Bontje / gelpad wel of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

juulke123

Bontje / gelpad wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:31

Hoi blokkers!
Ten eerste weet niet als het hier goed staat. Anders zeg het even dan verwijder ik het.
Ik heb een pony op leeftijd met een ingezakte rug. Hierdoor den ik dat het beter is om een onderleggen te kopen.
Mijn vraag is nu, moet ik inderdaad een bontje of gelpad kopen?
Ik heb een goed passend zadel en merk ook niet echt dat hij pijn heeft met rijden.
Moet ik dan evengoed een bontje of gelpad kopen of is dat niet nodig als je goed passend zadel hebt? En als het moet, wat is beter...een gelpad of bontje??
Alvast bedankt,
Groetjes juulke123

_San87_

Re: Bontje / gelpad wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:32

Niks móet als je een goed passend zadel hebt, wat vereiste nummer 1 is. Zelf denk ik wel dat het voor het paard fijner is wanneer er een bontje of een gelpad onder het zadel ligt zodat die de meeste schokken kan absorberen, en persoonlijk gaat mijn voorkeur dan uit naar een bontje (van Mattes bijv.) puur omdat ik dat er mooier uit vind zien.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:35

Geen bontje, als je zadel nu past zal het te krap zijn met een bontje ertussen..

Gelpad geldt in principe hetzelfde maar is wat dunner en verdeeld 'de klappen' wat. Dit zou wel een optie kunnen zijn dus

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:37

Toevallig zei laatst een zadelmaker, dat een bontje wel fijn is, maar dat je dan een boommaat groter zadel moet hebben. Een gelpad werkt niet zo fijn, omdat het de gel verplaatst en daar problemen kan veroorzaken.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:39

Van het bontje word het misschien wat krapper blijkt. Maar een gelpad kan soms wat gaan duwen onder het zadel, dan drukt het meer dan dat het schokken verdeeld. Moeilijk uit te leggen maar hoop fat je t snapt.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:40

SaarMisty schreef:
Van het bontje word het misschien wat krapper blijkt. Maar een gelpad kan soms wat gaan duwen onder het zadel, dan drukt het meer dan dat het schokken verdeeld. Moeilijk uit te leggen maar hoop fat je t snapt.

Jaa ik snap het :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:48

Nooit een gelpad. De gel wordt weggedruk op de ene plek, en vormt een obstakel op de andere plek. Bontjes blijven zitten op de plek waar ze zitten. Wel maakt het het zadel kleiner, en daar moet plek voor zijn. Je zadelmaker kan je hierover adviseren.

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:18

ik heb een tijdje met een gelpad gereden omdat mijn paard dat toen gewend was, het was niet echt een gelpad maar een pad met een soort van gellie spul er in. als je dat op je paard legt geen het naar de vorm van het zadel en de rug, erg fijn voor mij en het aard.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:21

Ik ben niet zo pro-bontje. Als je een zadel hebt met goede kussens, dan zou er helemaal niks geabsorbeerd hoeven moeten worden. De boom ligt als je een goed zadel hebt niet op de rug zelf, probleem met een bontje is dat deze de ruimte weg neemt tussen boom en rug, waardoor je paard ineens wel druk op de ruggewervel krijgt terwijl dit niet het geval was zonder bontje.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:28

Ik heb altijd een gelpad onder mijn zadel omdat ze dat bij de vorige eigenaar ook had ( die had meer iets van schuim ) en ik heb het toen ook maar gedaan. Het zadel past verder prima hoor :P. Je moet gaan denk ik voor wat je gevoel zegt. Laatst stond ik in de ej om te kijken naar een zadelbontje of gelpad je kan je prima in een ruitersport zaak laten informeren.

