van dubbelgebroken naar ongebroken of eventueel stang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2001

van dubbelgebroken naar ongebroken of eventueel stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:47

hoi,

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan niet het gene vinden wat ik zoek.

Voor een Noriker ben ik op zoek naar een ander bit. Ze heeft een onderbeet en heeft hier volgens de tandarts verder geen last van.
ze wordt nu gereden op een dubbelgebrokenbit maar ik merk dat ze behoorlijk hard is geworden in haar mond(ik vermoed omdat ze als kinderpony is gebruikt) waardoor ik haar niet goed kan laten remmen. op de zit alleen gaat ze slomer maar ze heeft nog net even het bit nodig om echt te stoppen. maar dit gebeurd dus niet helemaal goed. je moet echt bijna in haar mond hangen.. dit wil ik natuurlijk niet!
laatst was ik met haar op buitenrit. en ze was lekker fris en vol vreugde maar toen ging ze er gewoon van door in de galop. ik kon van alles doen maar niks hielp.

verder is ze braaf en kalm maar ik vind het wel vervelend dat het bit er eigenlijk inhangt zonder dat het echt werkt.. ik wil haar natuurlijk niet harder maken in haar mond maar wel een noodrem hebben voor als we buiten rijden.
zelf ben ik aan het denken aan een ongebroken bit of eventueel een snaffle.

ter aanvullende info: de noriker staat nu nog bij de huidige eigenaar maar als het goed is, ben ik over een week de eigenaar. ze wordt puur recreatief gereden.

8nnemiek

Re: van dubbelgebroken naar ongebroken of eventueel stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:08

Ik ken het probleem wel. Mijn belg die reageert ook pas heel laat op het bit.
Je kan proberen om via grondwerk en longeren op commando te leren stilstaan. Ho = ho, en anders terug zetten en opnieuw proberen. Maar mij is het nooit gelukt om mijn belg echt zo gevoelig te krijgen als mijn tinker, hij lijkt er gewoon te lomp voor :Y)
Een ander bit zou je voor buitenritten prima kunnen gebruiken, als noodrem.. maar ik zou dan wel een bit pakken met dubbele teugel, zodat je normaal op het zachte bit rijdt, en alleen in noodgevallen de hefboomwerking erbij pakt. Een ongebroken pelham is daar bijvoorbeeld goed geschikt voor.
Ongebroken bitten zonder hefboomwerking zijn niet harder dan gebroken bitten, ze werken alleen iets anders in op de lagen en de tong.
Maar probeer vooral ook in de bak te blijven oefenen met tempowisselingen en stilstaan, en dan niet stil staan door te trekken maar zo veel mogelijk op stem en zit. Wat kan helpen is op een volte zetten totdat het tempo gedaald is en dan de volte weer groter maken.
En uiteraard goed belonen :)

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:29

8nnemiek schreef:
Ik ken het probleem wel. Mijn belg die reageert ook pas heel laat op het bit.
Je kan proberen om via grondwerk en longeren op commando te leren stilstaan. Ho = ho, en anders terug zetten en opnieuw proberen. Maar mij is het nooit gelukt om mijn belg echt zo gevoelig te krijgen als mijn tinker, hij lijkt er gewoon te lomp voor :Y)
Een ander bit zou je voor buitenritten prima kunnen gebruiken, als noodrem.. maar ik zou dan wel een bit pakken met dubbele teugel, zodat je normaal op het zachte bit rijdt, en alleen in noodgevallen de hefboomwerking erbij pakt. Een ongebroken pelham is daar bijvoorbeeld goed geschikt voor.
Ongebroken bitten zonder hefboomwerking zijn niet harder dan gebroken bitten, ze werken alleen iets anders in op de lagen en de tong.
Maar probeer vooral ook in de bak te blijven oefenen met tempowisselingen en stilstaan, en dan niet stil staan door te trekken maar zo veel mogelijk op stem en zit. Wat kan helpen is op een volte zetten totdat het tempo gedaald is en dan de volte weer groter maken.
En uiteraard goed belonen :)

dank voor je info! ja in de bak oefenen ga ik zeker wel doen maar hier komt t probleem eigenlijk niet voor. ze is in de bak namelijk liever lui dan moe :z daar hoef ik maar 1 keer goed op de zit aan te geven dat ze moet stoppen en madam staat stil :P
grondwerk kan idd wel een goede optie zijn. volgens mij is ze daarvoor redelijk gevoelig.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:37

een bit is nooit echt een rem, als het paard niet nageeft knalt ie er als het er op aankomt altijd doorheen.

