Vraag; wel of geen onderlappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bruma

Vraag; wel of geen onderlappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:27

Hee mede bokkers!
Ik heb 4 anky technical bandages gekregen. Dit zijn fleece bandages.
Moeten hier wel of geen onderlappen onder?

Ik hoef geen reacties zoals: weet je wel wat je ermee moet doen. Of dingen dat ze slecht zijn. Ik wil gewoon antwoord op mijn vraag

KozieZ

Re: Vraag; wel of geen onderlappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:27

Ik doe onder alle soorten bandages onderlappen. Het verdeelt altijd beter de druk en je bent een extra dikte voor het aantikken. Verder kan je ook beter de warmte kwijt als je er goede onderlappen onder hebt, dan zonder.

Ik zeg dus altijd doen.

karlijntje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:12

CelestaT schreef:
Hee mede bokkers!
Ik heb 4 anky technical bandages gekregen. Dit zijn fleece bandages.
Moeten hier wel of geen onderlappen onder?

Ik hoef geen reacties zoals: weet je wel wat je ermee moet doen. Of dingen dat ze slecht zijn. Ik wil gewoon antwoord op mijn vraag

Men zegt het is slecht dit dat! Maar als js na gaat zijn peesbeschermers ook niet goed! Maar ja. Ik deed ee nooit onderlappen onder tor mijn paard iets ging kreupelen. En nu heb ik wel onderlappen het is idd wel beter voor de druk op de zelfde plek. Maar het hoeft officieel niet maar mijn paard ging iets hinken!.

groetjes karlijn

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:22

Nee, onder fleece- en acrylbandages horen geen bandagelappen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:24

Altijd bandagelapoen anders knel je de bloedtoevoer af en doen bandages meer kwaad dan goed. Ongeacht het materiaal waar ze van gemaakt zijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:42

Altijd onderlappen, altijd een drukverdeler gebruiken.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:05

Zoals al eerder gezegd: ALTIJD onderlappen gebruiken, wat voor bandages dan ook.
Onderlappen zorgen er onder andere voor dat de pees niet scheef getrokken wordt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:11

Onder fleecebandages hoeven geen onderlappen hoor. Ook op m'n werk worden fleecebandages gebruikt zonder iets eronder. Je zou er eventueel onderlappen onder kunnen doen als je paard mega aantikt, maar naar mijn idee kan je dan beter harde peesbeschermers gebruiken.
Ik heb diezelfde Anky technical bandages, zijn echt super fijn! En omdat ze zo lang zijn, zitten ze vrij dik om het been, dus goede bescherming

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:13

Ik doe ook onder fleecebandages altijd onderlappen! ;)
Geen knellingen, geen warmte ophoping (ik heb nooit natte benen eronder ;) )

Dus ja best wel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:15

Ik doe altijd onderlappen onder bandages, van welk materiaal ze ook zijn.

apachelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:36

Ik heb op school geleerd, officieel zijn fleecebandages bedoeld als STAL- of TRANSPORT bandages, hier hoeven geen onderlappen onder. Aangezien fleece zelf al heel zacht is en iets meegeeft zijn onderlappen overbodig en zelfs slecht voor de benen omdat dan de warmte niet goed weg kan, en de pezen dan door de inspanning heel erg warm worden en dus vatbaarder voor blessures.
Officieel zijn werkbandages altijd van zeer elastisch materiaal, en dan moeten er inderdaad onderlappen onder, om te voorkomen dat het gaat knellen.
Om even heel vervelend te zijn, tijdens het rijden is het juist heel slecht om bandages om te doen, omdat vooral fleece stof niet ventileert, en je dus de warmte vasthoudt.. Daarom zijn er tegenwoordig ook allerlei peesbeschermers met ventilatiesystemen, zodat die pezen niet te warm kunnen worden.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:47

Het doel van transportbandages is bescherming.
Als jij een enkele bandage om een been doet zonder transport-onderlap biedt dat niet heel veel bescherming.

Elouisesays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:53

Ik gebruik altijd onderlappen als drukverdeler.
Beter nog, geen bandages.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:06

wat is überhaupt het nut van bandages (oprechte belangstelling mijnerzijds), mag ik dat hier vragen?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:14

Je hoeft onder fleecebandages eigenlijk geen onderlappen te gebruiken, maar ik vind het persoonlijk fijner om ze wel te gebruiken, dan gaat je bandage minder schuiven, en het scheelt wel iets voor de druk, maar fleecebandages geven sowieso niet veel druk.

