Zoektocht naar de beste optoming voor oude sterke Fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Zoektocht naar de beste optoming voor oude sterke Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:42

Daar gaat hij dan: weer op zoek naar een andere optoming.

Ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen, ik hoop heel erg dat iemand de gouden tip heeft voor een goede optoming voor Megan. Na haar zaterdag weer hebben zien lopen ben ik er wel achter dat het (weer) anders moet. Het is zo: mijn paard heeft een staalharde bek. Mijn schuld. Jarenlang verkeerd gedaan.

Toen ik Megan kocht, bijna 15 jaar geleden, had ze voornamelijk voor de wagen gelopen met een liverpool stang. Ze was toen negen jaar.

Thuis heb ik er een trens in gehangen en ben gaan rijden. Ik was een echte boscrosser (wist niet beter) en kon alleen gassen, sturen en 'remmen' (aan de teugels trekken). De trens bleef gevaarlijk: geen rem. Regelmatig vlogen we weer iets harder dan gewenst door de bossen.

Uit wanhoop heb ik, op aanraden van de stalhouder, een liverpoolstang gekocht. Wat een verschil, Megan was op twee pinken te rijden. De liverpool werd een pelhalm stang met kleine tongboog. Eerst met twee teugels, daarna (voor het gemak) met zo'n tussenstukje tussen de twee ringen.

Zo hebben we enkele jaren rondgereden, nog steeds enkel boscrossen. De rem was nog steeds niet altijd aanwezig, maar met flink zagen wisten we altijd wel een noodstop te forceren (*schaam*).

Op een gegeven moment kwam het 'bitloos' in en kocht ik een goedkope hackamore. Megan reageerde hier prima op, tot één middag waarop ze er in een zeer boze bui dwars doorheen rende. Gevolg: gebroken kinketting en paard op hol (is niet zonder kleerscheuren afgelopen). Daarna dus maar weer de pelhalm.

In de tussentijd heb ik wel regelmatig geprobeerd terug te gaan naar trensjes, een heel scala heb ik gekocht. Megan's reactie op alles wat geen kinketting heeft is 'kop in de lucht, mond open en negeren'.

Sinds zes jaar rijden we TREC wedstrijden waarvoor we ook trainen. Sinds drie jaar heb ik het 'licht' gezien en heb elke week dressuurles. Megan loopt beter, is veel gehoorzamer en ik kan nu ook meer op zit rijden. Buiten hoef ik ook niet meer te trekken en te sleuren, ze reageert goed en ik hoef bijna nooit meer in te grijpen, behalve op wedstrijd tijdens een PTV. Om tijdens de lessen meer afzonderlijk op links en rechts te kunnen rijden is het bit nu een enkel gebroken kimblewick (Thiedeman) met de teugels op de onderste sleuf.

Soms maken we polderritjes met een touwhalster of zelfs neckrope, maar dat is eigenlijk alleen stap, een beetje draf en zeker niet hard. Als ze 'chill' is reageert ze er wel op, maar zodra het knopje om gaat is de reactie op de touwtjes ver te zoeken. Echt rijden doen we dus gewoon met bit, no problem.

Mooi, zou je zeggen, maar nu komt het. Het verzet tegen dit bit wordt steeds groter. Tijdens de lessen neemt ze het wel aan, maar buiten en op TREC rijden we met een western hoofdstel, zonder neusriem.
Zodra ik de teugels iets aanneem gaat gelijk de mond open en komt er protest tegen het bit. En flink ook! Het is geen gezicht, maar ik wil ook niet de mond gaan dichtsnoeren ‘voor het plaatje’. Er is duidelijk een ongemak (pijn) wat getoond wordt en ik wil niet aan symptoombestrijding doen.

Megan is nu 24 jaar, de illusie dat het met les en tijd een zacht mondje zal worden ben ik inmiddels armer. In het heetst van de strijd zal het altijd hard-tegen-hard blijven en ik wil gewoon een noodrem hebben.

Nu is het de afweging: ga ik weer op zoek naar een ander bit? Welke dan? Tot nu toe is haar enige rem de kinketting geweest, maar dat lijkt inmiddels gewoon beschadigd na jarenlang trekken. Bitloos? Wat als ze er weer eens doorheen loopt en de boel weer breekt, of erger nog, de boel breekt niet en ik breek wat anders (neusbot)?

Ik weet het even niet meer. Ik heb iets gelezen over een combinatiebit, een gedeelte in de mond en een deel op de neus. Maar dat is me een apparaat zeg! Ik wil het beste voor Megan en weet nu echt even niet meer wat wijsheid is.

