Australian Stockzadel op een korte rug: tips gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Australian Stockzadel op een korte rug: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:54

Hoi Bokkers!

Ik heb al heel wat over deze zadels zien voorbijkomen op Bokt, maar toch zou ik er nog een specifieke vraag over willen stellen.

Ik heb sinds kort een pony van ongeveer 1m48 met een redelijk korte rug.
Voor haar was ik op zoek naar een wandel- en endurancezadel.
Momenteel heb ik dan ook een boomloos zadel met endurancefenders erop liggen.
Maar als ik vergelijk hoe mijn pony loopt met en zonder zadel, kan ik met zekerheid stellen dat zowel ik als zij er maar niet aan kunnen wennen. -O-
Het zadel heeft zeer weinig steun en ik ben (jammer genoeg...) een vrij onzekere ruiter geworden.
Ook zal ik nooit een echt 'onafhankelijke zit' kunnen creëren door rugproblemen. Ook daarom wil ik mijn pony zeker niet in de weg zitten, wat nu dus wel het geval is. Ik ga om mijn rug te ontlasten al snel een opgekropte houding aannemen, ofwel ga ik in stoelzit zitten. :(

Hiervoor lag er een westernzadel op en dat voelde voor ons allebei veel beter...
Nu viel mijn oog dus op de Australian Stockzadels. Ze lijken me eigenlijk ideale wandelzadels en er is ook endurance mee te rijden. *\o/*
Maar ik hoorde dat ze vaak wat lang uitvallen... -O-
Ik ben zeker nog van plan om bij de zadelmaker langs te gaan, maar ik weet niet of zij iets over deze zadels weten. Daarom vraag ik het eerst maar even hier: kan een stockzadel samengaan met een korte rug en zo ja, welke zadels kunnen jullie me dan aanraden?

Mijn budget is niet zo groot, maar ik heb zo het idee dat stockzadels (niet de echte authentieke, natuurlijk) wel een goede kwaliteit zijn voor een kleine prijs (maak die zo'n 500 euro). Het maakt me niet zoveel uit of ze al dan niet een knop hebben.

Heel erg bedankt alvast! :wave:

Saars

Re: Australian Stockzadel op een korte rug: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:15

Niemand? :(

eilleen333

Re: Australian Stockzadel op een korte rug: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:20

Ik heb zelf ook een stockzadel. Ze zijn erg lastig te vinden in de kortere maten in een leuke prijsklasse. Ter vergelijking: ik heb 6 jaar gezocht...
Ik heb nu een merkloze, uit elkaar gehaald en godzijdank een goede boom! Maar vergis je niet. Veel van de goedkope zadels op bv marktplaats of Zadelmarkt kunnen van zeer slechte kwaliteit zijn. Scheve en gammele bomen die je paard echt kapot kunnen maken.

Ik kan je helaas niet echt helpen. Horseman outfitter zijn goede zadels, maar helaas zijn zij met de productie gestopt.
Dan heb je nog zadelmarkt, maar daar zou ik zelf echt niet aan beginnen. Te groot risico op slechte kwaliteit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:21

Ik heb een Syd Hill stockzadel, geïmporteerd uit Australië; op een paard met een korte rug passen deze zadels echt niet, ze dragen vrij lang. Voor € 500,= heb je geen goed nieuw Stockzadel, maar op de Duitse E-bay staan wel vaak goede gebruikte voor of nog iets onder die prijs.