Even als antwoord op hierboven, het nut van bandages is het dun houden van de benen bij eventueel vocht of galvorming in de benen. Bij paarden die hard moeten werken, zakt er wel eens wat vocht naar de kogels of krijg je wat gallen op het pijpbeen, maar met bandages blijft het been wel dun. Verder hebben paarden denk ik wel het idee dat het iets ondersteunend werkt, omdat ze er wat meer van "durven" lopen dan zonder iets.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:20

Citaat:
wat is überhaupt het nut van bandages (oprechte belangstelling mijnerzijds), mag ik dat hier vragen?

Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:23

Niqui schreef:
Citaat:

Bandages hebben geen nut. Ziet er gewoon mooi uit. Wat de onderlappen betreft; altijd gebruiken om de druk te verdelen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:31

Niqui schreef:
Citaat:

In mijn post boven je staat een kleine uitleg, bandages hebben wel degelijk nut ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:33

Mij is iets heel anders verteld. En ze durven er echt niet meer van te lopen, ten eerste kan dat hetzelfde effect zijn als wanneer je een hond sokken aan doet (die gaat zijn benen optrekken omdat het raar voelt) en ten tweede kan het optisch bedrog zijn waardoor het lijkt alsof het paard groter beweegt.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:53

Dat heeft inderdaad met het eerste effect te maken wat je zegt, hetzelfde met achterbeschermers bij springen die zorgen dat een paard achter meer uitslaat. Het voelt raar voor ze, maar bijkomend voordeel is wel dat ze er beter van gaan lopen, is mijn persoonlijke ervaring.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:17

Bandages voelen alleen de eerste keer ( misschien eerste paar keer) vreemd voor een paard als die ze nog nooit omgehad heeft. Daarna zijn ze het gewend en letten ze er echt niet meer op. Net zoals een paard er echt niet over na denkt dat hij mooier moet lopen als er bandages om zitten. Dat zijn echt gedachten die mensen zelf hebben. Dieren denken zo niet.

Beetje vergelijkbaar met het zadel/hoofdstel/dekens/transportbeschermers etc. Daar kunnen ze de eerste keren ook heel heftig op reageren en de rest van hun leven laten ze ze zo opleggen/aan doen en is het normaal geworden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:56

MissMiekjee schreef:
het nut van bandages is het dun houden van de benen bij eventueel vocht of galvorming in de benen. Bij paarden die hard moeten werken, zakt er wel eens wat vocht naar de kogels of krijg je wat gallen op het pijpbeen, maar met bandages blijft het been wel dun. Verder hebben paarden denk ik wel het idee dat het iets ondersteunend werkt, omdat ze er wat meer van "durven" lopen dan zonder iets.

Bedankt voor de uitleg. Nooit geweten dat bandages nut hadden. Mijn paard heeft nooit last gehad van zakkend vocht in de benen, maar misschien laat ik haar niet hard genoeg werken, haha!
Ik dacht altijd dat het alleen voor de "mooi" was...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:03

Dan heb ik ook nog wel een vraag, ik ga deze zomer op vakantie met mijn paard. Daarvoor moeten we zo'n 1,5 uur rijden met de trailer. Nu wil ik eigenlijk wel iets van bandages omdoen tijdens het transport, voornamelijk omdat ze best een lange tijd moet staan. Moeten er dan wel of geen onderlappen onder de bandages?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:13

max66 schreef:
MissMiekjee schreef:
het nut van bandages is het dun houden van de benen bij eventueel vocht of galvorming in de benen. Bij paarden die hard moeten werken, zakt er wel eens wat vocht naar de kogels of krijg je wat gallen op het pijpbeen, maar met bandages blijft het been wel dun. Verder hebben paarden denk ik wel het idee dat het iets ondersteunend werkt, omdat ze er wat meer van "durven" lopen dan zonder iets.

Bedankt voor de uitleg. Nooit geweten dat bandages nut hadden. Mijn paard heeft nooit last gehad van zakkend vocht in de benen, maar misschien laat ik haar niet hard genoeg werken, haha!
Ik dacht altijd dat het alleen voor de "mooi" was...

Het is ook enkel voor de mooi. Ze doen meer kwaad dan goed.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:08