Nieuw harnachement voor oud paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Nieuw harnachement voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:54

Hey!

Ik ben al bijna 14 jaar samen met mijn (inmiddels) oude mannetje. Hij is nu 22 jaar oud en nu een jaar of 3 met dressuurpensioen. Daarvoor liep hij op hoog niveau, hoewel de laatste jaren vooral thuis. Qua gezondheid is hij niet meer super, vandaar ook het pensioen, maar hij heeft nog wel lol in het rijden en wordt wat kribbig als dat een tijdje niet kan. Afgelopen zomer heeft hij nogal last gehad van zijn dampigheid en daardoor dus niet gewerkt. Dit heeft hij sinds zijn 17e af en toe, afgelopen zomer was de langste periode tot noch toe, maar nu gaat het alweer een paar maanden prima.

Zijn conditie is niet meer super, zijn rug is altijd al slecht geweest, maar hij wil rijden. Juist voor die rug (kissing spines altijd al gehad) moet hij eigenlijk wel enigszins in training blijven. Als hij de spieren goed gebruikt heeft hij er minder last van en ook gewoon minder ingezakte rug. Ik wil hem dus voorlopig nog licht in training houden. Pirouettes en zware verzameling doen we niet meer natuurlijk, maar gewoon netjes basisgangen en wat zijgangen voor de souplesse. Daarbij houd ik vooral in het oog dat hij er nog lol in heeft. We gaan dus ook steeds meer naar buiten.

Nu mijn punt: Zijn zadel is een zwaar dressuurzadel dat hij al 12 jaar er op heeft liggen. Met de tijd is die natuurlijk wat aangepast, maar ik wil er graag wat lichters op hebben. Het zadel is overigens nog in prima staat. Ik heb andere zadels geprobeerd, maar dat trekt hij absoluut niet op zijn (inmiddels wel extreem holle) rug. Misschien wat extra zachts er onder?

Zijn hoofdstel is al de zijne sinds zijn derde (erbij gekregen). Om de 1 of andere reden nooit vervangen. Tussendoor heb ik een paar jaar S&T gereden, maar hoofdstel is nu opgeborgen. Ik moet tot mijn schaamte ook zeggen dat hij al die tijd met dezelfde enkelgebroken bustrens heeft gelopen, maar hij ziet er nog goed uit en hij loopt er goed op. Vervangen? Dan welke? Het is een paardje dat ontzettend licht in de hand is en perfect in de aanleuning is, dus er mag alleen een super licht bit in. Ik heb niets tegen bitloos, maar hij loopt dan iets te relaxt en te weinig over de rug. Het hoofdstel wil ik gaan bouwen uit restjes.

Meningen en suggesties zijn van harte welkom

Lielle

Re: Nieuw harnachement voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:59

ik kan me voorstellen dat je naar het zadel wil kijken, al lijkt het me niet per se nodig als hij het er goed op doet. Maar wat is je reden dat je naar een ander bit wil?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 23:25

Nou, het bit is 19jaar oud. Hij ziet er nog goed uit en piept niet ofzo, maar ik heb geleerd dat bitten op gegeven moment te oud zijn. Wat is jullie mening daarover?

Het zadel is zwaar en daar zijn rug sinds de zomer door de weinige training nog meer is ingezakt (is wel echt vrij extreem). Het zadel ligt naar mijn mening niet meer fantastisch, maar er is geen zadel op aarde ronder dan deze. Op het moment dat hij netjes gaat werken gaat de rug omhoog en hij lijkt geen last te hebben, maar het is een dier dat enthousiaster is dan zijn lichaam toelaat soms. Hij is 22. Hij kan nog een zomer onder het zadel hebben, maar ook misschien wel 5 jaar of langer, wie weet. Nieuw zadel is niet echt een optie, want die moet gemaakt worden en kan ik daarna nooit meer op een ander paard gebruiken. Dus hoe comfortabel maken?

Bareback.... Leuk idee, maar auw!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:31

Er zijn verschillende pads waar je vulling in kan doen, ook in stukjes, dus voor, midden en achter is een apart vakje voor. Daarmee kan je een deel van die holling opvullen en als er weer meer bespiering is dunner of geen meer in doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:42

If it aint broke do'nt fix it.
Jouw paard loopt hier al jaren op en ik hoor hem niet klagen. Lekker zo laten. OK het zadel is zwaar maar hij weet niet beter en ik kan me voorstellen dat je geen kapitaal meer uit gaat geven aan een zadel wat helemaal aan zijn ouder worden rug aangepast is. Ik vind het argument dat je wat lichters wilt voorstelbaar, maar niet zwaarwegend genoeg.
Ik zou ook bang zijn voor een pas fase die langer is dan bij een jong paard. En wat doe je hem daar mee aan.. (en jezelf natuurlijk)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:44

Ik zou het zadel gewoon opnieuw laten opvullen (is dan weer zacht).

Zou er verder niks aan doen, als alles nog goed zit, zit het ook echt goed.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:44

Ik zou het zadel gewoon opnieuw laten opvullen (is dan weer zacht).

Zou er verder niks aan doen, als alles nog goed zit, zit het ook echt goed. Mijn 24 jarige heeft in de zomer een 'nieuw' zadel, hoofdstel en bitje gekregen. Dit omdat dubbelgebroken fijner inwerkte en het zadel totaat niet paste, het 'nieuwe' zadel wel. Anders had ik het nieteens vervangen ondanks het feit dat het zadel al sinds zijn 5/6e erop ligt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:18

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga binnenkort met mijn zadelmaker maar eens overleggen wat de beste optie is. Ik denk dat opnieuw opvullen niet de handigste methode is, daar de manier waarop het zadel opgevuld is volgens mij maakt dat het nu nog goed gaat. Ik wil wel met hem kijken hoe ik het paard wat meer comfort kan geven. Wie weet.