hackmore ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sheeltje2

hackmore ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:08

hallo ik ben opzoek naar verschillende hackmore ervaringen.

Vooral omdat ik met mijn pony bitloos ben gaan rijden met een touwhalster zelfs buiten ritjes maak dat gaat alleen heel goed maar zodra ik met iemand buitenrit wil rijden dan krijg ik een strijd van wie is het eerste thuis. Nou ik het bitloos ook buiten wil gaan gebruiken ben ik benieuwd naar ervaringen met een hackmore.

ik rij buiten met thiedemansbit met tongboog maar dan nog moet ik mn best doen om haar bij me te houden daarom ervaringen hackmore omdat ik denk dat die optoming het beste is voor buiten. als iemand andere oplossing weet altijd welkom wil graag nieuwe dingen weten maar liefst wil ik geen bit meer ;)

ook leuk om foto's te zien van verschillende hackmore:) of andere optomingen :) ik heb er geen ervaring mee daarom vind ik het leerzaam om andermans ideeen te lezen:)

Doubtless

Re: hackmore ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:19

Ik reed mijn pony op een hackamore in de bossen. Met rustige buitenritten met een lederen kinriempje maar als ik groepen moest begeleiden met een kinketting. Ben er zelf altijd heel tevreden over geweest, maar pony kon wel hevig op de kinketting reageren (logisch).

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 07:17

wat voor een soort hackmore eentje korte of lange scharen

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:22

Ik ben ook opzoek naar een goede hackmore, ik wil waarschijnlijk die van barefoot kopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:23

Korte! die vond ik echt heftig genoeg

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 07:26

ja precies ik wil er eentje met korte en geen kinketting:) ruiterhand bepaald ook inderdaad hoe je ermee omgaat ik wil em voor buitenritje want touwhalster heb ik net iets te weinig te zeggen als er bijvoorbeeld trekker aankomt :7

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 07:30

KelseyxJay13 schreef:
Ik ben ook opzoek naar een goede hackmore, ik wil waarschijnlijk die van barefoot kopen.

ik ga er eerst eentje proberen van een vriendin met korte scharen:)

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:31

Ik heb zelf de barock-hackamore van groskorth, rijd super fijn en mijn pony reageerd er super op :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:35

Een hackamore (hackAmore, met een A in het midden dus, anders zul je er weinig vinden als je gaat zoeken op internet) werkt niet zonder kinketting. Wil je geen kinketting, moet je niet aan een hackamore gaan beginnen.
Een stang gebruik je ook met kinketting, een hackamore is in feite het bitloze equivalent van een stang. En zoals je ook niet met een stang moet gaan rijden om een gehoorzaamheidsprobleem op te lossen, moet je dat dus ook niet met een hackamore willen.
Ik denk dus dat je beter eerst eens in de richting van een crossrope (kin- of keelgekruist) kunt gaan kijken. Dat is nog het meeste te vergelijken met een gewoon bit, qua werking en inwerking.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 07:48

Ibbel schreef:
Een hackamore (hackAmore, met een A in het midden dus, anders zul je er weinig vinden als je gaat zoeken op internet) werkt niet zonder kinketting. Wil je geen kinketting, moet je niet aan een hackamore gaan beginnen.
Een stang gebruik je ook met kinketting, een hackamore is in feite het bitloze equivalent van een stang. En zoals je ook niet met een stang moet gaan rijden om een gehoorzaamheidsprobleem op te lossen, moet je dat dus ook niet met een hackamore willen.
Ik denk dus dat je beter eerst eens in de richting van een crossrope (kin- of keelgekruist) kunt gaan kijken. Dat is nog het meeste te vergelijken met een gewoon bit, qua werking en inwerking.

hihi ja kwam ik later achter dat ik het verkeerd schrijf:) daar ben ik het wel mee eens kinketting enzo maar wil eerst zonder proberen kan altijd nog :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:49

Ibbel schreef:

Typisch, ik heb namelijk nooit ervaren dat rijden met een hackamore en een leren bandje niet zou werken. Kreeg bij mijn bestelling ook een kinketting en een leren bandje geleverd.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:54

ja dat zie ik ook als je er eentje besteld krijg je er kinketting en riempje bij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:56

Ja logisch, een kinband werkt hetzelfde als een kinketting. Maakt geen fluit uit. Ook niet qua scherpte trouwens, als je de ketting en de hack goed gebruikt tenminste. En dat wil zeggen, er niet continu aan hangen, maar met losse teugels rijden en het ding met korte ophoudingen gebruiken. Hang je er wel continu aan, dan is een ketting scherper dan een leren riem. Ook nogal wiedes.

Ketting of bandje, je hebt een hefboomwerking - zonder die hefboomwerking werkt een hack niet. Als iemand schrijft zonder, ga ik ervan uit dat-ie ook zonder bandje bedoelt. Anders schrijf je wel dat je op zoek bent naar een hack met een kinband...

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:59

hihi het is inderdaad zo de ruiterhand bepaald de hefboomwerking ik ga daar ook zorgvuldig mee om straks :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:02

Ik heb een fijne leren kinriem aan mijn hackamore gemaakt en dat werkt prima. Zijn baard bleef iedere keer tussen de ringen van de kinketting zitten en dat deed zeer :(
Ik gebruik er een met lange, dunne scharen, maar wil het liefst over op een S-hackamore, die ligt stabieler en ze hebben minder last van de uitstekende scharen als de de hals strekken of langs de benen schuren.

