Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:33

Hallo! :)

Een tijdje terug is de zadelmaker bij mijn pony langs geweest omdat ze wat heftig reageerde bij het aansingelen.
Nou heeft het daar niks voor geholpen, maar het zadel is voor wel wat op gevuld omdat het wat was ingezakt.
Daarna was het advies om het zadel met bontje te gebruiken. Want dan lag hij beter...

Persoonlijk vind ik dit wat raar advies, ik vind een bontje onder het zadel niet mooi en wil dat het zadel gewoon goed ligt.
De taak van een zadelmaker is toch om hem passend te maken? En niet passend als er een bontje onder ligt? :?

Voor de duidelijkheid, ik was er niet bij toen het zadel werd gemeten en gevuld,
dus ik kon er toen niet iets van zeggen en degene die erbij was zag er geen problemen in.

Hoe denken jullie hier over?

Hebben jullie ook eerder dit advies gehad?
En hoe kan het dat hij met beter ligt dat zonder, maar er niks gedaan word (of kan worden?) om hem zonder goed te laten liggen?

:wave:
Laatst bijgewerkt door Vanky op 08-04-14 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Raar advies zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:35

kan het niet zijn dat diegene gezegd heeft geen nieuw zadel te willen hebben maar dt aan te passen zodat het gebruikt kan worden?
Mijn zadel moet in de winter met bontje aangezien ze dan dunner is als in de zomer en anders het zadel te wijd is. Waarom bel je de zadelmaker niet en vraag je om uitleg

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:37

Soms kan iets tijdelijk helpen, misschien eens een telefoontje naar zadelmaker doen. Wie weet heeft hij er een goede verklaring voor?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:38

dan zou ik heel gauw opzoek naar een andere zadelmaker. en dan verder kijken naar misschien een nieuw zadel.

:) ik vind zelf dat ik een erg proffesionele zadelmaker heb, komt bij alle grote namen, al jaren. hij is absoluut tegen bontjes. sowieso omdat je zo dicht mogelijk bij je paard wil zitten, omdat je dan veel meer voelt.

http://www.deverlichtezit.nl/

komt echt met liefde voor paarden, en heeft zelf jaren dressuur gereden. hij weet wat je wil, en wil niet alleen maar verkopen.

hij is oa vaste zadelmaker van edward.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:39

Mijn mening is dat je zelf altijd aanwezig moet zijn bij het vullen/aanmeten van een zadel. Pas als je erop zit, kan de zadelmaker zien of de aanpassing het gewenste resultaat heeft. Ik zou hem gewoon nog even bellen voor uitleg en of hij in de prijs nog even langs kan komen voor een servicebeurt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:40

Ik denk dat zijn andere antwoord zal zijn: koop een nieuw zadel.
Bontjes zijn niet per definitie verkeerd hoor. Er zijn paarden die er prima mee uit de voeten kunnen.
Singelnijd heeft ook verschillende oorzaken . Niet altijd sec het zadel. Bijv. gevoelige buik of buikspier, rugprobleem, hormonen (merrie), etc.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:40

Naar mijn mening is dit een slechte zadelmaker.

Een zadel moet goed liggen op een blote rug zonder rare poetspas eromheen of erop. Met een zadeldekje ter bescherming van het leer natuurlijk.

Ik zou een andere zoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:45

Bralindy schreef:
Naar mijn mening is dit een slechte zadelmaker.

Een zadel moet goed liggen op een blote rug zonder rare poetspas eromheen of erop. Met een zadeldekje ter bescherming van het leer natuurlijk.

Ik zou een andere zoeken.

makkelijk geoordeeld zo van een ts die er zelf niet eens bij was. Misschien was het kiezen tussen dit of nieuw zadel of is het tijdelijk omdat pony nog net niet genoeg spieren heeft of misschien verkoopt de zadelmaker wel bontjes en wil hij er graag een verkopen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:47

Om nou gelijk te spreken van een slechte zadelmaker?
Dat kunnen wij toch niet weten?
Een zadel kan ook alleen passend gemaakt worden tot bepaalde hoogte, dus het is niet zo dat een zadelmaker wonderen kan verrichten.
Maar er zijn er genoeg die met bontje rijden!
Afbeelding

Urielle

Re: Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:49

Imo kun je daar niks van zeggen zonder het paard te kennen.
Ik heb een paard staan met zo'n lastige rug dat er een bontje onder het zadel moet omdat er gewoon geen zadel passend te krijgen is zonder. C'est la vie, dan maar een bontje. Liever dat het dan past met bontje dan dat ik de rug kapot rijd omdat ik er geen bontje onder wil :P

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:53

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal het inderdaad even overleggen met mijn moeder om er eens een andere zadelmaker te laten kijken.
Misschien heeft die er een andere mening over en kan die wel wat aan het zadel doen, of heeft een ander advies.

Degene die erbij was was mijn moeder, eigenaresse van onze pony.
Het was niet dat het zadel slecht lag of niet paste en er was ook wel goed mee te rijden, maar met bontje lag hij beter.

