Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:21

Hallo,

Jullie zullen wel denken alweer zo'n topic over welk bit voor een paard wat hard in de mond is en niet wil nageven. Maar toch wil ik graag jullie meningen. Het paard in kwestie is 15 jaar, vroeger heeft ze wat manegelesjes genomen. Ze is erg stug in de mond (mede misschien door de manegelessen ). Ze loopt nu met een dik enkelgebroken bustrens. Samen met de eigenaresse zijn we tot de conclusie gekomen dat dit misschien niet het geschikte bit is voor dit paard. Ze is gecontroleerd door de tandarts en reeds behandeld door de osteopaat. Het paard heeft verder geen gebreken maar wel doet ze onder het rijden vaak haar mond open met lichte druk van de teugels en pakt zich onmiddellijk vast. De tandarts kon echter niets in haar mond vinden. Het paard schuimt absoluut niet met rijden en houd dus erg vast.

Nu ben ik samen met de eigenaresse tot het besluit gekomen om eens een ander bitje te gaan proberen, ik zag op internet al Myler bitten, Trust bitten? Wat is jullie mening?
Het belangrijkste is dat het paard het bit makkelijker gaat accepteren in de mond. Werken aan het nageven doen we wel in de les, een scherp bit willen we dus ook absoluut niet!!

capopjekop

Re: Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:24

Ik zou een dubbel gebroken bit proberen. Een enkelgebroken bit kan als een notenkraker werken en dan prikt het in het gehemelte.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:24

Misschien eens een robart bitje proberen? Ik heb een dubbelgebroken variant en het is echt een super bit voor stugge mondjes (ik reed manegepaarden ermee). Erg vriendelijk :j

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:27

Je kunt ook een bit kopen met koper of een appelbitje, dit nodigt uit om er op te kauwen. Dubbel gebroken of ongebroken is ook een goed idee inderdaad! (Ongebroken dan wel gewoon een trensje, is wat rustiger dan een dubbel gebroken. Je merkt aan het paard wat hij prettiger vind)

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:29

Geryon schreef:
Misschien eens een robart bitje proberen? Ik heb een dubbelgebroken variant en het is echt een super bit voor stugge mondjes (ik reed manegepaarden ermee). Erg vriendelijk :j

Heb even gegoogled naar Robart bitten en die ken ik inderdaad. Op deze bitten kunnen ze zich niet vastpakken toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:32

Poowniee schreef:
Geryon schreef:

Heb even gegoogled naar Robart bitten en die ken ik inderdaad. Op deze bitten kunnen ze zich niet vastpakken toch?

Dat weet ik niet echt, maar wel dat het een heel fijn bit is voor dat soort mondjes :) In mijn ervaring dan.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:36

Bit met rolletjesvan koper geen idee ? Kan hij hem ook niet vastpakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:40

Het gevoel van 'vastpakken' komt bijna nooit doordat het paard het bit echt tussen de kiezen klemt. Probeer maar eens bitloos te rijden, dan zal je waarschijnlijk ook het gevoel hebben dat het paard vasthoud, terwijl hij dat (zonder bit) uiteraard niet kan. Het is gewoon de stugheid in de kaak/nek die je voelt.
Ik zou daarom niet op zoek gaan naar een bit wat gemaakt is op niet kunnen vasthouden, maar eerder naar een bit wat gewoon mooi in de mond past. Dat kan een ongebroken, dubbelgebroken of myler-mondstuk zijn, als een enkelgebroken niet fijn werkt. Vaak kan een tandarts je hier ook advies in geven, afhankelijk van de grootte van de mond en de dikte van de tong.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:41

Gordy18 schreef:

Die ken ik nog niet. Zijn dit vriendelijke bitten? Wat is precies de inwerking van die rolletjes? Heb je toevallig een voorbeeld van een bit (merk)?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:43

Poowniee schreef:
Gordy18 schreef:

Die ken ik nog niet. Zijn dit vriendelijke bitten? Wat is precies de inwerking van die rolletjes? Heb je toevallig een voorbeeld van een bit (merk)?

Ik vind het persoonlijk geen fijn en vriendelijk bit.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:46

Geryon schreef:
Poowniee schreef:

waarom niet als ik vragen mag ? :)

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:47

Geryon schreef:

Zou je kunnen uitleggen waarom?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:50

Weet je waar het probleem vandaan komt?
Misschien heeft dit niet zo zeer te maken met het accepteren van het bit.
Ik zelf heb tijdelijk op een paard van iemand hier op stal gereden, want haar paard wou maar niet nageven.
Verschillende bitten geprobeerd, maar geen resultaat.
Toen ik er uiteindelijk zelf op ging (wat ik bij mijn pony ook wel eens doe, om is lekker los te komen) is in het begin heel veel teugel geven, geen druk, gewoon lang laten, wanneer je gaat draven laat je alsnog de teugels lang, en wacht je tot ze gaat halsstrekken.
Vaak vanaf dat halsstrekken, kon ik haar langzaam steeds iets oppakken, tot dat ze nagefelijk liep, ik hield ook geen druk op de teugels.
Je moet maar is zien, dat wanneer jij (en iemand) elkaars polsen vasthouden, en samen gaan trekken, dan ga je alleen maar meer druk erop houden, wanneer je je arm los laat hangen, heeft diegene ook niks meer om aan te trekken (een soort wisselwerking dus)
Je moet maar is kijken of dat werkt (beginnen met het halsstrekken) want laatst ben ik nog langs geweest bij dat paard, om er zelf weer een keer op te gaan, en nu kon ik haar na een rondje gelijk oppakken :j
Heel veel succes iig :)