Mijn redenen waarom ik er wel en niet voor heb gekozen:
Gelpad: heb ik WEL voor gekozen omdat ik 4 jaar daar voor ook met gelpad heb gereden en het beviel me prima. Ik hoor de laatste tijd vaker dat een gelpad kan schuiven en zelfs onder het zadel uit kan glijden en dat je ze dan kwijt kunt raken. Echter heb ik zelf er geen last van dat hij verschuift of er onder weg valt. Ook is hij makkelijk schoon te maken door hem gewoon met een nat doekje af te nemen. Ik heb nu 4 jaar met mijn oude gedaan en er kwamen kleine gaatjes in en met warm weer werd het een beetje plakkerig vandaar dat ik een nieuwe heb gekocht. Ik vind zelf dat ik er dan nog lang mee gedaan heb dus het geld is het wel waard :D kost rond de 40 a 50 euro.

Bontje: heb ik NIET voor gekozen omdat het veel sneller vies word en ik niet zeker wist of het wel onder mijn zadel zou passen xD Ik heb een neus bontje en die werd best snel vies en als je hem in de wasmachine doet krijg je niet van die leuke fluffy pluizen maar meer een soort van samenpakkende haartjes in klontjes vorm ( lastig uit te leggen ). Dit heeft geen effect ( voor zo ver ik weet ) op het rijden/de druk op de rug alleen het ziet er niet zo mooi uit. Ik had zelf wel graag zo'n zadelbontje genomen omdat ik het heel gaaf vind staan dus wou het zelf ook wel maar in mijn geval vond ik het niet zo praktisch. Voor zo ver ik heb gezien kosten ze minstens 60 euro.

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:21

Dankje jullie wel! Ik weet nog niet wat ik doe. een gel pad lijkt mij beter voor mijn zadel en voor mij. (ik ben niet zo heel zuinig met zoiets. het wordt altijd vies)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:13

Maar is het ook beter voor je paard?? Laat je goed informeren door je zadelmaker. Je kunt bijvoorbeeld ook voor een speciale luchtpad gaan. Kost meer, maar is precies op maat te maken voor je paard en zal veel beter helpen als gel. Daarnaast kan het aangepast worden over de jaren heen, waardoor het bij het paard blijft passen. Is bovendien ook zo dat het niet vies wordt (doekje erover en klaar).

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:21

Ik heb een bontje onder mijn zadel liggen, niet omdat mijn zadel verkeerd ligt... want de zadelmaker is gister nog geweest, en zadel weer opgevuld, maar omdat mijn zadel ( kieffer) nog wel harde kussens heeft, en het bontje dan wel fijn is voor de rug. Dus op advies van de zadelmaker een bontje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:39

als een zadel past en er geen indicatie is dat het nodig is , dan is het af te raden er een bontje of gelpad onder te doen , je maakt met dergelijke onderleggers het zadel krapper .
is er om wat voor reden wel ene onderlegger nodig , is een bontje over het algemeen een betere keus dan een gelpad, gelpad ademt niet, verdeelt de druk minder goed tov een bontje enz.

maar nogmaals, als het niet nodig is, vooral niet doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:57

Laat een keer een zadelmaker komen om naar je zadel te kijken en je goed te adviseren.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:59

Ik ben nu aan het kijken voot een bontje. Maar is het: hoe dikker het bontje,hoe beter? En zijn de maten cob/m/17/17,5 inch allemaal hetzelfde?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:04

Kijk eens even naar de pads van Sedelogic. Heel veel mensen die daar hele goede resultaten mee hebben.
Het is wel iets duurder maar het werkt dan ook super.

Ik ben in principe voorstander van een goed passend zadel en meer niet. Maar nu mijn merrie toch een iets minder bespierde rug kreeg door de cushing ben ik meer dan dik tevreden over de Sedelogic pad.

Er is een heel topic gaande op Bokt hierover. [HAR] Sedelogic pad

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:07

Je zou eventueel ook zo'n dunner gelpad voor onder het dekje kunnen gebruiken, die nemen niet zoveel ruimte in, ik vind ze wel fijn in gebruik ;)