Zadel schuift

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bongartzfran

Zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:45

heey,
Ik heb al heel veel forums bekeken maar nooit gevonden wat ik zoek. Het zit zo: ik heb een poosje geleden een New Forest D-pony gekregen van mijn ouders (Pebbles <3 ). Ze was eerst van de manege en toen we haar kochten hebben we het tuig erbij gekregen. op de manege reed ze weinig en ze was best dik. Ik rij haar 6 dagen in de week en ze is afgevallen tot normaal gewicht. Ze heeft bijna geen schoft. Mijn probleem is dat het zadel naar voren schuift. Ik heb Pebbles nog niet zo lang en wil mijn ouders niet meteen al opschepen met dure rekeningen (ze hebben net een pony betaald + stalling... alsof het nog niet duur genoeg is). Ik ga kijken of ik kan ruilen van zadel met een manege pony. Maar tot dan, is er iets dat even kan helpen? (heb bijna alle soorten singels al gehad en dat werkt allemaal niet) mijn zadel heeft een boom. Ik heb dingen gehoord zoals frontlifters of een handdoekje voor het zadel..?

Help me alsjeblieft!? _/-\o_ alvast bedankt!! x

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:51

Ik zou er niet teveel gekkigheid mee uithalen. Ik denk dat je niet onder een zadelmaker uitkomt.

Ik zou even kijken en na vragen of er stal genoten zijn die ook een zadelmaker nodig hebben?! Dat kan zowieso voor rijkosten schelen. En tot die tijd lekker zonder zadel rijden en longeren?

Succes!

Kimmm_1

Re: Zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:04

een zadelmaker scheelt een hoop ellende met latere rugklachten.
En anders misschien tot er geld is een staartriem misschien een tijdelijke optie?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:07

Een zadelmaker lijkt nu heel duur, maar is uiteindelijk vaak de goedkoopste optie, omdat je dan in één keer zeker weet dat je goed zit. Om geld te besparen kun je altijd kijken naar zadelmakers die ook tweedehands zadels verkopen. Deze kan wellicht je ook nog korting geven op een ander zadel tegen inruil van je huidige zadel.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:09

Gewoon zadelpasser of zadelmaker laten komen
Je kan beter een goed tweedehands of nieuw zadel aanschaffen dat gepast is door een zadelpasser
En een goed passend zadel is beter als een frontfilter ofzo

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:35

Het is toch beter om er wel een zadelmaker bij te halen. Vaak ben je voor een paar tientjes klaar (als het zadel op te vullen is), en dat zal een hoop kosten later schelen. Een paard dat last van de rug krijgt en daardoor kreupel loopt, is niet alleen niet te rijden, maar kost een veelvoudig bedrag dan dat je aan de zadelmaker kwijt was geweest.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:51

Zadelmaker er bijhalen
Desnoods een staartriem

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 06:09

Als de pony veel te dik is en ook nog geen schoft heeft dan kan een andere singel ook nog wel eens helpen.
Als het zadel verder goed licht dan kan het zadel door een dikke buik ook nog wel eens naar voren schuiven in jou geval denk ik dat het zadel gewoon niet past en je aan een ander zadel moet.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 06:12

Is 6 keer in een week rijden nit een beetje veel????

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:44

Een Pro-lite pad zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, als het zadel voor de rest wel passend is. Dit is echter ook niet goedkoop. Misschien kun je via MP een thorowgood of kent&masters Cob met verwisselbare boom op de kop tikken. Wel even door een zadelpasser na laten kijken natuurlijk!

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:47

Je moet gewoon een goed passend zadel hebben, daar kom je niet onderuit, ten zij je een pony wil die rugproblemen en pijn krijgt. Ik stel toch voor om zo snel mogelijk een zadelmaker te regelen.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:50

Ik zou toch met je ouders over hebben om een zadelmaker te laten komen. Die kan je vertellen wat je opties zijn. Je kan natuurlijk ook een tweedehands zadel van een paar honderd kopen. Als je wil dat het rijden voor je pony ook comfortabel is zul je toch echt een zadelmaker moeten laten komen misschien is de oplossing simpeler dan je denkt.

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:59

hoi
ik heb met mijn pony ook dit probleem gehad !
ik heb namelijk al 3 zadels gekocht(zelfs op maat laten maken)
maar schoven alle 3 naar voor. we hebben ook alle singels geprobeerd maar niks werkte echt!
tot ik een zadel doek zag (weet de naam even niet) met een soort gel aan de kant waar het zadel zit en aan de kant van de pony/paard.... werkt dit goed zeg *\o/* !!!de zadel doeken zijn wel redelijk duur (een nieuw zadel is ook duur).ze zijn juist op de markt dus nog redelijk sober.
maar het helpt wel!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:04

@Waldfee, kan je de naam van dit zadeldoek toch niet terugvinden? Interesseert me nl. ook, heb ook dit probleem, al verschillende zadels en singels geprobeerd, maar niets wat 100% helpt.

Staartriem was hier ook de laatste optie, maar heb nogal een gevoelig paardje, en ik vrees dat het haar zou gaan irriteren.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:29

flikweert schreef:
Is 6 keer in een week rijden nit een beetje veel????

Hoe vaak denk je dat een manegepaard rijdt?

@Waldfee Ik ben geen fan van zadeldekjes met opvulling, deze werken vaak beknellend voor het paard op de ruggenwervel. Je hebt ook zadeldekken waar je extra vulling bij in kunt doen, deze vulling loopt echter niet over de ruggenwervel, een beetje hetzelfde idee als de kussens in een zadel. Kosten wel de nodige centen, en wordt ook eigenlijk alleen aangeraden voor paarden die atrofie hebben, zodat wanneer ze weer mooi gespierd zijn de vulling weer weggelaten kan worden.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:40

Gewoon de zadelmaker/passer langs laten komen, voor een speciaal opgevuld dekje ben je net zoveel kwijt als een consult.

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 18:49

ik heb een 2de hands zadel gekocht. Past goed!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:50

Misschien passte het zadel nu wel, maar nu ze is afgevallen niet meer. Dus of probeer een bontje, of overweeg een zadelmaker of een nieuw zadel.