Vraag over de zweetdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Vraag over de zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:59

Hallo!
Ik ben van plan om een zweetdeken aan te schaffen voor mijn vz shetlander (gijs)
Ik longeer hem nu regelmatig omdat ik niet wilt dat hij te dik word, daarna zweet Gijs best veel.
Ik wil dus een zweetdeken aanschaffen, maar mijn vraag is.

De zweetdeken moet weer een keer af, krijgt Gijs het dan niet koud omdat de warme deken van z'n lijf af is?

Alvast dankjewel ! :)

Sussanne

Re: Vraag over de zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:04

Waarom niet longeren en daarna gewoon lekker een rondje met hem lopen om hem goed uit te stappen. Mocht hij dan nog wat nat zijn, voel dan zijn huid maar. Die is niet nat, omdat zijn huid een vetlaagje heeft. Ik zou geen zweetdeken op doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:10

Een goede zweetdeken transporteert het vocht uit de vacht naar bovenop de deken. De (bovenkant van) de deken wordt dus nat.

Vervolgens haal je de natte deken van je paard en is je paard (zo goed als) droog. En inderdaad zoals hierboven al gezegd is, paarden krijgen het niet koud van een natte vacht, maar enkel van een natte huid.

Eigenlijk is de zweetdeken alleen een hulpmiddeltje bij het opdrogen. Goed uitstappen en laten rollen heeft imo vaak zelfs een beter effect.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:13

Staat die buiten of binnen? Als mijne binnen staat krijgt ze geen deken op en komt ze bezweet op stal, een enkele keer zelfs dampend. Nooit een ziek paard gehad. Als ze buiten in de wind komt zorg ik wel dat ze droog is door een deken en erna nog in de piste rollen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 21:20

xSlvna schreef:
Staat die buiten of binnen? Als mijne binnen staat krijgt ze geen deken op en komt ze bezweet op stal, een enkele keer zelfs dampend. Nooit een ziek paard gehad. Als ze buiten in de wind komt zorg ik wel dat ze droog is door een deken en erna nog in de piste rollen.

Hij staat buiten de hele tijd. Binnen staatn is ook geen optie

Gijs rolt eigenlijk nooit in de piste

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:22

Ook niet als die nat(gezweet) is? Na even nagedacht te hebben... die van mij komen gewoon nat op de wei. Komt dus nooit een deken op.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:43

Bij mijn pony doe ik wel meestal een zweetdeken op want als ze de wei weer op moet en het waait een beetje ( wat het in Nederland eigenlijk altijd wel doet ) krijgt ze het koud.
En op stal dacht ik dat ze wel zonder kon maar toen hoorde ik dus van iemand van stal dat ze om 10 uur savonds nog steeds stond te dampen dus sinds dien doe ik altijd een uurtje ofzo zweetdeken op en laten rollen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 05:24

Een vriendin van me heeft ijslanders, met een behoorlijke dikke vacht. Ze merkt dat de paarden het prima doen door ze een half uur onder de zweetdeken te laten staan en deze er dan af te halen. De haren bij de huid (en de huid zelf) zijn dan droog, en hooguit de uiteindes van de haren zijn nog nat. Daar heeft het paard echter helemaal geen last van. De zweetdeken maakt dat het iets warmer wordt onder de deken, en daardoor zal het vocht sneller naar buiten (op de deken) getransporteerd worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:14

Ook zonder een zweetdeken zal de huid droog zijn en alleen de bovenkant van de vacht is nat. Een zweetdeken eerkt eigenlijk hetzelfde als de paardenvacht zelf. Het vocht wordt naar boven getransporteerd waardoor het vocht op de bovenkant komt te liggen maar de onderkant droog blijft. De huid is dus niet nat en je paard kan dan dus niet ziek worden. Hier al jaren dat ik de paarden nat, ook in de winter, op de wei zet. Nog nooit een ziek paard gehad

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:36

Dat hangt natuurlijk van de dikte van de vacht en de intensiteit van de training af. De paarden die ik rijd waren soms nat tot op de huid van het zweet, zeker de borst- en halsstreek begint zeer snel te zweten en dan is toch echt de huid ook nat.
Ik zet een paard nooit nat weg. Altijd een zweetdekentje op of onder het solarium tot als die echt droog is. En dan borstel ik vaak nog even snel om de haren terug los te maken en het opgedroogde zweet te verwijderen. Ik kan me voorstellen dat zo van die natte, aaneengeklitte haren ook wel een deel van de werking van de vacht even teniet doet. En als ze dan ineens een regenbui of een harde wind moeten trotseren in de wei vraag je eigenlijk het onmogelijke van de vacht.
Een paardenvacht is zeer effectief, maar niet onfeilbaar, dus ik neem geen risico's.