een paard prefereert vaak een stangenmondtuk boven gebroken modstukken, maar de meeste stangen hebben ook weer scharen, dus moet je oppassen dat je niet heel vele druk gaat opbouwen door de hefbbom.

een stang is dus scherper en minder scherp tegelijk.

het gaat erom dat het paard in zijn poll nageeft, dan kun je hem terugrijden.

als je 'alleen maar harder trekt' los je nooit dat probleem op.

dubbele teugel kan echt wel een goed idee zijn, maar is best wel lastig in de handhaving.
ikzelf werk graag met vier teugels.

een ander ding kan zijn een zijgang in te zetten (met name sb) als het moeilijk wordt en dan het stoppen als beloning te nemen. uiteindelijk moet je je probleem oplossen waar het zich voordoet.

anecdote:
ik had een vriend die de eerste keer (in vol harnas) op een paard moet uitproberen.... helemaal alleen, dat paard was bekend om op hol slaan. hij stijgt op, zijn helm z'n visier slaat dicht... en hij kan z'n handen helemaal niet meer zien. hij rommelt nog met z'n teugellengte en het paard knalt ervandoor...

hij merkt vrijwel direct dat teugeltrekken geen zin heeft en hij laat het paard al zijn impulsie behouden... ('ren maar lekker') maar gebruikt z'n buitenbeen (en zit) om het paard in een pirouette(achtig ding) te zetten...

paard was diect rustig... alsof hij een schakelaar had omgezet.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 12:08

@airnt: dankjewel voor de info en leuke anekdote! maar het is wel heel dressuur gericht, zelf sjok ik eigenlijk het liefste door de bossen met lange teugel en dit gaat ook wel goed met haar. maar de galop vind ze gewoon helemaal geweldig.. zeker als het een recht pad is :P

weet iemand ook wat meer af van de snaffle of shank? ik heb het idee dat de westernbitten soms net wat lekkerder in de mond liggen door dat ze dunner zijn en het sweet irion stellen paarden ook wel op prijs...
met een haflinger heb ik met een shank gereden maar ik denk dat de overstap van dubbelgebroken naar een shank een beetje overdreven is... of zou ik die net als met een pelham met dubbele teugel kunnen gebruiken? of is hij dan nog steeds to mutch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:45

Bij mijn tinker wissel ik het dubbelgebroken bit af met de billy allen shank. Als je ze maar met gevoel gebruikt gaat dat prima :)

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 12:48

8nnemiek schreef:
Bij mijn tinker wissel ik het dubbelgebroken bit af met de billy allen shank. Als je ze maar met gevoel gebruikt gaat dat prima :)

rijd je de shank dan ook met dubbel teugel?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:32

dunnere bitten zijn scherper (kracht op een kleiner oppervlak)

omdat in western zonder aanleuning wordt gereden kan dat prima gaan, maar let dus op dat je niet een groter probleem creeert.

ik wil je niet vermoeien met dressuurmatige techisch-heden, maar dressuur is 'het ervoor zorgen dat je pony doet wat jij wilt'

in De Dressuur wordt natuurlijk 'dat wat je wilt' heel specifiek gedefinieerd en in het kleinste detail bijgevijlt. dat dat jou niet interesseert is ook prima, het komt er alleen op neer dat als je een oplossing zoekt voor een probleem, dat je dan het probleem moet begrijpen en dat dat eigenlijk alleen met dressuur-gepraat kan worden uitgelegd... op een forum ;)

het lastige is ook dat er wel een paar trucen zouden zijn die echt wel werken, maar die nogal hard kunnen zijn als je ze verkeerd doet, bijvoorbeeld.

dientengevolge zijn de meest prettige oplossingen een correcte dressuur. dat voelt het vrijst aan en werkt het meest betrouwbaar. het jammere is dat de meeste dressuur die in nederland geleerd wordt dit soort oplossingen pas heel laat gaat leren. want een schouder binnenwaarts (voor noodgevallen) is echt niet moeilijk! natuurlijk is elke oefening in de dressuur tot perfectie brengen heel moeilijk, maar we hebben het nu over een grip op je paard krijgen zodat je niet meer zo afhankelijk bent van het bit.