Ter illustratie: een foto van de wedstrijd van afgelopen zaterdag (andere ruiter, dus ik kon het erg goed zien…). Het protest (mond open, hoofd beetje scheef) is duidelijk.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Meganyr op 31-03-14 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:49

En waarom geen hoofdstel waar je zowel bit als bitloos mee kunt rijden? Hang je zowel teugels aan het bit als aan de bitloze optoming en wanneer je ze niet meer kunt houden pak je de teugels met bit op.

Zo iets, hebt er ook in andere kleuren en maten en prijzen:
http://outdoorruitersport.nl/webshop/za ... l_biothane
Ik heb er een in het bruin voor mijn fjord, en is erg handig op endurance ritten.

Hebt ook het micklemhoofdstel waar het misschien mee kan:
http://www.dochorse.nl/rambo-micklem-multi-bridle.html
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 31-03-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:55

Is in al die jaren ooit een tandarts bij geweest?

Meganyr

Re: Zoektocht naar de beste optoming voor oude sterke Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:11

Aria, hoe zou je een bitloos systeem aan dat eerste hoofdstel bouwen dan? Gewoon als sidepull? Daar heb ik heel weinig mee te vertellen ;).

De tandarts komt elk jaar. Ze heeft geen tandproblemen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:17

Die van mij is idd sidepull, maar misschien hebben ze daarin ook al andere systemen hoor, aangezien ik die van mij toch al een jaar of 7 geleden gekocht heb.
Dat 2de hoofdstel kan het alvast wel al.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:18

En iets als een hulpteugel? Mijn Friese merrie kan vreselijk haar strot erop zetten als ze iets erg moeilijk vindt. Voor haar en voor mijzelf heb ik voor dit soort momenten de Thiedemann teugel. Wanneer ze in de 'juiste' houding loopt werkt ie niet in, maar wanneer zij haar strot eruit wil drukken, dan werkt ie in.
Bevalt mij nog steeds er goed. Ik kan haar op elk redelijk gangbaar bit rijden (dik/enkel/dubbel/ongebroken trens)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:22

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:05

Dat is nu niet bepaald een aanrader voor een stugge mond, het maakt juist meer kapot dan je lief is. Waterfordmondstukken zijn voor paarden die geen solide mondstukken verdragen en dienen met enkele grammen ruiterhanddruk gebruikt te worden. Indien de druk zwaarder wordt kun je de mondhoeken lelijk verwonden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:41

de 2e rolletjesbit wel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:44

Heb je al eens iets anders dan metaal in haar mond gehangen? Onze tinker reageert zo ook bij metaal of een gebroken bit. Mond zover mogelijk open en protesteren maar. Ik rijd onder het zadel met een dun rubber stangetje en zijn bokkenbit voor mennen is voorzien van een laagje bitbandage. En beide bitten heb ik rubber bitschijven aangebracht om te zorgen dat er geen metaal tegen zijn lip aankomt. Dat is het enige dat werkt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 08:42

Mirjam, dat zou kunnen, helaas is de Thiedemann op wedstrijd verboden, dan heb ik er nog niks aan :).

Tanjaatjuh, het is geen kwestie van vastpakken, ze doet juist haar mond helemaal open. Ik denk dat ik met een rolletjesbit bloed ga vergieten.

Karuna, dat zou ik eens kunnen proberen. Denk je dat ik bitbandage om het gewone bit kan wikkelen en kijken of dat effect heeft?

Vanmorgen heb ik even in de mond gevoeld, op de plaats waar het bit ligt is anders dan zou moeten volgens mij, er zit een soort verdikking van het weefsel. Niet hard maar zacht en flexibel.

Herkent iemand dit?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:46

De tweede doet het hier niet.

Dat zou best littekenweefsel kunnen zijn als gevolg van harde handen, wat je omschreef. Een dierenarts kan daar uitsluitsel over geven. Het verklaart in ieder geval wel waarom het paard zo moeilijk is met het bit. Bitloos zou dan toch de beste optie zijn, want littekenweefsel kan wel operatief verwijderd worden maar het bit zal niet meer aangenaam voelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:52

Laat eerst eens een foto maken van de mond/lagen om te zien hoe het ervan binnen uit ziet.
Goed los laten maken door een osteopaat / fysiotherapeut doet ook wonderen.
En als je paard fijn loopt op de liverpoolstang, wat is er mis mee om op de liverpool te rijden als jezelf de discipline hebt om heel vriendelijk in de hand te blijven?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:52

Meganyr schreef:
Mirjam, dat zou kunnen, helaas is de Thiedemann op wedstrijd verboden, dan heb ik er nog niks aan :).

Tanjaatjuh, het is geen kwestie van vastpakken, ze doet juist haar mond helemaal open. Ik denk dat ik met een rolletjesbit bloed ga vergieten.

