Singelwondjes, hoe te voorkomen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singelwondjes, hoe te voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:27

Hallo,

Ik heb al gegoogeld maar word er op zich niet veel wijzer van. Meneer paard heeft nu weer wondjes bij de singel, in de plooi van de elleboog. Eerst was het links, dus dit goed laten genezen, bontje besteld (christ geloof ik), om de singel heen gedaan en wondjes genazen goed en kwamen niet terug. Nu heb ik sinds zaterdag een nieuw zadel en nu ineens krijgt meneer rechts wondjes.. Ook in de plooi. Links blijft wel gewoon netjes.

Ligt dit aan mijn singel? Ook al zit hier het bontje nog steeds omheen? Ik singel niet extreem strak aan, als ik erop stap nog 1 gaatje en daarna laat ik het lekker gaan. Als ik dus even gereden heb zou hij er nog eentje kunnen maar dit doe ik niet.

Iemand nog oplossingen hiervoor?

Groetjes

Klasien

Re: Singelwondjes, hoe te voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:17

Hier ook singelwondjes. Pas nu ik een schapenwollen hoes volledig om de singel heen heb, gaat het beter. Ik heb contact gehad met mijn zadelmaker omdat ik ten einde raad was. Ik deed de singel ook zo los mogelijk. Hij gaf aan dat de singel wel gewoon aangesingeld moest worden, omdat het anders nog meer gaat schuren. Nadat ik dat gedaan heb, krijgt ze geen plekjes meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:19

Rogan heeft dat ook een tijd gehad.Toen het dicht was ben ik gewoon vaseline gaan smeren en daarna aansingelen. Daarna heeft hij geen last meer gehad. Ik maak veel buitenrittenen ben bang dat met bont het alsnog gaat schuren door het zand

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:23

Het kan ook best aan je singel liggen. Ik heb na iedere keer wondjes gewisseld naar een anatomisch gevormde singel en daar een bontje omheen gedaan. Ook voor het rijden even het voorbeen naar voren halen zodat de velletjes ertussenuit zijn. En goed zorgen dat je regelmatig het bontje wast.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:26

Liggen het zadel en de singel dan niet teveel naar voren? Ik heb altijd geleerd dat de singel een handbreedte na de elleboog moet liggen i.v.m. schoudervrijheid. Dan kan je toch nooit bij die huidplooien wondjes krijgen?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:31

Hier ook een paard met constant singelwondjes.
De schapenvel hoes werkte bij mij juist averechts, de plekjes werden alleen maar groter. En het was wel echt schapenvel. Nep bont is helemaal verschrikkelijk.

Van een stalgenootje kreeg ik de tip om de plek in te smeren met sudocreme en tussen de singel een washandje te stoppen. Als het heel erg gevoelig plak ik er nog een grote pleister overheen. Dit werkt erg goed! Plekje is nu nog maar 1x open geweest omdat er iets tussen kwam, maar verder al bijna 1,5 maand niet.

Het singelwondje is ontstaan met een verkeerde singel, ik reed altijd met neopreen maar kreeg van de zadelmaker een lederen singel. Helaas was die erg stug en na de eerste keer rijden was de huid stuk.. Dat is inmiddels een jaar geleden en in de tussentijd heb ik allerlei singels en bontjes geprobeerd maar heb er nu toch weer de neopreen singel omheen.

Hopelijk komt het ooit weer goed..! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:52

Ik heb er al een echte wollen hoes omheen en hij is anatomisch gevormd.

Ik singel gewoon goed aan, maar niet meer nadat ik even heb gereden.

Zadel ligt zeker niet te ver naar voren, zal woensdag zadelmaker ook even vragen wat hij denkt/vind.

Vasaline etc erop smeren ga ik proberen.