Ik ben echt geen softie wat bitten aangaat, maar je moet wel oppassen wat je doet en begrijpen dat een bit met scharen is bedoelt om een paard op te richten. en zelfs een slechte oprichting werkt heel handig om te remmen, maar als je hem alleen z'n mond op z'n borst trekt dan loopt ze gewoon door.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:43

Tip voor TS en Airnt: verdiep je eens wat meer in bitten...

TS, snaffle is gewoon Engels voor trens. Je hebt verschillende mondstukken.

Airnt, dat een dun bit per definitie scherper is is niet waar. Veel paarden hebben een bit wat veel te dik voor ze is, en wat ze gewoon niet kwijt kunnen. Daar heeft een paard meer last van dan van een dunner, wel passend mondstuk.

Een ongebroken trens is wat anders dan een stang. Een bit is pas een stang als het scharen heeft. Daar zit het verschil, niet in het mondstuk.

TS als ik jou was zou ik toch wat meer dressuurmatig aan de slag gaan, met alleen aan een lange teugel rondhobbelen zal je paard erg op de voorhand lopen en dan is het inderdaad erg lastig om te remmen vanuit galop omdat je paard zich niet kan dragen en moeilijk kan remmen. Het is dan erg oneerlijk om dat met een scherper bit op te lossen, nog afgezien van dat je daar de mond alleen maar harder van maakt en je paard mogelijk zelfs alleen maar harder gaat rennen.

En verder lijkt het me een goed idee als Airnt eens een lesje western meepakt en vooral als hij daarbij even z'n klassieke oogkleppen af zet. Dan merkt hij vanzelf dat aanleuning niks te maken heeft met de lengte van je teugels ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:49

bij een dergelijk paard zou ik dan eigenlijk een goede stang inhangen, met dubbele teugel.
ik heb de ervaring dat koudbloeden de neiging hebben om wel trager te gaan op zit, maar gewoon blijven door bulldozeren.
mijn jongste kan dat ook goed.
de stang gebruik je op dezelfde manier als je zweep.
een maal zacht vragen op bovenste ring, tweede maal zacht vragen op bovenste ring, derde maal alles dicht trekken op stang.
na een paar keer zullen ze door hebben dat ze twee maal de tijd hebben en dan stoppen ze wel. Als dat goed gaat ga je over naar eenmaal vragen, en de tweede maal dicht te trekken.
let wel op. ALTIJD consequent zijn, twee maal zacht, derde maal hard. hier niet van afwijken, zonder duidelijkheid creeer je een hard paard.
en het toetrekken is dan ook effectief dicht trekken en zodra ze stil staan ALLES LOS!, geen lichte druk opbouwen want zo maak je ze ook weer hard.
uiteraard ook verder werken op je zit, en veel overgangen rijden.

Uiteraard bovenstaande enkel als paard moedwillig doorduwt, en niet als het een balansprobleem is. trekpaarden zijn grote zware dieren, als je iets vraagt, tegen dat het helemaal in het koppie gekomen is, en dan naar de lichaamsdelen gegaan is wat ze ervoor nodig hebben, daar heb je wat meer tijd voor nodig dan bij een warm of volbloedje.

mijn oudste is heel erg heet, heel gevoelig, heel zacht, zij is dan ook erg vlug in alles, maar het kost eventjes tijd om aan te leren. Dit is echter een vrij kort klein en fijn trekpaard
die zit op een niveau dat ze zich al kan dragen, zijgangen beheerst, overgangen stap galop, etc
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-OCIB8X4C.jpg
mijn jongste is een heel groot (1.70) en enorm lang paard, met heel veel massa (nochtans een dochter van mijn oudste) en heel veel beweging.
dat paard is gewoon een stuk groter in haar beweging en een stuk harder. Duurt ook langer tegen dat ze bv uit een vlotte draf stil staat, daar het gewoon 1000 kilo is die momenteel nog behoorlijk op die voorhand doordendert.
Bij deze ga ik dus ipv eenmaal vragen en de tweede maal harder inkomen, vraag ik het drie maal en kom ik pas de 4 de maal hard in.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-OU6TLMCL.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:50

Mijn ervaring met koudbloeden is dat ze heel goed kunnen leren halthouden op de ademhaling, zit en spierspanning van de ruiter, als ze daartoe maar in staat zijn omdat ze fatsoenlijk zijn gegymnastiseerd en zichzelf kúnnen dragen.
En ook dat ze alleen maar harder gaan rennen en de onderhals in de strijd gooien bij een scherper bit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:55

