Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Geryon schreef:Misschien eens een robart bitje proberen? Ik heb een dubbelgebroken variant en het is echt een super bit voor stugge mondjes (ik reed manegepaarden ermee). Erg vriendelijk
Poowniee schreef:Geryon schreef:Misschien eens een robart bitje proberen? Ik heb een dubbelgebroken variant en het is echt een super bit voor stugge mondjes (ik reed manegepaarden ermee). Erg vriendelijk
Heb even gegoogled naar Robart bitten en die ken ik inderdaad. Op deze bitten kunnen ze zich niet vastpakken toch?
In mijn ervaring dan. Poowniee schreef:Gordy18 schreef:Bit met rolletjesvan koper geen idee ? Kan hij hem ook niet vastpakken
Die ken ik nog niet. Zijn dit vriendelijke bitten? Wat is precies de inwerking van die rolletjes? Heb je toevallig een voorbeeld van een bit (merk)?

sannedeedee1 schreef:Weet je waar het probleem vandaan komt?
Misschien heeft dit niet zo zeer te maken met het accepteren van het bit.
Ik zelf heb tijdelijk op een paard van iemand hier op stal gereden, want haar paard wou maar niet nageven.
Verschillende bitten geprobeerd, maar geen resultaat.
Toen ik er uiteindelijk zelf op ging (wat ik bij mijn pony ook wel eens doe, om is lekker los te komen) is in het begin heel veel teugel geven, geen druk, gewoon lang laten, wanneer je gaat draven laat je alsnog de teugels lang, en wacht je tot ze gaat halsstrekken.
Vaak vanaf dat halsstrekken, kon ik haar langzaam steeds iets oppakken, tot dat ze nagefelijk liep, ik hield ook geen druk op de teugels.
Je moet maar is zien, dat wanneer jij (en iemand) elkaars polsen vasthouden, en samen gaan trekken, dan ga je alleen maar meer druk erop houden, wanneer je je arm los laat hangen, heeft diegene ook niks meer om aan te trekken (een soort wisselwerking dus)
Je moet maar is kijken of dat werkt (beginnen met het halsstrekken) want laatst ben ik nog langs geweest bij dat paard, om er zelf weer een keer op te gaan, en nu kon ik haar na een rondje gelijk oppakken
Heel veel succes iig
Lekker lang laten daarna oppakken. 
Poowniee schreef:Gordy18 schreef:Bit met rolletjesvan koper geen idee ? Kan hij hem ook niet vastpakken
Die ken ik nog niet. Zijn dit vriendelijke bitten? Wat is precies de inwerking van die rolletjes? Heb je toevallig een voorbeeld van een bit (merk)?
delerium schreef:Een bit met koperen rolletjes werkt nogal rot in omdat er door de ongelijkheid in de metalen een soort stroom ontstaat wanneer het vochtig wordt door speeksel.
Er is maar 1 vriendelijk bit: het bit dat past bij de anatomie en voorkeur van het paard.
Ofwel: bel de tandarts nog eens en vraag een bitadvies op basis van tongdikte, vorm en gevoeligheid van de lagen, positie en gevoeligheid van het verhemelte, de gevoeligheid van de mondhoeken. En dan kun je iets passends vinden.
Annelove16x schreef:sannedeedee1 schreef:Weet je waar het probleem vandaan komt?
Misschien heeft dit niet zo zeer te maken met het accepteren van het bit.
Ik zelf heb tijdelijk op een paard van iemand hier op stal gereden, want haar paard wou maar niet nageven.
Verschillende bitten geprobeerd, maar geen resultaat.
Toen ik er uiteindelijk zelf op ging (wat ik bij mijn pony ook wel eens doe, om is lekker los te komen) is in het begin heel veel teugel geven, geen druk, gewoon lang laten, wanneer je gaat draven laat je alsnog de teugels lang, en wacht je tot ze gaat halsstrekken.
Vaak vanaf dat halsstrekken, kon ik haar langzaam steeds iets oppakken, tot dat ze nagefelijk liep, ik hield ook geen druk op de teugels.
Je moet maar is zien, dat wanneer jij (en iemand) elkaars polsen vasthouden, en samen gaan trekken, dan ga je alleen maar meer druk erop houden, wanneer je je arm los laat hangen, heeft diegene ook niks meer om aan te trekken (een soort wisselwerking dus)
Je moet maar is kijken of dat werkt (beginnen met het halsstrekken) want laatst ben ik nog langs geweest bij dat paard, om er zelf weer een keer op te gaan, en nu kon ik haar na een rondje gelijk oppakken
Heel veel succes iig
ZO hoort het ookLekker lang laten daarna oppakken.
Maar bij haar ging het niet om nagevelijk rijden