Wat is nou een goed kwaliteit zadel. zonder veel problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Wat is nou een goed kwaliteit zadel. zonder veel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:56

Hallo.
ik zie Door de bomen het bos niet meer.

Ik ken heel wat merken zadels.

Maar wat is nu echt goed?
die zegt dit en die zegt weer dat.
en denk ik een mooi zadel te hebben gevonden.
En ja hoor lees heel veel problemen.
En dan heb ik weer zo iets van dit merk zadel hoef ik niet.

mijn vraag aan jullie is welke merk zadel is gewoon goed?

En welk merk raden jullie echt af?

x_Quinta_x

Re: Wat is nou een goed kwaliteit zadel. zonder veel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:00

Ik heb een Bates Dressage en ben erg heel erg tevreden over. Ik heb hem anderhalf jaar geleden gekocht voor mijn 5jarige en in dat anderhalf jaar was hij echt uit zijn zadel gegroeid. Ik heb er nu een boom breder in gedaan en past weer perfect.
Ook vind ik de cair die mijn zadel heeft een super uitvinding. Waar wol door warmte en wrijving nog al eens gaat bobbelen en scheef liggen, kan dat bij cair niet omdat het lucht is.
Dit is tevens voor het paard veel zachter dan wol.
Verder kan ik de kniewrongen verplaatsen doordat ze met velco onder de flap van het zadel ligt. Ik zou er ook dikkere kunnen aanplakken, maar dat is niet nodig.
Ik kan de singelsloten aanpassen. Is ook wel handig als je bv een paard hebt die zijn singelplek meer naar achteren heeft.
Voor mij het ideale zadel!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:03

Tja, wat de een geweldig vindt, vindt de ander niks. Zo is het met alles :-).

Ik rijd al 25 jaar op dezelfde KN, zit nog steeds als een huis, op 2 paarden gebruikt. Een onverslijtbaar zadel (enkel aantal keren laten opvullen).
Wat ik heb gedaan: niet beknibbeld op prijs (terwijl ik dat vaak met andere dingen wel doe), maar een bedrijf met ruime sortering nieuwe zadels laten langskomen, van alles uitgeprobeerd op mijn paard, gereden, en degene die het beste zat, gekocht. Toendertijd rond de 2500 gulden, dus zeg 1150 euro. Maar als ik mensen zie modderen met zadel dit, zadel dat, dan ben ik blij dat ik het zo heb gedaan :-). Ik ben voorstander van: bezuinig op dekjes, maar geef je geld uit aan een goed zadel, het allerbelangrijkste attribuut voor je paard.
En voor jezelf: er zit een ongelofelijk verschil in zadels qua gevoel in je rijden, het een zit beroerd, het ander heerlijk, is natuurlijk ook nog persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door stefje op 22-03-14 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:06

Ik heb een kieffer en al 17 jaar, dus voor mij kan dat merk niet meer stuk.
Ik denk dat er bij elk merk wel voors en tegens zijn, maar met zadels is vaak wel goedkoop is duurkoop.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:08

Als ik weleens berichten lees als 'ik zoek een goed zadel en het mag niet meer dan 250 euro kosten' denk ik tja... ;-)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:15

Ik ook, vandaag is de zadelmaker bij ons op stal geweest, onderandere voor mijn paardje maar dus ook voor een stalgenootje die een paar jaar geleden een 2e hands zadel voor 300 euro had gekocht waarvan werd gezegt dat hij goed paste, was dus veel te klein en volledig scheef getrokken, stalgenootje kan dus op zoek naar een ander zadel maar nu met een goede zadelmaker.
Het paard word niet alleen maar onder het zadel gereden maar ook voor de wagen wat de rede is dat de rug nog niet erg pijnlijk is.
Laatst bijgewerkt door barbar op 22-03-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:15

