Nieuwe Silk Steel Hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Nieuwe Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:38

Een minder spartaans uitziende hackamore met korte scharen.

Afbeelding

http://www.kraemer-pferdesport.de/SILK- ... &ci=247489

Lijkt me heerlijk voor sensibele paarden en voor het oog ook niet een heel kunstwerk om het hoofd. Iemand die hem al heeft / gebruikt heeft? Ik heb ook nooit het nut ingezien van de lange scharen. Veel druk mag je er toch niet op zetten. Misschien dat ik hem zelf ga aanschaffen voor mijn sensibele merrie.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Nieuwe Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:50

Ik vind het er ook erg aantrekkelijk uitzien :j Hoor ook graag of iemand er al mee rijdt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:10

Ik ben ook benieuwd naar ervaring want ik wil deze misschien ook aanschaffen. Hij lijkt me een stuk minder streng als een normale hackamore.
Ik lees even mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:29

In mijn ogen niks anders qua werking dan een bloem-hackamore ofzo, alleen een wat ander model schaartje.

Mij trekt het niet, ik vind een hackamore fijn juist door de scharen waarmee je de teugelbevestiging naar beneden verlegd en op een voor het paard duidelijkere manier inwerkt als je bvb. een keer duidelijk wilt remmen.

Dan is een druk van onder het hoofd een stuk duidelijker dan vanaf de zijkant van het hoofd, omdat je met een normale hack direct het hoofd naar beneden vraagt waar de hulpen duidelijker doorkomen.

Vergelijk het met een druk paard dat naast je loopt, dan heb ik ook liever een halstertouw onderaan het halster geklikt dan aan een zij-ringetje :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-04-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:30

ben ook wel benieuwd naar ervaringen :):) ik volg:)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:54

pmarena schreef:
In mijn ogen niks anders qua werking dan een bloem-hackamore ofzo, alleen een wat ander model schaartje.

Mij trekt het niet, ik vind een hackamore fijn juist door de scharen waarmee je de teugelbevestiging naar beneden verlegd en op een voor het paard duidelijkere manier inwerkt als je bvb. een keer duidelijk wilt remmen.

Dan is een druk van onder het hoofd een stuk duidelijker dan vanaf de zijkant van het hoofd, omdat je met een normale hack direct het hoofd naar beneden vraagt waar de hulpen duidelijker doorkomen.

Vergelijk het met een druk paard dat naast je loopt, dan heb ik ook liever een halstertouw onderaan het halster geklikt dan aan een zij-ringetje :)

Heeft wel wat van de bloem weg ja maar deze klapt toch geregeld dubbel bij verschillende paarden lees ik op bokt , daarom kon dit weleens een uitkomst zijn voor sommigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:02

Waarom zou deze dat niet doen dan? :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:50

pmarena schreef:

Daar heb je idd een punt pmarena. Ik wil ook een hackamore gaan aanschaffen voor mijn pony, door een mondprobleem rij ik hem liever niet meer met bit, hij is de laatste jaren niet zo fijn gereden, waardoor hij vooral aan druk onderuit probeert te komen onder het rijden (lees hoofd op een hoogte dat je onmogelijk nog kan inwerken), ik rij hem nu met een sidepull, maar controle ontbreekt hier gewoon te vaak, alsook enige vorm van inwerking (ik kan hem wel netjes stilzetten in de bak, buiten is een illusie, maar vraag ik vooraan wat door druk dan denkt ie bekijk het maar), soms loopt hij er fijn op hoor, maar 9/10 keer valt het een beetje tegen. Als ik je post dan eens doorlees dan is een gewone hack voor em mss beter (ivm inwerking onder het hoofd), ik dacht dat korte schaartjes mss een beter idee waren ivm dat hij wel gevoelig is aan het hoofd, maar gewoon soms niet wil en dan is een beetje hefboom mss fijner?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 07:55

Des te langer de scharen zijn des te strakker je hem om de neus kan aantrekken. De hef is dan groter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:27

Cemlys: precies! :j

Zodra een paard de kop in de lucht steekt, heb je met een side-pull echt he-le-maal niets te vertellen omdat je teugeldruk dan alleen nog maar de neusriem richting de ogen "trekt" zeg maar.