Naar mijn mening doet een bontje niet echt veel voor de ligging van het zadel? Dus ik snap niet waarom dat niet in het zadel opgelost kon worden?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:55

Urielle schreef:
Imo kun je daar niks van zeggen zonder het paard te kennen.
Ik heb een paard staan met zo'n lastige rug dat er een bontje onder het zadel moet omdat er gewoon geen zadel passend te krijgen is zonder. C'est la vie, dan maar een bontje. Liever dat het dan past met bontje dan dat ik de rug kapot rijd omdat ik er geen bontje onder wil :P

Dit zadel ligt ondertussen al 8 jaar op onze pony, dus lijkt me vreemd dat ze in een jaar, waar naar mijn mening niks aan haar rug is veranderd. Het zadel gelijk niet meer past en ze een lastige rug heeft. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:36

Het is wellicht een raar advies, maar er is zo niets over te zeggen. Paard dat ik ken daarvan zou het zadel helemaal perfect moeten liggen, maar toch begon het paard moeilijk te doen tijdens het aansingelen. Op advies van ook een erg goede zadelmaker is er toch een bontje onder gegaan en weet je wat? Paard was met een week weer de oude! Bontje ging er niet onder omdat het zadel niet goed zou liggen, en toch was het paard er blij mee! Paard (ouder en al lang hetzelfde in bespiering) liep ook al meerdere jaren onder hetzelfde zadel.

Onder mijn vorige zadel ging trouwens ook een bontje, maar dat was een semi-boomlooszadel. De zadelmaker gaf aan dat de pasvorm het kon hebben, en de extra schokabsorbering geen slecht plan was. Paard had ook liever wel als geen bontje (was gewoon losser in de beweging met)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:04

Zou ik jullie mogen vragen wat het verschil is tussen een bontje en een gelpad, kwa functie?
Is het mogelijk het bontje te vervangen voor een gelpad?
Of gebeuren er dan hele andere dingen met de ligging van het zadel?

Dat valt namelijk niet zo erg op, dus zou het niet storend of irriterend vinden om daarmee te rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:09

Gelpads trekken sneller strak op de schoft, voor paarden met een uitgesproken schoft vind ik dat minder fijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:10

even wat anders de meeste paarden die last hebben van een maagzweer vinden het niet leuk om aangesingeld te worden.
want dit doet zeer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:11

Het grote verschil is dat bij de gelpad de gel weggeduwt wordt waar het juist zou moeten dragen, en komt op plekken waar het niets te zoeken heeft. Bij een bontje is de verspreiding overal gelijk, en blijft dat ook.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:14

Angela schreef:
Het grote verschil is dat bij de gelpad de gel weggeduwt wordt waar het juist zou moeten dragen, en komt op plekken waar het niets te zoeken heeft. Bij een bontje is de verspreiding overal gelijk, en blijft dat ook.

Heb je misschien een idee wat er dan een ander alternatief voor zou kunnen zijn?
Die niet zo aanwezig is als een bontje?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:25

Ik heb van de week ook de zadelmaker langs gehad. Voor een springzadel wat ik had liggen. Was van achtere iets smal maar bij Max 1 keer per week en met bontje zou ik er prima mee kunnen rijden. Mijn zadel wat ik dagelijks gebruik lag prima daar zou hij met een half jaar ingegroeid zijn dus tot dus tijd met bontje rijden om het gat op te vullen. Zo gek is het dus niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:32

Vanky schreef:
Dit zadel ligt ondertussen al 8 jaar op onze pony, dus lijkt me vreemd dat ze in een jaar, waar naar mijn mening niks aan haar rug is veranderd. Het zadel gelijk niet meer past en ze een lastige rug heeft. :)

Als je het zadel al 8 jaar hebt dan wordt het hoog tijd om de vulling te laten verversen als je dat nog nooit hebt laten doen. Daarna zal het misschien weer een stuk beter liggen.

Een bontje kan als tijdelijke oplossing best handig zijn als een paard is afgevallen bijvoorbeeld.
Dan is het zadel te breed, maar dat betekend niet altijd dat je dan gelijk maar weer een nieuw zadel moet gaan kopen.

Het beste vraag je het gewoon aan de zadelmaker.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:39

Wij doen er even tijdelijk een bontje onder omdat het zadel bij 1 van onze paarden niet past.
En er een nieuw zadel voor gekocht moet worden maar anders ging ik er niet mee akkoord dat het zadel alleen past met een bontje.
Tenzij er niks anders te krijgen is voor het paard

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:43

ik vind dat een zadel gewoon moet passen
een bontje kan een tijdelijke oplossing zijn

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:52

Vanky schreef:
Angela schreef:

Heb je misschien een idee wat er dan een ander alternatief voor zou kunnen zijn?

http://www.divoza.com/mobiel/collectie/ ... e-pad.html

Zoiets? Verdeelt de druk goed en is een goedkopere versie van de wat bekendere prolite pad

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:34

MirandaFuego schreef:
Om nou gelijk te spreken van een slechte zadelmaker?
Dat kunnen wij toch niet weten?
Een zadel kan ook alleen passend gemaakt worden tot bepaalde hoogte, dus het is niet zo dat een zadelmaker wonderen kan verrichten.
Maar er zijn er genoeg die met bontje rijden!
[ Afbeelding ]

Je wil zo dicht mogelijk op de rug van je paard zitten. edward had ook eens zo'n bontje, is vaak de eigen keus van de ruiter. niet van de zadelmaker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:01

Vanky schreef:
Angela schreef:

Dan zou je voor een luchtgevulde pad moeten gaan. Deze zijn via zadelmakers te verkrijgen, ik kan me zo het merk niet herinneren. De pad wordt ook gevuld op advies van de zadelmaker, hij kijkt in welke kamer hoeveel lucht moet.