Ja oke maar ik geef wel meer uit aan een zadel.
maar ik lees van genoeg merken slechte verhalen ook wel goede verhalen.
En er zijn ook bepaalde merken wat zadel makers niet willen inruilen dan weet ik al genoeg.
en natuurlijk hoor je om je heen ook vaak zat wat.
En ik vind het O moeilijk.
Wij hebben al zeker 20 jaar een kieffer gehad.
maar is echt op en willen wat anders.
En wij hebben equestor wij vinden het zelf geweldig zitten en ook op het paard goed liggen.
maar dat ligt er wel aan wat voor type paard je hebt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:17

En het grootste probleem vind ik nog het vinden van een goede zadelmaker.
Wij staan met de paarden in omgeving dronten en tot nu toe nog geen 1 gevonden waar iedereen tevreden mee is.
ook andere stal genoten niet

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:21

Waarom wil je dan geen Kieffer meer ralphtdw?
En je hebt een Equestor die goed bevalt, heb je dan nog een zadel nodig, en waarom dan niet nog een Equestor?
Laatst bijgewerkt door stefje op 22-03-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:23

Omdat de kieffer smal is is mij laten vertellen.
een smalle opbouw zeg maar.en past niet
En ik wil zelf ook graag een zachter zadel.
en wij zijn de hele week bij meerdere paarden zaken geweest en kieffer word bijna niet meer verkocht.
Ja op marktplaats wel maar nieuw niet.
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 22-03-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:23

ik vind mijn hulsebos heel fijn!
Kwalitatief goed, goed aan te passen door de zadelmaker en een fijne zit vind ikzelf.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:26

Wij hebben 3 paarden de kieffer is al weg na een kennis voor het zadelmak maken van paarden.
en wij hebben nu dus een equestor en gaat beetje moeilijk rijden 3 paarden en 2 zadels en 3 meiden wij zijn altijd samen.
en equestor is gemaakt voor rond geripte paarden en is de mijne niet

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:28

opisop_shop schreef:
ik vind mijn hulsebos heel fijn!
Kwalitatief goed, goed aan te passen door de zadelmaker en een fijne zit vind ikzelf.

Hier is onze mening heel anders over.
Wij hebben 3 hulsebos zadels gehad.
En paarden liepen op te duur niet meer goed.
Dit was Door de jaren heen.
en bij ons op stal zijn er 5 die een nieuwe hulsebos aangemeten kregen Door hulsebos zelf.
en het was op ten duur allemaal ritje kliniek.
Dit zadel bedoelde ik ook dat ze bij ons in de buurt niet eens inruilen bij de zadelmakers

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:29

Kieffer is qua prijs/kwaliteit verhouding voorbij gestreefd door vele andere merken, bijv Kentaur, kwalitatief gelijk maar een stuk goedkoper.
Daarnaast zijn er een groot aantal zadelmerken bij gekomen die (semi) op maat gemaakt worden, vroeger had je Hulsebos en Daaleman en dat was het wel zo'n beetje, nu zijn daar Ninon Schutte, Arno Brandt, Custom, Tribal etc bijgekomen. Kortom er is veel meer te koop in die prijsrange, en tja, als je dan mag kiezen, geef mij maar maatzadel ;)

Ik heb express semi op maat geschreven, de zadels worden in de meeste gevallen samengesteld uit verschillende standaard onderdelen, waardoor het net even beter afgestemd is op paard en ruiter dan een fabriekszadel.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:33

Beschrijf je paard eens TS, ras, type, grootte, bouw, schoft? Misschien handig om specifiek advies te geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:35

heb ik nog niet eerder van gehoord TS.
Wel dat er kwaliteitsverschil zit in oudere en nieuwere type, zoals bij wel meer bekendere merken zadels.
Die van mij laat ik niet aanpassen door hulsebos maar door mijn eigen zadelmaker en ik heb er zelf geen problemen mee gelukkig.

Kentaur vind ik zelf ook wel fijn zitten trouwens maar geloof dat die slechter aan te passen zijn qua boom.

