western bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

western bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:21

Hallo,

ik ben niet erg thuis in western, maar ik vind het al heel lang interessant. Ik heb bij mijn pony (die ik alleen nog voor de lol rijd) het oude hoofdstel uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog het bakstuk, kopstuk en keelriem overhield. dit rijdt gewoon erg fijn bij haar.
nu zit ik erover te denken een leuk 2e hands western hoofdstelletje op de kop te tikken en daar een gewoon bit in te doen.
nu vroeg ik me af: omdat een western hoofdstel geen neusriem heeft, steken de paarden dan niet hun tong over het bit? ik heb het nooit bij mijn pony gecontroleerd. (doe ik de volgende keer)
misschien doet een western bit iets waardoor het niet kan?
en wat doet het westernbit anders dan een gewoon bit? (ik vind het eruitzien als een soort hefboom)
en wat is het effect daarvan?
en zou het dus goed of slecht zijn om er dan ook een western bit bij te doen? ook al heb ik er weinig verstand van. of maakt het niks uit. (en welke soort dan)

ik heb 1 keer (misschien 2) op een western beleerd paard gezeten (dus ook met alles erop en eraan) het is al een tijd geleden, maar ik kan me herinneren dat het paard heel goed op de mond reageerde

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :)

Bruma

Re: western bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:22

Ik heb gehoord dat bij een western bit de druk heel anders ligt etc. en dat je niet gewoon je neusriem van je hoofdstel kan halen! ik heb geen idee of dit waar is.. maar ze zeggen het

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:26

ja zoiets dacht ik ook. ik dacht altijd dat ze er gewoon heel goed op reageren :P
ik weet niet of het kan. maar t zal geen kwaad kunnen. het zit hetzelfde in mekaar als een western hoofdstel.
en ik rijd er ook niet intensief mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:31

Er zijn losse neusriemen te krijgen die je in het opleidingstraject kunt gaan gebruiken, en ook westernpaarden worden met trens beleerd, al dan niet met knevelwerking op de tong. Sterker nog, als je geen wedstrijden rijdt zul je in de western je leven lang niets anders nodig hebben dan een trens.

Dus wat bedoel je met western bit? Want je hebt ook scharenbitten met een trens mondstuk, of hele heftige correctionals die alleen maar op een goed opgeleid paard gebruikt behoren te worden. En western is niet met een lang teugeltje rondsloffen en vooral niet aan de teugels zitten. Ook in de western ga je aan verzameling werken, en dat werkt alleen als je ook aan de teugels gaat zitten.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:34

Als je al een westernbit wil zou ik beginnen met een snaffle (lees trens)
je kan ook gewoon het bit dat je nu gebruikt gebruiken.
Zoals Cassidy zegt zou je als het nodig is ook bij je westernhoofdstelletje een losse neusriem kunnen doen in het begin.

Een shank raad ik je erg af, zonder goede begeleiding en een paard dat al zover in training is vooral niet aan beginnen ;)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:35

Het is niet waar dat je zonder neusriem perse met een westernbit moet rijden. Zo'n bit is alleen voor gevorderde ruiters omdat het inderdaad een scherpe hefboomwerking heeft. Ik rijd mijn paard ook met een westernhoofdstel zonder neusriem, maar gewoon op een snaffle. Dit lijkt het meest op een gewoon enkelgebroken bit.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:51

een losse neusriem kan. maar zodra je die niet meer gebruikt (geldt ook voor paarden die al western beleerd zijn) zouden ze het weer kunnen proberen, en uiteindelijk aanwennen?
ik gebruik maar het woord westernbit omdat ik er niet in thuis ben. Heb de namen allemaal wel eens gehoord, maar verder niks.
en geen zorgen ik weet echt wel dat western niet de teugels losgooien is ;)

ik heb er nu gewoon een trens aan zitten. maar omdat de pony (dan vooral met gewoon hoofdstel) niet erg gevoelig is dacht ik: misschien kan een western bit geen kwaad.
en dan zal dat snaffle geval dus waarschijnlijk het beste zijn.