Karuna, dat zou ik eens kunnen proberen. Denk je dat ik bitbandage om het gewone bit kan wikkelen en kijken of dat effect heeft?

Vanmorgen heb ik even in de mond gevoeld, op de plaats waar het bit ligt is anders dan zou moeten volgens mij, er zit een soort verdikking van het weefsel. Niet hard maar zacht en flexibel.

Herkent iemand dit?

Ik denk dat dat litteken weefsel is van het jarenlang verkeerd bitgebruik. Waarschijnlijk doet dat nu zeer als je aan de teugels trekt. Wellicht is er ook bot beschadigt.

Bit bandage ben ik geen voorstander van omdat je het bit dan nog dikker maakt. Een paardenmond heeft niet zoveel ruimte.

Ik denk dat je toch weer terug moet naar iets bitloos of een combi.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:54

Megan geen idee of het werkt bij een gebroken bit, het beweeglijke stuk moet toch kunnen bewegen. E dan blijft er een stuk metaal inzitten. Je zou kunnen testen met je menbit of het werkt.

En lidtekenweefsel kan goed dat kan een dierenarts beoordelen.

Een dun laagje eromheen kan ook. Tinker heeft een dikke ting, korte mondspleet en een laag verhemelte. Erg weinig ruimte voor een bit, maar met een dunne stang en een laagje bitbandage kun je ook dun blijven.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 18:27

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik een tijdje bitloos ga proberen. Ik heb jarenlang geroepen dat ik dat NOOIT meer doe, maar misschien moet ik er toch maar weer aan.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:41

Er zijn een heleboel verschillende optomingen. Bv zon bloem of ster, weet de naam niet precies. Misschien is dat iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:55

Heb je ook wel is een hackamore geprobeert? Die kunnen op zich best scherp zijn als het nodig mocht zijn.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:00

Citaat:
Op een gegeven moment kwam het 'bitloos' in en kocht ik een goedkope hackamore. Megan reageerde hier prima op, tot één middag waarop ze er in een zeer boze bui dwars doorheen rende. Gevolg: gebroken kinketting en paard op hol (is niet zonder kleerscheuren afgelopen).

Ja dus, na dit incident heb ik geroepen dat ik NOOIT meer bitloos zou rijden. Maar misschien moet ik er toch maar weer aan.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:09

Die van mij accepteerde een Kimblewick bit met tongboog en kinketting onwijs goed. Ik rij er nu nog steeds mee. Er is altijd met hem met kinketting gereden en wou dit ook behouden. Bit ligt onwijs stil in de mond. Kan me geen betere bit wensen in combinatie met dit paard.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 06:26

hns schreef:
Is in al die jaren ooit een tandarts bij geweest?

Dit is misschien ook een goede om nog eens over na te denken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:11

Meganyr schreef:
Aria, hoe zou je een bitloos systeem aan dat eerste hoofdstel bouwen dan? Gewoon als sidepull? Daar heb ik heel weinig mee te vertellen ;).

De tandarts komt elk jaar. Ze heeft geen tandproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:35

En ander materiaal?
Bijvoorbeeld sweet iron (vaak gebruikt voor western bitjes), misschien scheelt dat ook iets?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:51

Mijn fjord was door jarenlang mennen met vakantiegangers ook vreselijk hard in zn mond. Ik heb hem heel lang op een simpele trens gereden, maar dit bleef op veel momenten een machtsstrijd. Ook ik moest soms zn bit totaan zn oren trekken om reactie te krijgen. Ik heb alleen verschillende trensjes en een rollerbit geprobeerd maar er zat geen enkel verschil in zijn reactie.
Omdat ik wel eens in de wei zonder zadel met alleen een halster rond hobbelde en hij daar best leuk op reageerde, toch maar eens bitloos geprobeerd. Sidepull leek me het duidelijkst maar daarmee had ik nog altijd weinig te vertellen, als hij het in zn kop had negeerde hij dat net zo hard. Toen een kruislings systeem getest, waarvan gezegd wordt dat het veel 'ruis' kan geven, en daar liep hij meteen helemaal super op! Zelfs op de terugweg van een buitenrit (normaal was dat continu strijd want meneer wilde snel snel naar huis) was hij op mn pinken terug te nemen. Van strijd gingen we in 1 keer over naar totale ontspanning! Inmiddels is meneer met pensioen, maar er heeft nooit meer een bit ingehangen.
Als ik jou was zou ik dus zeker nog wat andere bitloze optomingen proberen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:58

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar heb een leren bit nog niet voorbij zien komen. Misschien is dat een optie?