JC vind ik ook erg fijn en zacht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:36

Ik heb fijne ervaringen met mijn KN symfonie. Ik wil geen ander merk zadel meer. Kwalitatief fantastisch,en een fijne pasvorm

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:41

Meningen verschillen. Zo wil ik nooit meer anders dan boomloos.

Dit nadat ik onze 'niet-willen-galopperen, zwanenhals, racen en bokken' pony heb zien veranderen in een blije rustige pony die nageeft en zelfs wissels springt. En daar zijn geen therapeuten ed bij geweest, gewoon een goed zadel en veel oefenen.
Dit, voor de geïnteresseerden, onder een Barefoot Cheyenne Drytex met VPS.

Ik zeg niet dat dit merk of type zadel het beste is, wel dat ik geen boomzadel meer ga kopen. Er zijn gelukkig veel soorten (en degelijke merken) boomloos op de markt, dus ik heb keus genoeg.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:22

Mijn paard is een kwpner.
van 1.66cm groot.
wat diep van rip.
Grote schouder
En een Veel schoft.
Wel een normale bouw verder.
al moet ze nu wel dikker worden en weer spiertjes krijgen.
maar zadel mag ook gerust 2 maanden duren.

maar dit topic ben ik ook begonnen in het algemeen zeg maar wat nou gewoon een goed zadel is. En natuurlijk tips voor mijn eigen paard op doen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:53

ralphtdw schreef:
Wij staan met de paarden in omgeving dronten en tot nu toe nog geen 1 gevonden waar iedereen tevreden mee is.

En dat is mijn probleem nou ook!
Een goed zadel is voor mij een passend- en niet schuivend zadel maar hoewel ik mijn nieuwe zadel bij een zadelmaker had gekocht paste het toch niet.
Ik ga nu een semiboomloos zadel proberen van www.hidalgo-zadel.nl . Geen idee of het een goede oplossing is, maar over een week ga ik er een paar uit testen

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:55

Hidalgo! Zadels met leren bomen, groeien mee met de spieren van het paard. Zit gegoten, en niet zo dramatisch slecht als Barefoot. :)

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:57

Hinke schreef:
ralphtdw schreef:

Een goed zadel is voor mij een passend- en niet schuivend zadel maar hoewel ik mijn nieuwe zadel bij een zadelmaker had gekocht paste het toch niet.
Ik ga nu een semiboomloos zadel proberen van http://www.hidalgo-zadel.nl . Geen idee of het een goede oplossing is, maar over een week ga ik er een paar uit testen

Haha lachen dit! Ik had over je reactie heen gelezen! Ik heb zelf een Hidalgo Venice Special II. Ik zweer erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:59

Ik rijd al jaren met Kentaur. Heerlijke zadels.

En niets moeilijker aan te passen. Close contact systeem, meer feeling met je paard dus en goed aan te passen door zadelmaker die bekend is met dit systeem.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:05

linnnde schreef:
Hinke schreef:

Ik ga nu een semiboomloos zadel proberen van http://www.hidalgo-zadel.nl . Geen idee of het een goede oplossing is, maar over een week ga ik er een paar uit testen

Haha lachen dit! Ik had over je reactie heen gelezen! Ik heb zelf een Hidalgo Venice Special II. Ik zweer erbij!

Wauw dat is toevallig :D Goed om te horen dat je er zo tevreden over bent! Nu heb ik nog meer hoop voor volgende week :)

@Robijntjah je hebt dus wel een goede zadelmaker die het goed kan aanpassen?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:15

Hinke schreef:
linnnde schreef:

Wauw dat is toevallig :D Goed om te horen dat je er zo tevreden over bent! Nu heb ik nog meer hoop voor volgende week :)

@Robijntjah je hebt dus wel een goede zadelmaker die het goed kan aanpassen?

Mag ik vragen wie het zadel komt passen? :)