Onze koudbloed vergelijkbaar type reageert goed op Ho maar is ook goed betuigd. Alleen had zij er onder het zadel een handje van om enorm te gaan hangen aan de teugels, niet drammen of zo gewoon har hoofd zo ver omlaag dat ze het zelf niet hoeft te dragen ( 900 kg paard) Mijn armen en schouders vinden dit minder leuk. Ze liep op een ongebroken trens en die hebben we nu vervangen door een billy alan shrank met een rolletje in het midden dus zo goed als ongebroken . Ze probeerde een paar keer te hangen en het was door de hefboom zo over.
Deze wordt niet dressuurmatig gereden en nu alleen aan een los teugeltje in het bos.

Voor de kar heeft ze een liverpoolstang op de bovenste sleuf

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:04

Koper schreef:
Tip voor TS en Airnt: verdiep je eens wat meer in bitten...

volgens mij ben ik daar dus nu mee bezig :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:09

Koper schreef:
Mijn ervaring met koudbloeden is dat ze heel goed kunnen leren halthouden op de ademhaling, zit en spierspanning van de ruiter, als ze daartoe maar in staat zijn omdat ze fatsoenlijk zijn gegymnastiseerd en zichzelf kúnnen dragen.
En ook dat ze alleen maar harder gaan rennen en de onderhals in de strijd gooien bij een scherper bit.

Mijn ervaring is een andere. Dat als ze ergens ernstig enthousiast over zijn of iets spannend vinden, de rem gewoon zoek is. Ook al is deze prima bevestigd in de bak.

Ik rijd mijn haflinger in de bak op een snaffle, mijn bekken kantelen of zelfs hakken iets uitdrukken is al voldoende om hem vanuit galop stil te laten staan.
Buiten de bak gaat dit 95% van de tijd ook gewoon goed.
Tót hij de spanning wat te ver op laat bouwen, vergeet te ademen of iets gewoon ineens heel spannend is. Dan pakt hij het bit vast en buldozert met zijn hoofd omhoog de kant op die hij wil. Aangezien veiligheid voorop staat heb ik er voor gekozen om buiten met shanks te rijden. Zowel snaffle als shanks zijn Billy Allen, dus in zijn mond voelt het precies hetzelfde.
Maar als hij besluit te gaan, kan ik door de hefboomwerking hem tegenhouden. Hij kan zijn hoofd minder makkelijk omhoog brengen omdat hij druk achter zijn oren krijgt en hij kan het bit niet vastpakken.
Die 5% dat hij besluit te gaan, kan ik hem stoppen. En dat zorgt voor veel meer rust, snellere actie en een veiligere situatie, waardoor we toch fijn buiten kunnen rijden.

Ik heb buiten ook een snaffle geprobeerd en dat resulteerde in discussies waarbij hij dondersgoed wist dat ik niets te vertellen had. Met shanks is hij deze 1x met geklier tegen gekomen en daarna was het klieren klaar. Nu is het alleen nog de spanning waar hij last van heeft en als ik op tijd ben stap ik af en kalmeer ik hem zo. Maar als hij sneller is dan ik, heb ik wel een noodrem.

Let wel: een bit met scharen is niet geschikt om constant contact met de mond te hebben. Ik rij zelf western en dus met weinig/geen contact. Lange teugel en pas aanhalen wanneer het nodig is kan dus goed, maar gee constant contact. Beter kun je dan een bit nemen waarbij je ook nog trensringen hebt, zoals een pelham of een pessoa.
Verder ben ik het wel eens dat je je paard wel moet trainen. Rennen komt naast gedrag ook vaak voort uit onbalans. En onbalans kun je trainen door hem sterker te maken. Dit kan ook buiten en hoeft echt niet altijd in de bak.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:16

Afbeelding

Wij hebben deze in maat 15 cm geloof ik uit mijn hoofd Er kan dus evt een 2e teugel aan wij hebben alleen een teugel aan de onderste maar ze wordt dan ook met een volledig losse teugel gereden totdat "het anker uit moet"

Ook hier is het zo, als ze iets niet wil zet ze haar nek erop en loopt ze door (denk met dit bit ook, gelukkig nog niet echt aan de orde geweest)

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:24

Amanda schreef:
Koper schreef:

Mijn ervaring is een andere. Dat als ze ergens ernstig enthousiast over zijn of iets spannend vinden, de rem gewoon zoek is. Ook al is deze prima bevestigd in de bak.