@BlondCowgirl: ik heb niet gezegd dat dat zo is. ik vroeg wat de werking is en of het dus goed of kwaad zou kunnen er een te gebruiken. gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.
ik ben ook niet van plan om van alles uit te proberen zonder begeleiding.

ik wil eigenlijk al langer een westernlesje doen bij een stal hier. maar dat staat op zon lijstje van; wil ik ooit nog een keer doen als ik tijd heb :P misschien vind ik het helemaal super en ga ik met mn ponytje aan de gang. wie weet. wendbaar is ze wel :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:52

Ik rijd geen western, maar klassieke dressuur. Ik heb echter een haarbal van een paard, en wat voor mij het beste werkt is een simpel bakstuk van bitring naar bitring, meer niet.

Afbeelding

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:57

ik gebruik nu dit: (dat is ook de pony waar ik het over heb)

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:00

Er zijn twee soorten westernbitten: snaffles (= trens, en die verschillen niet van de trensbitten die je normaal zou gebruiken) en shanks (= stang, en ook die verschilt eigenlijk ook niet van de 'gewone' stang, behalve dat je geen kinketting gebruikt, en je ook niet met stang- én trens rijdt). Dat staat los van geen neusriem.
Ook in de gewone dressuur kun je zonder neusriem rijden. Een neusriem voorkomt niet dat je paard z'n tong over het bit gooit, een neusriem voorkomt dat je paard z'n mond open kan doen. Een goed gereden paard zal z'n mond niet open willen doen, domweg omdat je hem niet hindert met je handen (en dus het bit).

Kortom, als jij een neusriem nodig hebt omdat je paard anders z'n mond opendoet en zich aan de hulpen wil onttrekken, doe je iets niet goed met je handen (of heeft een vorige ruiter dat gedaan en heeft je paard zich dit trucje aangewend).

Wat je nu gebruikt is een 'uitgekleed' gewoon hoofdstel met een gewone trens. De werking daarvan is niet anders dan een 'echt' westernhoofdstel met een snaffle.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-03-14 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:01

mzara schreef:
ik heb er nu gewoon een trens aan zitten. maar omdat de pony (dan vooral met gewoon hoofdstel) niet erg gevoelig is dacht ik: misschien kan een western bit geen kwaad.

Een paard gevoelig maken in de western gaat bij voorkeur zonder bit. Naar een ander bit grijpen om het gevoeliger te maken is net als in de dressuur de verkeerd aanpak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:03

Ibbel schreef:
Er zijn twee soorten westernbitten: snaffles (= trens, en die verschillen niet van de trensbitten die je normaal zou gebruiken) en shanks (= stang, en ook die verschilt eigenlijk ook niet van de 'gewone' stang, behalve dat je geen kinketting gebruikt, en je ook niet met stang- én trens rijdt). Dat staat los van geen neusriem.

Op het moment dat je met scharen gaat rijden hoort daar een curb strap (leren riempje) of een curb chain (ketting) bij. Die in gaat werken op het moment dat je de teugels aantrekt.

Afbeelding

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:09

@Ibbel: je begrijpt me verkeerd. ik zeg niet dat ik er een nodig heb. Het is gewoon iets wat in me opkwam. omdat ik hier nu mee bezig ben, en omdat mijn andere paard pas wel het tong over het bit had met springen. (mijn neusriem zat te los en het rijden ging al niet lekker. normaal is dit nooit. ik gebruik mijn handen meestal goed. het gaat soms nou eenmaal wat minder. dit paard heb ik ingereden, kent dus geen trucjes)

ik vroeg me dus gewoon af of westernpaarden dit makkelijker doen omdat de neusriem ontbreekt. ik was bang dat mijn pony het misschien zou gaan aanleren omdat ze altijd met engels hoofdstel is gereden.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:14

Cassidy schreef:
mzara schreef:

Een paard gevoelig maken in de western gaat bij voorkeur zonder bit. Naar een ander bit grijpen om het gevoeliger te maken is net als in de dressuur de verkeerd aanpak.

