dressuur zadel voor extreem lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 09:33

Hoi Bokkers!

Ik weet dat hier al verschillende topics over zijn maar de meeste zijn al aardig verouderd. Dus wie weet zijn er ondertussen al andere zadels die geschikt zijn voor lange mensen als ik :D

Ik was een beetje rond aan het kijken aangezien mijn zus en ik van een vorig paard nog een haast nieuw zadel hebben liggen wat we niet verkocht krijgen (twv €1500). Het zadel ligt voor geen meter op ons huidige paard, dus hebben we er niks meer aan. Ook dit zadel (ideal grace 18inch) zat overigens al niet echt goed voor ons. Ik ben namelijk 1.92 m en mijn zus 1.87m. Bij alle zadels loop ik tegen het probleem aan dat, doordat vooral mijn bovenbenen te lang zijn, mijn zwaartepunt op de verkeerde plek ligt en ik dus een soort stoelzit creëer. Een grote inch maat haalt niks uit in mijn geval. Ik heb geen 18 inch kont en zit dan gewoon niet fijn. En mijn benen hebben nog geen plaats genoeg.. Ik heb ook wel eens gehoord van zadels waarvan de beugelophanging verder naar achter ligt, met langere zweetbladen enz. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik hoop dus dat er bokkers zijn met lange benen die een goed zadel weten!
prijsklasse: Het liefst zouden we dan het zadel inruilen, dus niet duurder dan de waarde van ons huidige zadel!

Groetjes :wave:

Albert

Re: dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:36

Www.daaleman.nl
Hij maakt de zadels zelf vanaf de boom en kan de beugelhaak naar achteren leggen, ook heeft hij langere zweetbladen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 09:50

Ik ga even kijken! Bedankt ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:54

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik heb toen bij Daaleman gevraagd wat we mogelijkheden waren. Hij vertelde mij dat ze bijvoorbeeld het zweetblad verder naar voren kunnen zetten zodat je meer ruimte hebt. Een nieuw zadel kost daar ongeveer 1800-2000 euro. Hij ruilt wel in, maar het ligt eraan welk merk je hebt :). Ik ben aan het sparen nu :P . Ik heb momenteel een Passier, heerlijk zadel, ligt super, maar ik pas er niet in....

Ik heb laatst trouwens op een paardje van een stalgenootje gereden. Zij had er een jc opliggen. Deze zat voor mij verrassend goed :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 09:57

Ik heb nu een ideal grace en een knight rider (zadel van m'n huidige paard). De knight rider zal niet zoveel meer opleveren maar de ideal is amper gebruikt! Is er misschien ook nog een zadelmaker met soortgelijke service maar dan wat dichter bij Zeeland?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:58

Als je kijkt naar het zadel van Edward Gal, dan zie je dat die zweetbladen ook verder naar voren liggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:59

Een KN Victoria met extra lange zweetbladen bestellen, die plaatst je zeker te weten goed!

http://bestfitzadelservice.nl/index.php ... xt=4&pc=25

KN geeft je sowieso een mooie zit, heb nu een Prestige, maar zat op een KN veel mooier :o

Van de zweetbladen en wrongen meer naar voren krijg je nog meer een stoelzit volgens mij.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:01

Ik heb een hulsebos WB 4. Ben zelf ook zo lang en enorm lange benen en ik kan hier goed in zitten. Ben ook lang aan het zoeken geweest naar het juiste zadel. Maar deze en een wow zaten het beste.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:02

listiglistje schreef:
Een KN Victoria met extra lange zweetbladen bestellen, die plaatst je zeker te weten goed!

http://bestfitzadelservice.nl/index.php ... xt=4&pc=25

KN geeft je sowieso een mooie zit, heb nu een Prestige, maar zat op een KN veel mooier :o

Van de zweetbladen en wrongen meer naar voren krijg je nog meer een stoelzit volgens mij.