Ik vind ze persoonlijk heerlijk, 0,0 inwerking als je dat niet wil en een flinke rem als het nodig is (wat op sommige paarden toch echt wel het geval is). Lees je alsjeblieft wel goed in, want je kan er bij verkeerd gebruik ook veel kwaad mee doen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:12

Precies waarom ik het een heel fijn ding vind. Helemaal los als ik niks doe. Alleen een lekkere brede band op zijn neus. Geen bit die standaard in zijn mond ligt te klingelen ook al doe ik niks :))

Maar toch even gericht kunnen in komen als dat nodig is. Ook zijn hoofd opzij vragen gaan heel makkelijk met de hack. Til íets mijn hand op en zijn neus zit bij mijn knie. Touwhalster loopt hij ook fijn maar daar kan ik persoonlijk niet heel gericht mee in komen. Soms wil ik zijn hoofd bij mij, soms wat lager, met dat touwhalster komt het vrij 'hetzelfde' aan heb ik het idee.

En aangezien mijn paard heel snel spanning op bouwt is het wel zaak dat ik los laat en aandacht trek op het goede moment. Heel tevreden mee dus *\o/*
Maar absoluut oppassen ermee, het komt wel kilo's harder aan dan dat je contact hebt.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:15

Molfre schreef:
Ik heb een fijne leren kinriem aan mijn hackamore gemaakt en dat werkt prima. Zijn baard bleef iedere keer tussen de ringen van de kinketting zitten en dat deed zeer :(
Ik gebruik er een met lange, dunne scharen, maar wil het liefst over op een S-hackamore, die ligt stabieler en ze hebben minder last van de uitstekende scharen als de de hals strekken of langs de benen schuren.

Ik vind ze persoonlijk heerlijk, 0,0 inwerking als je dat niet wil en een flinke rem als het nodig is (wat op sommige paarden toch echt wel het geval is). Lees je alsjeblieft wel goed in, want je kan er bij verkeerd gebruik ook veel kwaad mee doen.

ja heb er inderdaad al veel over gelezen:) ook al wat youtube filmpjes gezien ik ga het proberen ben echt heel benieuwd hoe het gaat want ik rij in de bak met touwhalster maar voor buiten niet echt een succes hihi :P

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:22

Pas alsjeblieft op met die dingen , het zijn kakenbrekers...

een hackamore moet met kinriem/ ketiing gereden worden , anders heb je er niks aan

Succes met de zoektocht !

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:23

Gordy18 schreef:

een hackamore moet met kinriem/ ketiing gereden worden , anders heb je er niks aan

Heb je hier een bron van? Uit de eerste hand, dus iemand die het ook echt gebeurd is? In theorie kan het namelijk inderdaad, maar ik heb nog nooi een verhaal uit de praktijk gelezen wat dit inderdaad bevestigt.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:26

Molfre schreef:
Gordy18 schreef:

Heb je hier een bron van? Uit de eerste hand, dus iemand die het ook echt gebeurd is? In theorie kan het namelijk inderdaad, maar ik heb nog nooi een verhaal uit de praktijk gelezen wat dit inderdaad bevestigt.

met een onzorgvuldige harde ruiterhand kan dit wel degelijk , Nee , geen verhalen gehoord , Maar het kan zeker goed fout gaan

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:28

tuurlijk heb ik er riempje onder straks ik ben er straks zekers rustig mee :) en dat met kinketting ik begin gewoon met riempje kan altijd nog kinketting wil eerst voelen hoe ze erop reageerd:)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:28

toppie !!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:32

vind ook leuk om andere ervaringen te lezen van bokkersen en mischien een foto van hun combinatie:)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:32

bokkers hihi verkeerd geschreven

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:56

NeverGiveUp schreef:
Precies waarom ik het een heel fijn ding vind. Helemaal los als ik niks doe. Alleen een lekkere brede band op zijn neus. Geen bit die standaard in zijn mond ligt te klingelen ook al doe ik niks :))

Maar toch even gericht kunnen in komen als dat nodig is. Ook zijn hoofd opzij vragen gaan heel makkelijk met de hack. Til íets mijn hand op en zijn neus zit bij mijn knie. Touwhalster loopt hij ook fijn maar daar kan ik persoonlijk niet heel gericht mee in komen. Soms wil ik zijn hoofd bij mij, soms wat lager, met dat touwhalster komt het vrij 'hetzelfde' aan heb ik het idee.

En aangezien mijn paard heel snel spanning op bouwt is het wel zaak dat ik los laat en aandacht trek op het goede moment. Heel tevreden mee dus *\o/*
Maar absoluut oppassen ermee, het komt wel kilo's harder aan dan dat je contact hebt.

Bedankt voor je leuke reactie kan ik me goed in vinden het gebruiken als ik het echt nodig heb :) inderdaad touwhalster krijg je opzich zelfde effect alleen voor buiten wil ik iets meer te zeggen hebben heb zin om het te gaan testen:)