Ik rijd mijn haflinger in de bak op een snaffle, mijn bekken kantelen of zelfs hakken iets uitdrukken is al voldoende om hem vanuit galop stil te laten staan.
Buiten de bak gaat dit 95% van de tijd ook gewoon goed.
Tót hij de spanning wat te ver op laat bouwen, vergeet te ademen of iets gewoon ineens heel spannend is. Dan pakt hij het bit vast en buldozert met zijn hoofd omhoog de kant op die hij wil. Aangezien veiligheid voorop staat heb ik er voor gekozen om buiten met shanks te rijden. Zowel snaffle als shanks zijn Billy Allen, dus in zijn mond voelt het precies hetzelfde.
Maar als hij besluit te gaan, kan ik door de hefboomwerking hem tegenhouden. Hij kan zijn hoofd minder makkelijk omhoog brengen omdat hij druk achter zijn oren krijgt en hij kan het bit niet vastpakken.
Die 5% dat hij besluit te gaan, kan ik hem stoppen. En dat zorgt voor veel meer rust, snellere actie en een veiligere situatie, waardoor we toch fijn buiten kunnen rijden.

Ik heb buiten ook een snaffle geprobeerd en dat resulteerde in discussies waarbij hij dondersgoed wist dat ik niets te vertellen had. Met shanks is hij deze 1x met geklier tegen gekomen en daarna was het klieren klaar. Nu is het alleen nog de spanning waar hij last van heeft en als ik op tijd ben stap ik af en kalmeer ik hem zo. Maar als hij sneller is dan ik, heb ik wel een noodrem.

Let wel: een bit met scharen is niet geschikt om constant contact met de mond te hebben. Ik rij zelf western en dus met weinig/geen contact. Lange teugel en pas aanhalen wanneer het nodig is kan dus goed, maar gee constant contact. Beter kun je dan een bit nemen waarbij je ook nog trensringen hebt, zoals een pelham of een pessoa.
Verder ben ik het wel eens dat je je paard wel moet trainen. Rennen komt naast gedrag ook vaak voort uit onbalans. En onbalans kun je trainen door hem sterker te maken. Dit kan ook buiten en hoeft echt niet altijd in de bak.

ja training is zeker de bedoeling, ze is altijd als kinderpony gebruikt en ik denk daardoor hard in dr mond geworden. op het been en zit merk ik dat ze steeds gevoeliger wordt. grondwerk wil ik sowieso als basis leggen voor onze band.
maar idd mijn ervaring met koudbloeden (ik rijd eigenlijk niks anders) is idd precies het gene wat jij goed omschrijft. ik wil idd ook gewoon dat het veilig blijft...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:27

heel erg bedankt iedereen! ik heb weer wat meer inzicht en ik ga even kijken wanneer ze hier is hoe ze op grondwerk reageert, ik denk dat ik dit ook gewoon in het bos ga trainen met haar..

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:02

@koper

als ik het over aanleunging heb dan bedoel ik dat niet bepaald in positieve zin... of liever als ik over het gebrek aan 'aanleuning' spreek dan vind ik dat een goeie zaak....

Ik geloof dat je aangenomen hebt dat ik dat als negatief bedoeld had.

maar als je met een spade bit (uiterste) in aanleunging wil rijden dan ben je verkeerd bezig, dat kunnen we toch eens zijn? je moet een bit gebruiken waarvoor ie is bedoeld, en dus bedoelde ik te zeggen dat men in western nogal voorzichtig omgaat met de teugels, dus dat je hun equipment wel in hun context moet worden gezien.

en ja, ik wordt moe van het hokjesdenken in bitkunde. een ongebrokenmondstuk... wat jij wilt, ik heb het onderscheid tussen mondstuk en scharen vrij duidelijk willen maken. jouw probleem ligt waarschijnlijk bij mijn gebruik van het woord 'meeste' ::: wat jij wilt.

ik weet niet waar klassieke oogkleppen op slaat, kun je dat nader uitleggen?
Ik probeer alleen te helpen.

ik heb californische vaquero lessen gehad... 'normaal western... al jaren terug... reining paarden gereden... cutting paarden... bosal, bitloos, hoofdstelloos en ik werk geregeld met westernruiters...
mijn menthor was ook ooit western europees kampioen ofzo...

vaquero, vaquera, WE, reining, cutting, polo, renaissance, barok, klassiek, engels vossenjacht, allemaal uitgeprobeerd. hoezo?