Dat is per persoon verschillend. Ik kan niet lekker zitten in een KN :j
Succes ts!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:05

Het gaat over verbeteren van de zit, een zadel heeft daar invloed op....of het wel of niet lekker zit is persoonlijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:12

Zelfde in mn ogen.. Als ik niet lekker zit kan je zit ook niet in ene heel erg verbeterd zijn... Mijn zit verbeterd iig niet van een KN :n wordt zelfs slechter :j

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:27

Verlengd zweetblad zal waarschijnlijk onvoldoende helpen, het zweetblad moet verder naar voren lopen, zodat er voldoende ruimte is voor het bovenbeen. Grotere zitting vind ik eigenlijk achterhaald, aangezien de ruiter dan achterin het zadel en dus achter het dieptepunt zal moeten gaan zitten. Elke goede zadelmaker, dus geen zadelpasser, zal een zweetblad op maat kunnen maken. Ik ben zelf erg tevreden over ninon schutte, maar zij ruilt sowieso niet in.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:09

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik zal is kijken naar KN ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:12

MiniMaxi schreef:
Ik heb een hulsebos WB 4. Ben zelf ook zo lang en enorm lange benen en ik kan hier goed in zitten. Ben ook lang aan het zoeken geweest naar het juiste zadel. Maar deze en een wow zaten het beste.

Bedankt voor de tip!Ik ga ook hier even naar kijken!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:48

Voor springzadels heeft Prestige hier zadel met speciaal aangepaste zweetbladen voor. (heb ik zelf een) Weet niet of ze dat voor hun dressuurzadels ook hebben, lijkt me eigenlijk wel.

Bij Euroriding hebben (in ieder geval toen ik mijn dressuurzadel kocht) ze ook speciale varianten voor lange benen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:49

ik heb de Hulsebos WB3, daar pas ik met mn lange benen goed in (lengtemaat 36).

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:58

KozieZ schreef:
Voor springzadels heeft Prestige hier zadel met speciaal aangepaste zweetbladen voor. (heb ik zelf een) Weet niet of ze dat voor hun dressuurzadels ook hebben, lijkt me eigenlijk wel.

Bij Euroriding hebben (in ieder geval toen ik mijn dressuurzadel kocht) ze ook speciale varianten voor lange benen.

Ik had de luxor maar die zat uiteindelijk echt niet goed voor mij. (Maar blijft persoonlijk)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:59

Had je een speciaal verlengde Luxor dan of de gewone standaard?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:00

Murosch schreef:
ik heb de Hulsebos WB3, daar pas ik met mn lange benen goed in (lengtemaat 36).

bedankt! Ik lees ook op hun site dat dit zadel geschikt is voor mensen met neiging tot stoelzit omdat het dieptepunt meer naar voren ligt ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:20

Maar bij jou komt je stoelzit doordat je je bovenbeen niet kwijt kan en daardoor achterin het zadel gaat zitten, achter het dieptepunt van het zadel. Niet doordat het dieptepunt op de verkeerde plek zit.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:21

Bij de zadels van Schleese heb je ook de optie om de beugelhaak te laten verplaatsen. Ook ik heb erg lange benen en mijn beugelhaak heb ik 5cm verder terug laten plaatsen hiervoor. Gevolg is dat mijn stoelzit over is en ik "eindelijk" lekker kan zitten, mijn benen veel beter aan het paard kan houden en mijn zwaartepunt automatisch weer op de goede plek ligt. :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:22

ja klopt Tessebes, maar als het zadel opzich al geschikt is voor lange benen, dan is het wel fijn als het dieptepunt wat meer naar voren ligt, mits ik dan alsnog mn benen kwijt kan :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:22

Vriendin van mij heeft extreem lange benen en rijdt sinds een aantal jaar op een Schumacher, ze is er enorm te spreken over.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:23

duodenum schreef:
Bij de zadels van Schleese heb je ook de optie om de beugelhaak te laten verplaatsen. Ook ik heb erg lange benen en mijn beugelhaak heb ik 5cm verder terug laten plaatsen hiervoor. Gevolg is dat mijn stoelzit over is en ik "eindelijk" lekker kan zitten, mijn benen veel beter aan het paard kan houden en mijn zwaartepunt automatisch weer op de goede plek ligt. :)

Dat klinkt als wat ik zoek! Ik ben ook zo klaar met die stomme stoelzit.. lijkt net of ik niet kan rijden en ik voel gewoon dat mn paard er ook minder lekker door loopt (wat logisch is natuurlijk)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:38

We hebben nu echt definitief besloten om voor een ander zadel te gaan! Nog meer ideeën en ervaringen misschien?