Ik zie door alle zadels de rug van mijn paard niet meer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Ik zie door alle zadels de rug van mijn paard niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:02

Omdat bokt in de meeste gevallen je grootste vriend is

Ik ben begonnen met het beleren van mijn nu 4 jarige Andalusier Cruzado en gebruikte daar een Rossner zadel voor wat in het begin goed lag. Nu is ze toch wat aan het doorgroeien waardoor dit zadel veel te ver achterover gaat liggen. en daarbij nu ook wat te ver achter op haar rug schuift. Omdat ze nog zo erg in de groei is weet ik niet of het handig is om al een nieuw zadel aan te laten meten. Wat is voor nu een goede tussenoplossing?
bij mij in de buurt staan geen fatsoenlijke zadels te koop dus dat is al punt nummer 2 waar ik tegenaan loop

maximuss

Re: Ik zie door alle zadels de rug van mijn paard niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:06

Een ainsley met een verstelbare boom, die zijn traploos verstelbaar met een sleuteltje.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:07

Ik heb dit zelfde issue met mijn paard. Ik heb gisteren overlegd met een zadelpasser. Ik heb nu een tweedehands goed passend zadel dat aangepast kan worden als mijn paard verandert van bouw. Als het over een tijdje niet meer aangepast kan worden, kan ik het inruilen voor en beter passend zadel. Bij inruil krijg ik geld terug voor mijn huidige zadel (afhankelijk van de staat waarin het dan verkeert en hoe lang ik het dan gebruikt heb). Ook kan ik er dan voor kiezen om een nieuw zadel aan te laten meten.

Dit vind ik voor nu een goede tussenoplossing, maar ik snap je dilemma! Succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:08

Prolight pad? Die worden veel gebruikt bij jonge paarden en zijn volgens mijn zadellmaker een hele goede oplossing voor paarden die nog in de groei zijn.

Deze pad bestaat uit drie kussens die je kan vullen en laten leeglopen om zo het zadel goed te laten liggen. Hoor er hele positieve geluiden over.

Kost wel over de 100 euro maar is wel de moeite waard.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:15

Ik heb voor mijn jonge haflinger wel een nieuw zadel laten aanmeten. Maar ik ben uitgekomen op een thorowgood dressuurzadel welke vrij verstelbaar is. Er zit een verwisselbaar kopijzer in en de kussens kunnen heel eenvoudig bijgevuld worden.
Wel is het zaak om het zadel ieder half jaar tot een jaar te laten nakijken door een zadelpasser/maker.

Dus ik zou als ik jou was ook naar zadels kijken die doormiddel van een verwisselbaar kopijzer aan te passen zijn.
Overigens gebruik ik in combinatie met het zadel nog een prolite pad om de plekken waarbij de bespiering mist op te vullen zodat het zadel goed in balans blijft liggen. Dit heb ik op advies van de zadelmaker gedaan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:18

Je zou ook boomloos voor deze tussenperiode kunnen overwegen en dan een boomzadel kunnen aanschaffen als ze uitgezwaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:19

Zadels met verwisselbare/aanpasbare boom? (knight rider/wintec/tekna/anky/ainsley/thorowgood etc.)

Of een prolite pad? :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:20

voor mijn zeer veranderlijke fries, heb ik een tekna dressuur zadel , bomen verwisselbaar en ligt goed op de rug het is kunststof zadel maar dat zie je er niet van af, ik heb er na ook vele zadels gehad te hebben een super ervaring mee.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:45

Een prolitepad is sowieso geen oplossing voor een zadel dat voor te krap is geworden en achter te lang is... Ik zou het zoeken in een zadel met verwidsselbaar kopijzer als thorowgood of een semiboomloos zadel als startrekk.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:37

Bedankt allemaal voor het meedenken dat waardeer ik heel erg.
Nu dan nog maar eens bekijken of ik dan het beste een vz of dressuur zadel wil en waar ik deze vandaan ga toveren

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:59

Toch niet alle Ainsley's hebben een verwisselbare boom?