Volgens mij veronderstel jij een instelling die niet bij mij leeft.

en ik snap niet dat we dit gelijk op de persoon moeten spelen.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:18

Airnt schreef:
@koper

als ik het over aanleunging heb dan bedoel ik dat niet bepaald in positieve zin... of liever als ik over het gebrek aan 'aanleuning' spreek dan vind ik dat een goeie zaak....

Ik geloof dat je aangenomen hebt dat ik dat als negatief bedoeld had.

maar als je met een spade bit (uiterste) in aanleunging wil rijden dan ben je verkeerd bezig, dat kunnen we toch eens zijn? je moet een bit gebruiken waarvoor ie is bedoeld, en dus bedoelde ik te zeggen dat men in western nogal voorzichtig omgaat met de teugels, dus dat je hun equipment wel in hun context moet worden gezien.

en ja, ik wordt moe van het hokjesdenken in bitkunde. een ongebrokenmondstuk... wat jij wilt, ik heb het onderscheid tussen mondstuk en scharen vrij duidelijk willen maken. jouw probleem ligt waarschijnlijk bij mijn gebruik van het woord 'meeste' ::: wat jij wilt.

ik weet niet waar klassieke oogkleppen op slaat, kun je dat nader uitleggen?
Ik probeer alleen te helpen.

ik heb californische vaquero lessen gehad... 'normaal western... al jaren terug... reining paarden gereden... cutting paarden... bosal, bitloos, hoofdstelloos en ik werk geregeld met westernruiters...
mijn menthor was ook ooit western europees kampioen ofzo...

vaquero, vaquera, WE, reining, cutting, polo, renaissance, barok, klassiek, engels vossenjacht, allemaal uitgeprobeerd. hoezo?

Volgens mij veronderstel jij een instelling die niet bij mij leeft.

en ik snap niet dat we dit gelijk op de persoon moeten spelen.

houd de eer aan jezelf!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:33

.
Laatst bijgewerkt door Airnt op 24-03-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:05

Ik gebruik voor mijn beer van een paard een Billy Allen offset D snaffle. Een hele mond vol, zoveel woorden. Mijn paard heeft weinig ruimte in de mond en gaat het gevecht aan met een gebroken bit. Het doet hem pijn. Een Billy Allen mondstuk is niet gebroken, maar Door een rol in het midden, zijn beide zijden wel onafhankelijk van elkaar te bewegen. Het bit heeft geen scharen of shanks.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:21

Mijn merrie was al beleerd voor de wagen toen ik haar kocht.
Toen ze eenmaal was bijgekomen ben ik eerste instantie begonnen met een dubbel gebroken bitje (ze was toen 4).
Nou ik had totaal geen rem, ze liep echt door je hand heen.
Niet veel later kreeg ik foto's van haar voor de wagen. En daar schrok ik aan de ene kant best wel van.
Want als nog geen 3 jarige werd ze op een liverpool gemend op de onderste sleuf.

Ik ben toen in eerste instantie over gestapt op een ongebroken trensje en dit pakte voor haar goed uit. Al snel hadden we een rem en stuur.
Maar op een gegeven moment liepen we daarmee vast, dus toch weer terug naar een dubbel gebroken bitje.
Met buitenrijden in een wat grotere groep had ik soms voor mijn idee net ietsje minder te vertellen, dus gebruikte ik dan het ongebroken trensje.
Maar eigenlijk was dat ook niet helemaal het...
Nu rijd ik haar op een bit dat in principe de werking heeft van zowel een dubbel gebroken als ongebroken.
Ik heb hem van Magic, maar is ook bekend als Dangerbit.
Maar tegenwoordig is ze op je pinken te rijden en zou ik prima terug kunnen naar een gewoon dubbel gebroken bitje.
Maar aan de andere kant, ze loopt op deze super.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:31

En laten we niet vergeten, dat ook africhting belangrijk is. Neem goed les. Elk paard kan leren om op kleine signalen te reageren. Vaak doen ze het al, maar zijn wij te grof met onze hulpen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:35

Ben ik helemaal met je eens Jetta, alleen in mijn geval was het de eigenaar voor mij.
Maar met goede begeleiding van mijn instructrice is het helemaal goed gekomen al was het wel even zoeken naar het juiste bit voor haar.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:10

Ja, het is altijd zoeken. Een bit is een communicatie middel. Geen rem of stuur in de mechanische zin.