[WN] Waar een Bob Marshall zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JJ_Team

Waar een Bob Marshall zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:32

Beste allemaal,

Na me wat verdiept te hebben in westernzadels lijkt me de Bob Marshall een fijne keuze voor (groeiend) paard.

Maar wat zijn betrouwbare adressen om te kopen?
Ik wil absoluut iemand die goed kan aanmeten, dat diegene weet waar hij of zij over praat en eerlijk is in advies e.d.
Het gaat om een bijna 3 jarige paint ruin.

Een goede pad en singel is ook erg belangrijk, tips hierover ook welkom.
Andere tips zijn uiteraard ook van harte welkom!

Hopelijk kunnen jullie ons paard en ons helpen hiermee!
Bij voorbaat hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Groetjes van het JJ_Team.

Daihyo

Re: Waar een Bob Marshall zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:33

Rije hier op bokt heeft pas een nieuwe BM. Misschien kan zij je aan goede adressen helpen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:53

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:58

Superbedankt alvast!!!!!!

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 09:51

Ik heb de sites bekeken. Jammer dat ik slecht ben in engels.
Maar ziet er wel goed uit.
Op de site van de NL dealer zie ik alleen geen tweedehands zadels, heeft ze die ook?
Omdat ons paard de komende jaren nog gaat groeien ( hij wordt in juni pas 3) lijkt het me verstandig een tweedehands te kopen. Ook prijstechnisch gezien.

Iemand ervaring met tweedehands Bob Marshall zadels?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:08

Bij de BM's zijn er een paar verschillen in pasvorm. De opbouw is bij mijn weten altijd hetzelfde, alleen variërend in lengte. Dan heb je nog de keuze in pommel. De normale en de 'peaked', die fijner is voor paarden met wat meer schoft.

Een BM kun je dan ook prima tweedehands kopen omdat de paskans vrij groot is. Alleen even goed in de gaten houden dat de lengte past op jouw paard en of je een peaked of normale pommel wilt.

Dan zijn er nog verschillen in beugelophanging. Die is bij de enduranceversies wat verder naar achteren zodat je minder gauw geneigd bent tot een stoelzit. Barrelmodellen zijn dan weer wat dieper.

Ik weet niet wat Alida op dit moment heeft liggen en of ze iets als tweedehandsje kwijt wil, dan moet je haar even bellen. En verder de Bokt Markt, Marktplaats en Ebay in de gaten houden. Ze zijn vaak wel gauw weg, dus wees er snel bij.

Engels zul je vaker tegenkomen: western is nu eenmaal een Amerikaans georiënteerde sport en de bijbehorende spullen zullen dus ook vaak (altijd) in het Engels omschreven worden.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:24

Okey, bedankt voor de info! Super. Dus als ik het goed begrijp maakt de omvang van het paard niks uit, die van ons wordt nogal breed.
Wat is een pommel?Waar de knop zit?

Ik ga gewoon eens de tweedehandse in de gaten houden. Gelukkig hebben we geen haast.
Het lijkt er dus op dat een BM zadel niet snel niét past. Ongelooflijk eigenlijk.
Dus een paard zal er ook niet snel uitgroeien? Of zal ook niet snel last hebben van het zadel?

En het is verstandig ergens proef te gaan rijden denk ik, zodat we weten welk type we willen. Ons doel is recreatief western, pleasure, horsemanship en trail. Maar ook buitenritten...

En ik zag iets over inches. 16 inch bv. Is dat de maat voor de ruiter waar hij op zit?
Dan is proefrijden wel handig omdat ik geen idee heb welke maat mijn man en ik nodig hebben. (geen klein zadel voor ons in elk geval haha). En tja, toch engels leren haha, dat klopt...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:29

Alida kan je zeker helpen als je een nieuw zadel wilt, zij is de Nederlandse vertegenwoordiger.

Tweedehands zadels staan soms op Boktmarkt en vaak op Ebay.

BMs hebben een wat aparte maatvoering maar de inchmaat is inderdaad de maat voor de zitting.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:30

Thanx!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:37

inches zijn inderdaad de ruitermaat. Ze gaan tot 18 inch (uit m'n hoofd) maar dat moet je paard wel kunnen hebben.

