Zadel op laten vullen met siliconen/gel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

apachelover

Zadel op laten vullen met siliconen/gel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:32

Hallo,

Ik heb voor mijn paardje met een erg moeilijke rug een Kentaur Young Dressage 16" zadel, deze ligt op haar rug goed, maar mijn kont is eigenlijk geen 16" meer :+ , gevolg is dus dat ik vaak ver achterin het zadel zit en er dus veel druk staat op de kussens, maar dit is juist het zwakke punt van haar rug. Ik heb dit zadel laten aanmeten door een zadelmaker, deze is ook passend voor haar gemaakt.
Nu merk ik toch dat ze weer last van haar rug heeft en ving ik laatst iets op over een mogelijkheid om de kussens te laten opvullen met gel of siliconen.. Ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of weet waar je dat kan laten doen?
Ik heb toch het idee dat gel of siliconenvulling de druk veel beter verdeelt over de rug dan het wol wat er nu in zit, en ik wil natuurlijk toch dat mijn paard zich prettig voelt tijdens het rijden, en ik ook niet steeds bang ben haar pijn te doen..
Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Mijati

Re: Zadel op laten vullen met siliconen/gel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:37

een zadel moet aan twee kanten passen, dus een ander zadel waar jouw billen wel in passen en ook op de rug van je paard past, is een betere optie als opvullen met wat dan ook.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:21

Je hebt oppervlak nodig om het gewicht te verdelen, een andere vulling gaat daar niet bij helpen. Verder is de zitting van je zadel ook te klein begrijp ik. Ik denk dat je afscheid moet nemen van dit zadel

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:29

Gel doet niks, dat gaat juist weg op de plek waar het drukt, dus is je probleem niet weg. Siliconen doen dat wel beter, dat deukt alleen in. De echt allerbeste drukverdeler is gewoon (echt) simpel wol. Al die nieuwe uitvindingen met lucht, gel, siliconen, etc. , verdelen absoluut niet beter de druk dan een wolgevuld zadel.

Ik denk helaas ook dat je afscheid moet doen van je zadel. Een zadel is pas passend als het goed is voor zowel ruiter als paard. Als de zitting voor jou te klein is, past je zadel gewoon niet, omdat je teveel achter op z'n rug zit.

Ik zou dus een (onafhankelijke) zadelmaker laten komen, die zowel naar je paard als naar jou kan kijken. Als je paard een korte rug heeft, kunnen evt verkorte kussens een uitkomst bieden.

Tot die tijd zou je bijvoorbeeld een prolite pad eronder kunnen leggen, maar dit is geen oplossing voor een niet passend zadel.