Nee rustig maar. ik weet het ;) Ik krijg hem ook gevoeliger en losser tijdens het rijden. Maar ik dacht, misschien lijken de bitten op elkaar en kan het geen kwaad. of zal het niet veel verschil maken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:15

Wat je zou kunnen proberen is een D-snaffle. Maar nogmaals, terug naar grondwerk en het paard licht maken op je aanwijzigen. En als je het zelf hebt ingereden kent het misschien geen truukjes, maar is het eerder een feit van het overslaan van bepaalde dingen? Kun jij een knoop in je teugels leggen en je paard in een bak zonder teugel daarheen sturen waar je heen wilt? Kun je tempo controleren zonder dat je aan de teugel zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:17

mzara schreef:
ik vroeg me dus gewoon af of westernpaarden dit makkelijker doen omdat de neusriem ontbreekt. ik was bang dat mijn pony het misschien zou gaan aanleren omdat ze altijd met engels hoofdstel is gereden.

Nee dus, omdat een neusriem niet werkt tegen het over bit gooien van de tong. Bij een paard dat dat doet hangt het bit te laag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:18

mzara schreef:
Nee rustig maar. ik weet het ;) Ik krijg hem ook gevoeliger en losser tijdens het rijden. Maar ik dacht, misschien lijken de bitten op elkaar en kan het geen kwaad. of zal het niet veel verschil maken

Wat ik in de dressuur tegenkom is dat algemene mening dat dik bit=zachter. En dat is niet waar. Elke paardenmond is anders, en als de bitten zo dik worden dat het paard zijn kiezen niet meer op elkaar krijgt, is dat niet prettig voor een paard.

En snaffle ,D-snaffle of Myler comfort snaffle zijn in principe trensbitten maar met verschillende inwerking in de paardenmond. De Myler comfort snaffle heeft geen kneveleffect, een D-trens helpt een paard bij het reageren op een teugelhulp door nog extra druk te geven op de buitenkant van de wang, en ook in de western heb je kneveltrensbitten.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:47

@Cassidy: het paard waar ik het hoofdstel voor wil gebruiken is een andere. die ik zelf ingereden heb is (paardgefokt) e pony en daar ben ik gewoon serieus mee bezig wat verder goed gaat. alleen toevallig was dat pas tijdens de springles dat ie zn tong over het bit gooide. dit hoofdstel is gewoon voor mijn eerste pony die ik vanaf mn tiende heb en gewoon veel mee gedaan en van geleerd heb. het is geen pony waar ik nog mee les en tijd in steek, maar die ik gewoon altijd uit de wei kan pakken om bijv een ritje te maken. Het is ook alleen voor recreatie.
en bedankt voor de informatie. weer veel geleerd. ik denk dat ik het dat gewoon op het bitje van de foto houd. gaat prima. Altijd mee gereden.

@Ibbel: oke bedankt voor de info

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:26

Ibbel schreef:
mzara schreef:

Nee dus, omdat een neusriem niet werkt tegen het over bit gooien van de tong. Bij een paard dat dat doet hangt het bit te laag.

Of het paard reageert op een te sterk inwerkende hand, of het paard vind het soort bit niet fijn. De neusriem lost dat inderdaad niet op.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 13:50

nee dat snap ik. ik zeg ook dat het maar 1 keer was. en dat hij niet lekker liep op mn hand. en omdat de neusriem losser zat als normaal kon ze haar mond wat meet open doen. en toch denk ik wel als dat kan dat ze wel dr tong makkelijker over het bit kan doen. er speelde dus van alles mee.