Welk maat zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xChatun

Welk maat zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:02

Hoihoi!

Ik heb een leasepony, waarmee ik heel graag dressuur rijd.

Alleen weet ik helaas de maat niet, de maat van het zadel.

Ik wil geen nieuw zadel kopen aangezien het niet mijn pony is.

Dus hierbij vraag ik:

Hoe kun je weten welk maat zadel je paard nodig heeft?

Ik heb een smalle C pony.

Hopelijk kunnen jullie helpen!

Ik heb al bij verdere topics gekeken, maar daar stond toch niet echt in wat ik wou bereiken.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet komen! /3

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:05

ik heb op beauty (c) een 16 inch liggen maar dat is vaak anders bij verschillende pony's
ligt er nu geen zadel op?'
als dat wel is staat daar dan een maat in?
je kan beter een zadelmaker laten komen en niet zomaar er een zadel op gaan leggen als je niet zeker weet of het past.
Laatst bijgewerkt door anneeex op 02-04-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: Welk maat zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:07

Zelfs al je de maten van het zadel weet (dus inchmaat en boommaat), dan nog weet je eigenlijk niets over de maat van het zadel, in de zin van of het zadel al dan niet gaat passen. Met de juiste boommaat en inch maat wordt de kans absoluut veel groter, maar het is geen garantie. Iedere zadelboom heeft een eigen vorm, en daardoor zal het zadel wel, of niet, op het paard passen. Dat is echt een verschil van dag en nacht.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:10

gewoon passen rond de 16 inch en bij de meeste winkels kun je binnen een hoeveelheid dagen wel weer ruilen

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:12

anneeex schreef:
ik heb op beauty (c) een 16 inch liggen maar dat is vaak anders bij verschillende pony's
ligt er nu geen zadel op?'
als dat wel is staat daar dan een maat in?
je kan beter een zadelmaker laten komen en niet zomaar er een zadel op gaan leggen als je niet zeker weet of het past.

Jawel, hij heeft 2 zadels.

1tje voor dressuur. (Gewoon een veelzijdigheidszadel)
1tje voor springen. (Ook gewoon een veelzijdigheidszadel, ik gebruik deze alleen, zodat mijn bodyprotector niet tegen de lepel van het andere zadel komt, want dat is irritant en gevaarlijk.)

Maar die liggen pas goed met een bontje, dus mij lijkt het niet zo verstandig om daar naar de maten te gaan kijken.

Angela schreef:
Zelfs al je de maten van het zadel weet (dus inchmaat en boommaat), dan nog weet je eigenlijk niets over de maat van het zadel, in de zin van of het zadel al dan niet gaat passen. Met de juiste boommaat en inch maat wordt de kans absoluut veel groter, maar het is geen garantie. Iedere zadelboom heeft een eigen vorm, en daardoor zal het zadel wel, of niet, op het paard passen. Dat is echt een verschil van dag en nacht.

Daar heb je gelijk in ja, maar ik heb er ook niet zoveel zin in om telkens de zadels te gaan passen.

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:14

lianne304 schreef:
gewoon passen rond de 16 inch en bij de meeste winkels kun je binnen een hoeveelheid dagen wel weer ruilen

Ik denk dat je er overheen hebt gelezen: 'Ik wil geen nieuw zadel kopen aangezien het niet mijn pony is.'

Ik wil dus bewijs van spreke niet duizenden euro's gaan uitgeven aan een zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:16

Je moet er een zadelmaker bij gaan halen. Die zorgt ervoor dat er (dat kan ook een tweedehands zijn) een passend zadel komt, binnen je budget. Als je voor weinig een grote kans op een passend zadel wilt hebben, kijk dan eens naar een boomloos zadel.

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:18

Er zijn mensen (ik noem het zelf de zadelman) maar dan kun je ze bellen dan komen ze langs om te kijken of het zadel goed past voor jou en het paard en ze verkopen zelf ook zadels en ook soms tweedehandse ook hoef je niet per se bij de zadel man meteen een zadel te kopen je kan ook gewoon zadels die je al hebt laten controleren of het zadel goed past

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:20

Het hoeft ook niet maar €100,- te kosten.
Maar zoals ik al zei: 'Ik wil geen "duizenden" euro's gaan uitgeven aan iets wat niet van mij is.'

Ik wist niet dat zadelmakers ook naar tweedehands zadels keken.

Weet iemand misschien in welke richting van een maat ik zou moeten kijken?

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:22

rond de 16 inch

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:22

Tja, iniedergeval iedereen bedankt voor het lezen en/of reageren.
Ik heb er een hoop van geleerd, ik zal zelf wel eens verder kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:24

Als je wilt weten of de zadelmaker misschien iets voor je heeft, ga er dan heen met je oude zadel. Hoewel dit zadel niet goed past, geeft het de zadelmaker wel een indicatie of hij misschien iets heeft wat wel past, of dat je naar een andere zadelmaker moet gaan die wel meerdere opties heeft.

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:25

Ik weet niet of dat allemaal wel mogelijk is, het is namelijk mijn leasepony, en verderest is het gewoon een manegepony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:27

Voor een manegepony zou ik dan al helemaal geen spullen aan gaan schaffen, want daaruit begrijp ik dus dat je de pony enkele dagen per week least van de manege. Dan zou je nog altijd aan de manege kunnen vragen of ze een dressuurzadel hebben wat past op de pony die je rijdt.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:24

ik heb een smalle C , hij heeft een 16.5 van tekna .