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:05

Ik heb een merrie met een echt dun huidje, die heel gemakkelijk open ligt. Ik heb nu al een aantal jaren de "Fluwelen" singel van BR, inmiddels zowel voor mijn dressuur als mij vzh zadel en bevalt mij prima; eindelijk geen wondjes meer. Jammer dat er geen longeersingel van is want dan zou ik die zeker ook aanschaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:11

Die ga ik is opzoeken, dacht zelf eventueel ook aan die bontsingel van mattes ofzo maar heb geen liggende gelden.. helaas.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:16

Paard van een vriendin had ook echt ontzettend wondjes van de singel.
Met een bontje ging dit al stukken beter.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:18

mijn verzorgpaard heeft het ook. Ik doe er altijd talkpoeder op(niet zuinig doen). en ik trek na het aansingelen zijn benen naar voren om het vel goed onder de singel vandaan te trekken. Dat helpt erg goed.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:22

Mijn paard heeft daar ook een redelijk dunne huid wat ook gaat plooien met het aansingelen. Elke keer als ik aangesingeld heb trek ik haar voorbenen even naar voren (borst strekken) waardoor deze plooien niet vastzitten onder de singel.
Dus ook nooit wondjes gehad.

Misschien voor een aantal hier een idee? Wie weet werkt het

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:26

Een pony van een vriendin van had regelmatig singelwondjes, zij had toen ook dat truckje met het talkpoeder gebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:36

Ik weet niet of mensen kunnen lezen tho, maar ik heb er dus al een bontje omheen zitten :=

Benen naar voren doe ik ook, helpt niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:41

Heb je een anatomische singel?
Zo ja: zitten de uitsparingen voor de elleboog wel op de goede plek?

Ik heb de anatomische singels ook weer in de kast gedaan. :n Werkte gewoon niet! Paard (of eigenlijk pony) is niet heel erg breed dus die terug gesneden stukken zaten te hoog.

Beste gaat bij mij altijd nog de neopreen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:50

Ja die heb ik, en dat ging altijd goed..

Neopreen heb ik hetzelfde probleem.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:55

Ik heb sinds een week een anatomische singel en de zadelmaker zei als ze wondjes krijgt even insmeren met uierzalf. Dit 10 keer herhalen voor het rijden op de plek van het wondje en dan moet het over zijn en geen wondjes meer krijgen.

Ze had dus van de week een wondje, vandaag uierzalf opgesmeert nog geen wondje gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:59

Maar zit dan niet mijn hele singel onder? Dat vind ik ook niet zo super..

Morgen is de zadelmaker er dan vraag ik het even, verder heeft die even een mini vakantie tot zaterdag/zondag dus dan kan het mooi genezen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:04

Je smeert het alleen rond het wondje. Niet op de hele singelplek.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:06

De oplossing wisselt per paard. Ik heb tijden met een lamswollen hoes gereden maar vond het onderhoud toch wel lastig. Een singeltjes verzameld vuil en dat vuil gaat vervolgens weer schuren. veel uitborstelen en wassen dus. Met mijn dressuur zadel reed ik met een anatomische (wel erg diep gebogen model) singel van leer dat ging goed. Voor mijn vzh ben ik nu overgestapt op een simpele katoenen singel zonder elastiek en sinds dien nooit kale plekken of wondjes.
Let er ook op dat je de singel zelf al naar voren brengt (waar hij uiteindelijk toch naar toe gaat) en singel gaatje voor gaatje (eerst achter dan voor). Als je singel tijdens het rijden naar deze plek kruipt hoopt het vel van je paard op en heb je dus wederom meer kans op wondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:07

Ja maar uiteindelijk komt dat wondje weer tegen mijn singel aan, zo bedoel ik het.

Zo singel ik indd ook al aan, ook omdat meneer singelnijd heeft.
Ik borstel hem elke keer na het rijden weer uit tho.

Dankjewel voor de info.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:09

Overigens moest ik van de zadel maker na het rijden afsponsen met koud zout water (10 dagen) daar werd de huid sterker van. Vroeger gebruikte ze spiritus.. Je zult sowieso eerst moeten wachten tot het weer dicht is voor je weer aan het rijden kan.

Insmeren met uierzalf zou ik juist niet doen, dat maakt de huid zacht en kwetsbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:10

Hmm zout water maakt ook de wondjes schoon tho.

Ik zal eens kijken wat ik met al de goeie info kan doen! Dankjewel