Te krap en te lang kan een prolight (of is het inderdaad prolite?) niet oplossen nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:05

Ik heb na een heleboel zadel ellende, ook een ainsley met wellersystem gekocht. ( verstelbare boom dmv een sleuteltje ) Heb de oude vulling er uit laten halen en er een nieuwe wolvulling in laten zetten die aangepast is naar mijn paard haar rug.

Idd niet alle ainsleys hebben een verstelbare boom er moet dan echt onder je zweetblad "weller system", in het leer gedrukt staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:15

Ik heb voor mijn paard eerst een startrekk dressuur zadel gekocht (hij was toen net zadelmak). Dat is een boomloos zadel, dat eruitziet en voelt als een gewoon engels dressuur zadel. Ben er echt heel blij mee geweest. Ondertussen is hij uitgegroeit en wilde ik toch liever naar een boomzadel voor mezelf (meneer liep er nog steeds prima mee, maar ik had andere steun van het zadel nodig). Mocht ik echter ooit weer met een jong paard beginnen, dan zou ik weer voor de startrekk kiezen :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:17

tootje71 schreef:
voor mijn zeer veranderlijke fries, heb ik een tekna dressuur zadel , bomen verwisselbaar en ligt goed op de rug het is kunststof zadel maar dat zie je er niet van af, ik heb er na ook vele zadels gehad te hebben een super ervaring mee.

Die heb ik ook voor mijn pony met moeilijke rug! :j
Heel fijn zadel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:30

Mijn cruzado is begonnen met k effer lusitana zadel en als volwassen paard ligt het nog steeds goed.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:18

Hierbij even een foto van mijn Guppy wellicht kunnen jullie hier een beetje zien hoe haar rug is
Afbeelding

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:23

ainsley zadels zijn goede zadels alleen het weller system gaat erg snel stuk, als je het zadel dan op stuurt naar de fabriek wordt er een vaste boom in gezet, weller system word ook niet meer gemaakt omdat het te vaak kapot gaat.

mischien een zadel van Kent & Masters, hebben verwisselbare kopijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:54

Mijn weller system zadel is ook de jongste niet meer maar nog in hele prima staat hoor. Misschien heb ik het getroffen dan maar wil wel zeggen dat het niet voor elke weller system geldt, dat ze snel kapot gaan.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:06

ik zeg ook niet dat alle zadels deze problemen hebben, er zullen vast en zeker genoeg goede zadels tussen zitten.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:11

Ik ben nu met een barefoot boomloos aan het rijden tot mijn paard (geen jong paard maar mist bespiering) zijn ''uiteindelijke'' vorm heeft en wou dan gaan kijken naar een goed zadel, echter ben ik zo tevreden met dit zadel dat het denkelijk niet meer van een boomzadel gaat komen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:23

Je zou eens een Barefoot testzadel aan kunnen vragen om te kijken of boomloos wat voor jullie zou kunnen zijn. Zo te zien heeft je paard weinig schoft en een korte rug. Ik zag in je profielfoto dat jij een normaal postuur hebt, waarmee je waarschijnlijk in een maat 1 zou passen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:35

Ik heb ook een ainslwy met weller systeemen ik heb er nog geen problemen mee gehad. Boomloos zou ik dan weer niet doen bij een jong paard, ik wil een goede drukverdeling en al zeker bij een jong paard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:37

Een goede kwaliteit boomloos zadel verdeelt de druk gewoon goed en het voordeel is dat het tot op zekere hoogte meevormt met het veranderende jonge paard.

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:40

Kent&Master zadel, kan altijd aangepast worden.. dus ideaal voor een jong paard
Ik heb hem laten aanmeten bij flevo horse support.
In eerste instantie allerlei zadelmakers uit de buurt bij mijn paard gehad, na 2 keer opgelicht te zijn geweest was ik echt ten einde raadt.
Caroline ( flevo horse support ) heeft mij en mijn paard echt heel goed geholpen.
Dus zeker een aanrader :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:44

@maflinger: een boomloos zadel is mij door verschillende da's en osteo's afgeraden voor een jong paard (had niks te maken met mijn lichaamsbouw).