Bij een hackamore met schaartjes (kort of lang) blijft de druk van onderaf komen en werkt in bovenop de neus en achter de oren, waardoor het hoofd neerwaarts gevraagd wordt. Ideaal want daar komen je hulpen beter door, wordt je paard van nature rustiger en het is een soort natuurlijk remmende hulp.

Rena van mij kon een jaar superbraaf alleen op stem en been te rijden zijn, en dan ineens extreem flippen.
Dan ben je echt aan de goden overgeleverd met een side-pull als die kop hoog in de lucht gaat om eens flink angstig te snuiven :P

Een hackamore blijft inwerken :j

En dat je dan steviger ermee in kan werken naarmate de schaartjes langer worden vind ik alleen maar een pré.... ik ben er nog altijd zelf bij om te bepalen hoe weinig druk ik er onder normale omstandigheden op zet, maar in een penibele situatie heb je hem dan wel achter de hand +:)+

Erg lange scharen vond ik trouwens niet zo fijn hoor, als ze dan eens met hun hoofd langs hun been willen vegen dan kletteren die scharen overal tegenaan :P

Gewoon een S-hack heeft onze voorkeur :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:07

Inderdaad, dat is ook hoe ik het ervaar, deze pony heeft jaren lang geen dressuur gemoeten (want hij vond het niet leuk :o ) en nu wordt er wel wat van em gevraagd en dat geeft natuurlijk protest. en dan kan ik er echt niet meer doorheen komen. Het rijden staat nu al maanden stil, door dat geklooi met de voorkant, dat er eigelijk te weinig op de rest gelet wordt (en pony is verder goed voor het been en houdt mooi de achterkant erbij), maar voor is het steeds een rommeltje, omdat hij liever de makkelijke weg neemt :P .
maar nu twijfel ik nog steeds tussen bovenstaande hack
of deze met korte scharen
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/pr ... 31001.html
bovenste zal trouwens denk ik te groot zijn, ik heb een grote d-kleine e-pony, en die is er alleen in kleinpferd/warmblut maat, terwijl de sprenger er wel in ponymaat is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:46

Die van de openingspost is voor mij vrij nutteloos, daar zou ik geen hack voor kopen, is voor mij meer een side-pull dan een hack :P

Die van Calevo is gewoon een wat andere versie van de standaard hack met korte schaartjes die je overal in de winkels ziet. Vind ik ook niet echt wat, schaartjes staan veels te ver naar voren waardoor ze zo tegen de mondhoeken aan wiebelen.

Ik zou gewoon voor een S-hackamore gaan :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:50

Wat ik nou weer jammer vind is zo'n bontje. Het ziet er mooi uit zo nieuw maar het wordt altijd een vies ding. Dat ze dat nou nooit extra zacht voeren zowel onder als boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:58

Dan zou ik eerder voor deze gaan --> http://www.kramer.nl/SILK-STEEL-Hackamo ... &ci=257082

Dan kun je met twee teugels rijden, eentje voor gewoon en eentje om een keer extra in te komen als het nodig is.
Met alleen dat korte schaartje heb je volgens mij net zoveel aan een sidepull, en bovendien heb je dan niet het risico van omklappen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:00

Jennyj01 schreef:
Wat ik nou weer jammer vind is zo'n bontje. Het ziet er mooi uit zo nieuw maar het wordt altijd een vies ding. Dat ze dat nou nooit extra zacht voeren zowel onder als boven.

Dat valt nog mee op de neus, ik heb een bontje om mijn sidepull neusriem en eigelijk wordt dat alleen aan de onderkant wat vies, keer wassen en klaar

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:01

pmarena schreef:
Die van de openingspost is voor mij vrij nutteloos, daar zou ik geen hack voor kopen, is voor mij meer een side-pull dan een hack :P

Die van Calevo is gewoon een wat andere versie van de standaard hack met korte schaartjes die je overal in de winkels ziet. Vind ik ook niet echt wat, schaartjes staan veels te ver naar voren waardoor ze zo tegen de mondhoeken aan wiebelen.

Ik zou gewoon voor een S-hackamore gaan :j

en die vind je waar in cob en pony maat?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:10

Wat versta jij precies onder een S hackamore?
Ik ben nog lerende wat hackamore's betreft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:26

tanjaatjuhh schreef:
Des te langer de scharen zijn des te strakker je hem om de neus kan aantrekken. De hef is dan groter.

en waarom zou dat erg zijn? :)
een goed hangende hack is fijn met hulpen en een geweldige noodrem als het moet.
beter 1 keer goed kunnen ingrijpen dan dat het eigenlijk compleet misloopt.

