ik ben niet erg thuis in western, maar ik vind het al heel lang interessant. Ik heb bij mijn pony (die ik alleen nog voor de lol rijd) het oude hoofdstel uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog het bakstuk, kopstuk en keelriem overhield. dit rijdt gewoon erg fijn bij haar.
nu zit ik erover te denken een leuk 2e hands western hoofdstelletje op de kop te tikken en daar een gewoon bit in te doen.
nu vroeg ik me af: omdat een western hoofdstel geen neusriem heeft, steken de paarden dan niet hun tong over het bit? ik heb het nooit bij mijn pony gecontroleerd. (doe ik de volgende keer)
misschien doet een western bit iets waardoor het niet kan?
en wat doet het westernbit anders dan een gewoon bit? (ik vind het eruitzien als een soort hefboom)
en wat is het effect daarvan?
en zou het dus goed of slecht zijn om er dan ook een western bit bij te doen? ook al heb ik er weinig verstand van. of maakt het niks uit. (en welke soort dan)
ik heb 1 keer (misschien 2) op een western beleerd paard gezeten (dus ook met alles erop en eraan) het is al een tijd geleden, maar ik kan me herinneren dat het paard heel goed op de mond reageerde
ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden