Welke verschillende mondstuk diktes bestaan er? (Bit)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SiSaSo

Welke verschillende mondstuk diktes bestaan er? (Bit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:24

Hallo allemaal!

Ik wil graag een nieuw bit voor mijn paard (mijn huidige bit is niet fijn voor de mond, watertrens)

Ik overweeg deze keer een iets dunnere te nemen, heb het gevoel dat ze voor de huidige dikte te weinig ruimte in de mond heeft. Probleem is dat ik niet zeker meer weet welke dikte ze nu heeft. (Ik denk haast de dikste)

Nu dus mijn vraag: welke mondstuk diktes bestaan er allemaal? Wat is het smalst en wat is het dikst?

(Ik hoef dus niet te weten hoe groot het bit moet zijn, maar hoe dik. bijv. 18 mm)

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Welke verschillende mondstuk diktes bestaan er? (Bit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:57

Ik ken bitten van 10mm, maar dat zijn wel westernbitten. 12mm kom je ook wel bij engelse bitten tegen. De dikste weet ik niet, ik vind 18mm al te dik..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:59

9mm is het dunste wat ik heb gezien, maar je mag pas met 10mm starten.

Als basisbit raad ik over het algemeen of een dubbelgebroken kneveltrens van 16mm aan of de harry's horse golden brass dubbelgebroken bustrens 13mm.

24mm zie ik gemiddeld gesproken als dikste bit, maar ik heb een keer een 27mm gezien.

Paarden hebben zelden meer dan 18mm ruimte in de mond en regelmatig minder.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:32

Neue Schule heeft ze t/m 12mm volgens mij, ze hebben verschillende trensen en stangen.

SiSaSo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:42

Bedankt allemaal, m'n paard heeft sowieso gevoelige mondhoeken. Zou een appelbit (bustrens) iets kunnen zijn?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:48

In het boek 'aanleuning' van Paul Versluis staat een heel hoofdstuk over bitten. Hier wordt ook ingegaan op de diktes van mondstukken en hoe je kan bekijken wat fijn is voor je paard. Ik moet bekennen dat ik niet helemaal begrijp wat hij bedoelt (je moet je vinger ergens leggen en dan zoveel cm verder en meten ofzoiets) maar een veearts of paardentandarts kan dat ongetwijfeld meten. Het kan in ieder geval zeer zeker dat een mondstuk de dik of juist te smal kan zijn voor je paard.