hierbij kunnen vallen met alle gevolgen van dien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:38

meest gangbaar is 12 cm.
Maar het is echt vrij moeilijk om die blokken erin te krijgen(echt kan goed dat je er een kwartier mee loopt te klooien..)
ik zou gewoon zelf beugels kopen en daar blokken in doen met stijgbeugel riemen en die gewoon wisselen met lessen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:45

RoyceMack schreef:
meest gangbaar is 12 cm.
Maar het is echt vrij moeilijk om die blokken erin te krijgen(echt kan goed dat je er een kwartier mee loopt te klooien..)
ik zou gewoon zelf beugels kopen en daar blokken in doen met stijgbeugel riemen en die gewoon wisselen met lessen.

Die optie is inderdaad wel iets duurder (al zijn beugels ook prima voor een prikkie te vinden tweedehands), maar het gaat vele malen sneller. :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:59

Ja eigen beugels is misschien wel handiger ja, behalve als je paarden meteen moet 'afgeven' voor de volgende les.
Gewoon simpele RVS beugels heb je al voor 15-20 euro dus dat is op zich ook goed te doen.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 22:26

Bedankt voor de tips allemaal!

Tja, het is voor mij ook voor het eerst dat ik op een manege rij waar geen blokjes in de beugels zitten. Geen enkel zadel heeft het, ik weet eigenlijk niet waarom... ze zullen wel kwijt raken of slijten...
Ik vind het ook erg onhandig, maar er zijn meer lessers die zelf blokjes meenemen.

Als ik ze van te voren een beetje buig en flexibel maak, dan gaan ze er misschien wel makkelijker in en uit. En 2 maten halen is wel een optie inderdaad, dan past er altijd 1 paar.

Zelf beugels kopen is wat onhandig omdat het wel eens voorkomt dat mijn paard van die dag nog een uur moet lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:03

Shylah schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Tja, het is voor mij ook voor het eerst dat ik op een manege rij waar geen blokjes in de beugels zitten. Geen enkel zadel heeft het, ik weet eigenlijk niet waarom... ze zullen wel kwijt raken of slijten...
Ik vind het ook erg onhandig, maar er zijn meer lessers die zelf blokjes meenemen.

Als ik ze van te voren een beetje buig en flexibel maak, dan gaan ze er misschien wel makkelijker in en uit. En 2 maten halen is wel een optie inderdaad, dan past er altijd 1 paar.

Zelf beugels kopen is wat onhandig omdat het wel eens voorkomt dat mijn paard van die dag nog een uur moet lopen.

Maar een hele beugel (met blokje) is sneller te wisselen als alleen het blokje? Bij het wisselen van ruiter zal het sneller gaan om jou beugel eraf te halen en die van de manege eraan te hangen als dat je het blokje eruit moet halen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:05

Flevolander schreef:
Die blokjes kosten bijna niks.. waarom koop je niet gewoon één paar van 11 en een paar van 12 cm? Anders 11 cm nemen zodat ze bij nood ook in beugelmaat 12 passen

Dit vond ik inderdaad ook al. Ze kosten ongeveer 4 euro per stuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:06

Angela: dacht ik ook, omdat je toch ook de beugel waarschijnlijk even moet veranderen qua lengte?
Wel even melden dat de volgende ruiter de beugels dan mee moet nemen :p

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:07

Blokjes erin en eruit doen vind ik echt drama.
Als ik jou was, en je kunt het betalen, dan zou ik een setje beugels met blokjes erin kopen, en een paar riemen en gewoon je eigen beugels met riemen aan het zadel hangen van het paard waar je op dat moment op gaat rijden. Snellere en makkelijkere oplossing denk ik.

Nog een voordeeltje, ze zitten altijd al op de goede lengte ;)

Tweedehands is er best voordelig aan te komen..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:09

Riemen is misschien wat overdreven, bij manegezadels is die haak vaak erg stug, dus dat is heel erg wringen en trekken..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:13

Als je andere beugels aan de riemen van het zadel wilt hangen moet ook de riem eruit. Dus dat is nog meer gedoe. Dan moet de riem eruit, beugel eraf, andere beugel er weer aan en dan de riem weer aan het zadel.

Die stugge haken is zo opgelost beetje wd 40 er tussen en het gaat als een zonnetje ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:17

Je kunt de beugel ook verwisselen door de gesp los te maken :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:24

Nee tuurlijk niet. Dan heb je het deel met de gesp vast en het lange stuk waar de beugel overheen moet zit door het haakje. Hij moet er af als je de beugel wilt verwisselen

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:39

Haha! Als ik het zo lees is een complete beugel verwisselen ook niet de meest ideale oplossing. :P

Ik probeer eerst alleen blokjes, mocht dat toch tegenvallen kan ik er altijd nog beugels bij kopen.
En mocht dat ook niet werken, dan koop ik een paard en een compleet zadel, MET blokjes! XD