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:55

sannedeedee1 schreef:
Ik zelf heb tijdelijk op een paard van iemand hier op stal gereden, want haar paard wou maar niet nageven.
Toen ik er uiteindelijk zelf op ging (wat ik bij mijn pony ook wel eens doe, om is lekker los te komen) is in het begin heel veel teugel geven, geen druk, gewoon lang laten, wanneer je gaat draven laat je alsnog de teugels lang, en wacht je tot ze gaat halsstrekken.
Vaak vanaf dat halsstrekken, kon ik haar langzaam steeds iets oppakken, tot dat ze nagefelijk liep, ik hield ook geen druk op de teugels.
Je moet maar is zien, dat wanneer jij (en iemand) elkaars polsen vasthouden, en samen gaan trekken, dan ga je alleen maar meer druk erop houden, wanneer je je arm los laat hangen, heeft diegene ook niks meer om aan te trekken (een soort wisselwerking dus)
Je moet maar is kijken of dat werkt (beginnen met het halsstrekken) want laatst ben ik nog langs geweest bij dat paard, om er zelf weer een keer op te gaan, en nu kon ik haar na een rondje gelijk oppakken :j

ZO hoort het ook :) Lekker lang laten daarna oppakken.
Maar bij haar ging het niet om nagevelijk rijden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:57

Weet niet of je ze ook dubbelgebroken hebt, maar ik heb de enkel gebroken variant en ik vind de vorm van het bit niet lekker in de mond liggen.

Ik heb het bij drie paarden gebruikt en daaruit bleek dat het bit scherper inwerkte dan mijn normale bitten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:58

Mijn paarden vonden de overgang naar een Myler level 2 erg fijn. Ze liepen op dubbelgebroken en de ander op enkel gebroken.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:00

Je zou ook bitloos kunnen proberen. Veel manegepaarden zijn het vertrouwen in het bit/de ruiterhand een beetje kwijt. Dan kan het best een idee zijn (voor een tijd) over te stappen op bitloos tot het paard dat vertrouwen weer terugvindt. De meeste paarden reageren even goed of zelfs beter op bitloze hoofdstellen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:05

Een bit met koperen rolletjes werkt nogal rot in omdat er door de ongelijkheid in de metalen een soort stroom ontstaat wanneer het vochtig wordt door speeksel.

Er is maar 1 vriendelijk bit: het bit dat past bij de anatomie en voorkeur van het paard.
Ofwel: bel de tandarts nog eens en vraag een bitadvies op basis van tongdikte, vorm en gevoeligheid van de lagen, positie en gevoeligheid van het verhemelte, de gevoeligheid van de mondhoeken. En dan kun je iets passends vinden.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:06

Poowniee schreef:
Gordy18 schreef:

Ze zijn niet heel erg vriendelijk nee. http://www.ruitersport.com/gebroken-d-t ... -13mm.html
Het zorgt ervoor dat als het paard het bit vast pakt dat die 2 metalen tegen elkaar draaien en er ontstaat een schokje.
Dus je paard krijgt dan een stroomschok en voorkomt dus dat het paard het bit vast pakt..

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:33

delerium schreef:
Een bit met koperen rolletjes werkt nogal rot in omdat er door de ongelijkheid in de metalen een soort stroom ontstaat wanneer het vochtig wordt door speeksel.

Er is maar 1 vriendelijk bit: het bit dat past bij de anatomie en voorkeur van het paard.
Ofwel: bel de tandarts nog eens en vraag een bitadvies op basis van tongdikte, vorm en gevoeligheid van de lagen, positie en gevoeligheid van het verhemelte, de gevoeligheid van de mondhoeken. En dan kun je iets passends vinden.

Dat koperen rollen stroom produceren is toch zo'n hardnekkig onzinverhaal op bokt.
Als koper + water = stroom, zouden de energieproblemen in de wereld toch zijn opgelost?

Met het tweede deel van he verhaal ben ik het wel helemaal eens :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:40

Annelove16x schreef:
sannedeedee1 schreef:

ZO hoort het ook :) Lekker lang laten daarna oppakken.
Maar bij haar ging het niet om nagevelijk rijden

Nee maar wel om wat druk op de teugels hebben, en waarvoor zou je er anders druk op geven? (Als die van mij vervelend is, heb ik daar soms ook de neiging naar)
Plus stug in de mond zijn lijkt mij niet dat een paard dat vanzelf is, ligt vaak aan een harde ruiterhand, dus mijn vraag is eerder of het bit het probleem is?
Tuurlijk is een goed bit, dat lekker ligt in de mond, en waar je paard fijn op reageert , ook iets waardoor hij minder snel denkt ik pak het bit beet, en bekijk het maar! Maar het klinkt voor mij ook als dat hij vroeger (ivm dat hij op een manege heeft gestaan) stug in de mond is geworden.
En dat lijkt mij geen nieuw bit kwestie, maar eerder een kwestie van loslaten loslaten loslaten :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:41

Houd maar eens een zilveren snoepje tegen een oude vulling. Weet je genoeg :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:42

Je zou ook eens een ongebroken trensbit kunnen proberen.. Ligt stil in de mond en heeft geen notenkrakereffect..

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:47

delerium schreef:
Houd maar eens een zilveren snoepje tegen een oude vulling. Weet je genoeg :j

Het is een rotgevoel, ja, dat klopt. Maar het is geen stroom (electriciteit)!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

Wat is het dan? Want ik heb altijd geleerd dat het een vorm van stroom is.