De hack uit de beginpost zou ik persoonlijk nooit aanschaffen, dan liever de bloem.
eline_di schreef:
Wat versta jij precies onder een S hackamore?
Ik ben nog lerende wat hackamore's betreft.

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:28

MIj lijkt het eigenlijk wel wat. Die van kramer waar twee teugels aan kunnen staat ook nog op mijn lijstje maar die is zooo duur... ben benieuwd naar ervaringen! mochten die er al zijn ;) Deze uit de op zag ik in de nieuwsbrief voorbij komen en hij lijkt me wel wat...

Ik vraag me eerlijk gezegd af of een gewone hackamore wel echt zo heftig is. Paard trekt en hangt veel harder dan op bit. Lijkt me dat hij het wel zou laten als het echt zeer zou doen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:43

Ik zou gewoon een normale hack aanschaffen. Ik snap niet hoe mensen denken dat dat 'zo heftig' is, volgens mij weer een van paardenswerelds grootste misverstanden (net als het altijd aan zelfde kant opstappen).

Wat vind jij prettiger, beetje druk om je neus, of een stuk metaal tussen je tanden die je tong verknelt en in je gehemelte drukt.
Iedereen mag hier langs komen, je vingers tussen alle delen van de hackmore doen en dan zal ik aan de teugels trekken, zal je zien dat er helemaal niet zoveel druk op staat ;-)
Overigens moest ik ook echt wel een kinketting gebruiken bij mijn olifant, want met alleen een zacht riempje onder de kaak had ik zo'n beetje dezelfde inwerking als een halster, vrij weinig dus :P

Je moet hem alleen wel goed afstellen. ik zie ze vaak veelste laag hangen en dat lijkt me niets (stukje neusbot hangt los en dan zit de onderste ketting ook op een banketstaaf punt).

cemlys: ik kan het je echt aanraden, mijn paard was op het bit 1 groot drama, elke keer als ik de teugels aanraakte had ze pijn en schoot ze of overeind of gooide haar hoofd enorm op, en met hackmore vanaf moment 1 gewoon rust en nageeflijkheid zonder ontwijk gedrag oid.

Maar goed, het zou zo maar kunnen ja dat die scharen juist zorgen voor de goede inwerking. Heb met mijn paard ook vele bitloze optomingen geprobeerd maar voor stelling etc was de gewone hack verreweg de duidelijkste en het paard vond het overduidelijk ook fijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:46

Wat voor hack heb jij Toydoll?
Mijn pony heeft een afwijking aan de tong, het achterste en voorste deel staan gedraaid ipv recht op elkaar, die draaiing zit net ter hoogte van het bit. verklaart waarom hij altijd rommelig met het bit geweest is. In de beleerfase eigelijk niet, maar ik rijd altijd met weinig druk en bij een jong pas zadelmak dier zit je natuurlijk weinig in de mond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:48

Een hack met lange scharen prefereer ik ook ( ik heb de s hack, maar bij mijn stoere trekpaarden heb ik daarmee ook niks te vertellen als er bv een race in groep op het menu staat :D, met mijn watertrensje trouwens wel...)
Korte schaartjes zijn idem als een sidepull. Leuk voor een stapritje, maar in echt penibele situaties ben je de sjaak...)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:07

Cemlys schreef:
bovenste zal trouwens denk ik te groot zijn, ik heb een grote d-kleine e-pony, en die is er alleen in kleinpferd/warmblut maat, terwijl de sprenger er wel in ponymaat is

valt deze nu ook onder te korte scharen? Ik vind ze gewoon niet in kleinere maten?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:09

Ik moet wel zeggen dat ik als ik naar buiten ga voor een buitenrit wel een bit in hang. Dan heb ik toch een veiliger idee. in de bak rij ik wel met hack soms (dressuurmatig).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:10

Cemlys schreef:
Cemlys schreef:

valt deze nu ook onder te korte scharen? Ik vind ze gewoon niet in kleinere maten?

Ja die van mij is ook zoiets. ze noemen het korte scharen maar ik vind ze best lang :P
Kijk Maar:

https://www.dropbox.com/s/8f5j3y53kzt0l ... .01.38.jpg

Let niet op mijn vieze paard :P Het was toen te koud om hem te wassen :P