welk springzadel bij brede schouders?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

welk springzadel bij brede schouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:59

Hallo allemaal,

Sinds juni 2013 heb ik een schat van een paard. Hij is 6 jaar, normaal gebouwd alleen met enorme schouders. Zadelpasser laten komen met enkele zadels, maar die zag meteen dat geen enkel zadel dat hij mee had zou passen. Van boommaat zou hij een 31 nodig hebben als je naar zijn schoft kijkt maar een 35 als je naar zijn schouders kijkt. 4 boommaten verschil is natuurlijk niet zomaar te overbruggen en sindsdien zijn we op zoek... het zadel dat er nu opligt past redelijk met wolletje eronder maar niet 100%.
Nu zei er mij gisteren iemand dat haar paard daar ook last van heeft en zij een zadel heeft waarmee er tot 2 boommaten verschil mag zitten tussen schouders en schoft. Alleen gaat het hier om dressuurzadel en ik zou natuurlijk springzadel willen. Zij heeft een prestige D1.

Mijn vraag, welke springzadels hebben dergelijk systeem voor extra veel schoudervrijheid?

Alvast bedankt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:04

De boommaat gaat altijd over de rug, niet de schoft. Als hij achter zijn schouderbladen (het zadel mag nooit op de schouderbladen liggen) boommaat 35 heeft, moet je dus een zadel meet die boomwijdte hebben. Daar ligt het kopijzer dat de breedte bepaalt. De schoft heeft daar niets mee te maken, die ligt voor het zadel. Met een hoge schoft is een zadel dat aan de voorkant wat teruggesneden is handig.
Gewoon een kwestie van goed passen of goed passend maken, merk doet er dan niet toe.

Misteryke

Re: welk springzadel bij brede schouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:25

Misschien iets verkeerd uitgedrukt... hij heeft een normale schoft, zeker geen hoge dus teruggesneden gaat geen verschil maken.als je de boommaat opmeet waar het zadel hoort te liggen heeft hij 31 nodig. Echter gaat het zadel dan te veel knellen aan zijn schouders. Het zadel moet dus teruggesneden wrongen hebben of zadel zoals prestige D1 die ook apart aanpasbaar is ter hoogte van de schouders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:38

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:06

@nombrado, zie toevallig dat je zaldi leverancier bent. Degene die bij mijn paard zadels kwam passen zei dat zaldi een model had waarbij de wrongen ter hoogte van de schouders terug gesneden waren en dit dus wel eens zou kunnen passen. Weet jij soms welk model dit is en of dit mijn probleem dus zou oplossen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:11

Ik had ook een (spring)paard met zeer brede schouderpartij (en normale schoft). Ik kwam uit op een zadel van Frank Baines (paard is helaas overleden; zadel is evt. te koop).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:11

Er zijn ook zadels met flexibele takpunten, misschien kan je daar eens naar informeren?
Ik heb een dressuurzadel gehad van harry dabbs die dat had en daardoor zal dit zadel heel goed op mijn rondgeribte gelderse merrie

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:19

linky schreef:
De boommaat gaat altijd over de rug, niet de schoft. Als hij achter zijn schouderbladen (het zadel mag nooit op de schouderbladen liggen) boommaat 35 heeft, moet je dus een zadel meet die boomwijdte hebben. Daar ligt het kopijzer dat de breedte bepaalt. De schoft heeft daar niets mee te maken, die ligt voor het zadel. Met een hoge schoft is een zadel dat aan de voorkant wat teruggesneden is handig.
Gewoon een kwestie van goed passen of goed passend maken, merk doet er dan niet toe.

Wat je zegt klopt niet helemaal.
De boom van het zadel moet achter de schouderbladen liggen. Bij springzadels liggen de kniewrongen wel op de schouders.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:10

Sorry, verkeerd opgeschreven, ik bedoel uiteraard de boom van het zadel moet ruim achter het schouderblad liggen. Uiteraard kan bij een springzadel de wrong er wel overheen komen, maar daar zit geen hard materiaal in, dat beweegt mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:55

Misteryke schreef:
@nombrado, zie toevallig dat je zaldi leverancier bent. Degene die bij mijn paard zadels kwam passen zei dat zaldi een model had waarbij de wrongen ter hoogte van de schouders terug gesneden waren en dit dus wel eens zou kunnen passen. Weet jij soms welk model dit is en of dit mijn probleem dus zou oplossen?

Ik denk dat je bedoeld dat de kussens uitsparing heeft voor de schouders om daar ruimte te geven.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:38

linky schreef:
Sorry, verkeerd opgeschreven, ik bedoel uiteraard de boom van het zadel moet ruim achter het schouderblad liggen. Uiteraard kan bij een springzadel de wrong er wel overheen komen, maar daar zit geen hard materiaal in, dat beweegt mee.

De kussens onder de wrong zijn bij veel zadels toch niet flexibel genoeg om geen hinder te geven bij mijn paard. Voornamelijk bij wendingen moet dit voor hem een opgesloten gevoel geven waardoor hij zelfs bij bepaalde zadels gewoon niet wou draaien.

nombrado schreef:
Misteryke schreef:

Ik denk dat je bedoeld dat de kussens uitsparing heeft voor de schouders om daar ruimte te geven.

Ik bedoel inderdaad de kussens onder de wrong die uitsparing zou moeten hebben voor de schouders.

Liselot schreef:
Er zijn ook zadels met flexibele takpunten, misschien kan je daar eens naar informeren?
Ik heb een dressuurzadel gehad van harry dabbs die dat had en daardoor zal dit zadel heel goed op mijn rondgeribte gelderse merrie

Bedankt, ik ga eens op zoek met behulp van deze term.