Hier zie je een peaked pommel: http://www.sportsaddle.com/gallery/imag ... stern2.jpg

Het zadel past zich door het boomloze concept aan aan de breedte van een paard. Op een breed paard zul je dus ook breed zitten.

Proefrijden is verstandig, maar dan moet je wel iemand vinden daarvoor. Alida wil je vast laten proefrijden als je een nieuwe bij haar bestelt, maar of ze daar ook happig op is als je een tweedehands wilt zoeken vraag ik me af. Tenzij ze nu op dit moment zelf iets heeft liggen.

Hier staat een korte berekening voor welke maat je nodig zou hebben, in inches, dus omrekenen en ook weer in het Engels ;)
http://www.sportsaddle.com/answers/determinesize.htm

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:50

Fijn Rije dat je ons zo helpt. Deze engelse tekst is een mooi klusje voor mijn man haha.
Ik zag een BM hier op bokt, van 70 cm. 20 maart geplaatst. Ik ga ook eens verder kijken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:52

@JJ_Team : ik rij al jaren BM en ben er erg tevreden over. Op Bokt lopen ook meerdere topics van gebruikers.
Mocht je in de buurt van de Veluwe zitten dan ben je welkom om eens naar die van mij te komen kijken en proef te zitten :)
Persoonlijk heb ik al aardig wat mensen blij kunnen maken met een door mij geïmporteerde 2e hands.

Qua maat voor het paard kun je aanhouden dat je met de normale pommel (voorboogje) uit de voeten kunt. Je moet al een hele brede (trekpaardmaat) hebben wil je de bredere nodig hebben.
Voor paarden met iets meer schoft is een Peaked Pommel zeker een aanrader.

Verder is wel de lengte van belang. Paarden met een korte rug kunnen niet altijd de 66/67 cm kwijt die het kortste model (enkele skirt) heeft. Al is boomloos natuurlijk wel vergevingsgezinder als een boomzadel.

Qua zitgrootte voor jezelf is het Trailmodel iets ruimer dan het Barrelmodel vanwege de lagere pommel en cantle. Maar voor boomloos kun je sowieso beter een maat groter aanhouden omdat met een iets holle rug je zadel voor- en achterkant iets naar elkaar toe kan komen en dan minder zit/beweeg-ruimte heeft.
Zelf zit ik met mijn broekmaat 40/42 (tegenwoordig meer 42 :D ) in een 16,5" , wel een Barrel-model.
De Trail/Endurance modellen die ik gehad/geprobeerd heb kon ik in een kleinere maat nog goed uit de voeten :)

BM's zijn behoorlijk waardevast en er is best vraag naar.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:44

Bedankt ook DubbelDun!

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:55

BM lijkt me toch de beste keuze, bedankt voor de tips tot nu toe!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:55

Ik heb mijn bm vorig jaar via bokt gekocht, ze worden niet vaak tweedehands aangeboden. Als je via een kennis of bokt een zadel van iemand anders kan proberen en weet welke maat je moet hebben zou je ook via ebay een tweedehandse kunnen kopen.

zelf ben ik enorm tevreden met mijn bm (gemaakt door circle y). Paard loopt er goed onder en ik zit er fijn in, geen rugklachten meer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:38

Rije schreef:
Ze gaan tot 18 inch (uit m'n hoofd) maar dat moet je paard wel kunnen hebben.

Ben em zelfs al in 20 inch tegengekomen :D

Alida is idd de off dealer voor Nederland. Maar zeg in dit geval maar rustig voor heel Europa, meer dealers zijn er hier op het continent niet. En zij heeft soms wel een 2e hands te koop. Gewoon haar bellen, zij kan je ook alle info geven over de maten en wat er mogelijk is op en aan een BM.

JJ_Team schreef:
Dus als ik het goed begrijp maakt de omvang van het paard niks uit, die van ons wordt nogal breed.

De breedte hoeft idd geen probleem te zijn. De rigging is wel iets waar je op moet letten. Een BM heeft altijd een standaard 7/8" rigging, en als je paard een Full of voor de full nodig is heb je wel een probleem. Ik heb een paard wat een voor de full rigging nodig is en bij mij ging de BM aan de schuif. Paardlief is ook breed en bijna geen schoft ;) Ik heb mijn eigen BM dan ook gemollesteerd }> en mijn rigging naar voren gezet.

Ik heb overigens een 17 inch met maat 44.