Welke pad bij holle rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna1991

Welke pad bij holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 08:23

Hallo,

Mijn nieuwe paard heeft nogal een weke/holle/doorgezakte rug. Nu is het zo als ik mijn zadel er op leg, dat deze niet fantastisch aansluit in het midden stuk. Bij de schoft ligt hij mooi en de achterkant ook wel. Ik ben niet van plan om een zadel op maat te laten maken, omdat het paard nog jong is en ik meerdere paarden rijd. Maar dacht misschien hebben mensen hier ervaring mee en weten of ik een pad/onderlegger onder me zadel kan leggen zodat hij beter aansluit. Nu heb ik gelezen over een prolite tripad, dit zou volgens mij een oplossing kunnen zijn?

Alle ideeën zijn welkom :)

LLennox

Re: Welke pad bij holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:50

Misschien een Theraflex (Parelli) pad? Dit is een luchtgevulde pad waar je shims in kunt doen, zodat je het zadel voor elk paard beter passend kunt maken. In jouw geval zul je dus het midden opvullen met de shims. Deze pad zijn wel redelijk prijzig (maar soms wel tweedehands op Marktplaats te krijgen). Er zullen gerust wel soortgelijke (goedkopere) versies van bestaan, maar daar weet ik helaas nu even geen namen van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:27

Een ander zadel is waarschijnlijk een veel betere optie. Hoeft geen nieuw zadel te zijn natuurlijk...
Een pad er onder kan misschien voor tijdelijk, maar een goed passend zadel is natuurlijk veel beter.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:33

Een jong paard met een holle weke rug..en daar op gaan zitten?
Is dat niet vragen om problemen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:37

De grootste fout die je kunt maken is op een jong paard een niet goed passend zadel te leggen. Zeker weten dat hij dan over een aantal jaren flinke artrose in de rug heeft. Vooral de situatie die jij omschrijft is heel slecht. Het zadel moet over de hele lengte van het zadelgedeelte mooi aansluiten, anders zit je met je hele gewicht op maar een paar contactpunten. Begrijp ik nu goed dat je meer paarden met hetzelfde zadel rijdt? Dat is zowiezo niet aan te bevelen.
Ik zou toch proberen om een goed passend zadel op de kop te tikken. Of een zadelmaker laten komen en bespreken wat de beste optie is. Je zou nog kunnen denken aan een pad van traagschuim. Dat vult op daar waar het nodig is. Maar ja, het zijn maar lapmiddelen en als een zadel zo slecht past....

Ik zou zowiezo beginnen met een paard met zo'n rug eerst veel te longeren (bijgezet) om de rug iets sterker te maken voor je erop gaat zitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:30

Als je nu bij zo'n jong dier al moet gaan klooien met het lappen van zadels, dan gaat dat nog veel (slechts) beloven voor de toekomst...

Als je toch MOET, koop dan een luchtgevulde pad, en laat deze door de zadelmaker op maat pompen. Dat maakt het iets minder erg, maar niet goed. Een zadel dat bridged past niet. En een zadel dat niet past, daar zou je niet mee moeten willen rijden.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 18:22

Paard is inmiddels bijna 5, heeft al een poos in het land gestaan in de hoop dat de rug vanzelf bij zou trekken. Nu ruim een halfjaar aan het longeren, rug veranderd er niks van. Met zadelmaker contact op genomen, ben enorm veel geld kwijt voor een op maat gemaakt passend zadel. Dus besloten dat ik er niet op kom te rijden. (Vind mezelf ook wat zwaar voor zo`n rug)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:49

Verstandige beslissing

Jasmijn1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:11

Ben benieuwd wat je nu met je paard gaat doen?