Kwaliteit tweedehands springzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Kwaliteit tweedehands springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:44

Hallo allemaal,

Mijn dresuurpaard blijkt enige vorm van springtalent te hebben, en sinds kort springen we dan ook regelmatig. :) Ik ben dus op zoek naar een mooi springzadel. Wat zadels betreft ben ik wel voorzichtig, wil geen rommel op m'n paard. Maar een nieuwe is me toch wat te duur, voor die paar sprongetjes die ik maak.
Wat is wijsheid voor een tweedehands? Welke merken zijn fijn? Stubben is degelijk en sterk, maar er staan ook veel hele oude op mp. Die zijn me iets te hard. Prestige, Passier, Lemetex, BR, Kieffer? Wat kan ik het beste doen? Qua prijs zoek ik tussen de 300 en 600 euro, afhankelijk van de staat. Welke zadels zijn nou echt degelijk, zitten lekker en zijn geschikt voor wat B of L springen?

Tips voor het zoeken van een tweedehands zijn ook welkom..

nobilisxpolx

Re: Kwaliteit tweedehands springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:47

hej ik heb sinds kort ook gemerkt dat mijn pony van springen houd. Na even kijken op internet heb ik een mooie forestier gevonden ( de singel stoten en de achterkant een beetje beschadigd) voor de rest in perfecte staat voor 150 euro, koopje dus en springt heel fijn en ligt perfect op mijn pony.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:50

Wintec, bates, rossner, chamberlain, ainsley, saint lourdes, eric thomas,...
Als ze passen op je paard zijn dit allemaal fijne springzadels.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:52

Ik zit in dezelfde situatie als jou en vind moeilijk passende zadels voor op mijn paard. Ik wil er ook geen fortuin aan uitgeven dus zoek ook tweedehands. Ik vind het wel heel riskant om tweedehandszadels te kopen, want als hij dan niet goed is, dan zit je ermee. De verkopers willen hem vaak niet terug.

Ik was dus heel blij dat ik via advertenties hier op de bokt-markt bij cw-horse-products.nl terechtkwam, want daar kan je zadel wel nog terug, als die niet past.

Qua merken som je al een paar goeie op, maar er zijn er nog veel meer natuurlijk. Je kan misschien een kijkje nemen op de website? Er staan momenteel een paar leuke springzadels te koop, allemaal van (heel) goeie merken!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:51

Ik had eerst een Stübben (Roxane II), maar toen ik meer ging springen ben ik overgegaan op een Passier (Marcus Ehning). Vond de Stübben inderdaad hard en zat er gewoon iets minder goed op. Mijn paard loopt ook beter onder de Passier. Heb toen ook gekeken voor Prestige, maar het werd toch Passier. Alle drie die merken zijn 2e hands goed te vinden. Sommige mensen vragen hoge prijzen, maar als je minder biedt kan het daar vaak ook voor weg. Kieffer zijn ook gewoon goede zadels.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:53

Ik heb een tweede hands eric thomas zadel gekocht bij mijn zadelmaker en het is echt een super zadel. Ben er erg blij mee. Is lichtgewicht en heeft een zachte zitting.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:54

Ik heb een Prestige te koop, in zéér goeie staat.. O:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:14

Wij hebben zelf een Stubben Siegfried, zadel is al zeker 20 jaar oud, maar waarschijnlijk nog veel ouder. Model wordt nog steeds gemaakt. Mijn man heeft hem meer dan tweedehands overgenomen en hij ligt nu op ons tweede paard. Ja, de zitting is idd hard, maar het is echt een heel fijn zadel om mee te springen. Mijn man rijdt er B springen en B (straks L) SGW mee, ik rij maximaal BB niveau. Het zadel wordt ook gebruikt voor buitenritten. Is er geen zadelpasser bij jou in de buurt die ook tweedehands verkoopt? Dan kun je passen en kijken wat jou en je paard het beste past.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 00:12

Helliepel, bedankt voor de tip, ga even kijken!
Oké dus Eric Thomas is ook fijn, daar zag ik idd ook wat van voorbij komen.
Passier dus ook goed.. Daar zag ik ook een van op mp! :)
Prestiges vind ik super mooi, heb je een foto casarell?
Ik ben altijd bang voor scheefheid bij tweedehands zadels. Dus dat vind ik nog wel tricky.. Ga ook het liefste ophalen ipv verzenden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 06:38

Als je garantie wil kan je beter niet bij een particulier kopen, maar bij een erkend zadelpasser of bij een winkel die tweedehands verkoopt. Die kunnen het zadel ook op je paard leggen zodat je kan zien of het past. Een goede zadelpasser laat je er ook mee rijden en geeft het zadel op proef.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:41

SusanH schreef:
Als je garantie wil kan je beter niet bij een particulier kopen, maar bij een erkend zadelpasser of bij een winkel die tweedehands verkoopt. Die kunnen het zadel ook op je paard leggen zodat je kan zien of het past. Een goede zadelpasser laat je er ook mee rijden en geeft het zadel op proef.

Zo heb ik mijn zadel ook gekocht. En ben er nog steeds erg blij mee. Mijn zadelmaker kwam met een vrachtwagen met tweedehands zadels naar mij toe en heb daarna twee zadels twee weken op proef gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:55

Hebben wij idd met ons dressuurzadel destijds ook gedaan. Springzadel wat we al hadden lag gelukkig gelijk goed, na wat bijvullen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 09:55

Als iemand een goede zadelmaker weet met tweedehands zadels in de omgeving Groningen is dat ook welkom.

Ik hoef niet perse een zadel dat helemaal op maat is, maar het moet natuurlijk wel goed liggen. Het is volgens mij niet zo'n heel moeilijk paard, mijn dressuurzadel van het andere paard ligt ook goed en dat is gewoon 17,5 inch, boommaat 31. Zadel op proef is ook fijn, dan kun je er ook echt even mee rijden en erover nadenken.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:51

Iemand ervaringen met Lemetex springzadels trouwens?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:54

LETS schreef:
Iemand ervaringen met Lemetex springzadels trouwens?

Zover ik weet zijn die net als forestier koudschuim gevuld, dit betekend dat de vulling niet (makkelijk) aan te passen is en als het zadel ouder en platter wordt het eigenlijk niks meer waard is.

Naar mijn mening is een Kieffer Venedig of Kieffer Garmisch (veelzijdig springgericht) ook prima geschikt voor een B/L parcours en 2ehands wat meer aanbod.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 17:25

Oke even opletten wat voor vulling erin zit dus!

Had vroeger een Kieffer dressuurzadel en dat was inderdaad ook prima. Wil wel echt een springzadel omdat ik ook een dressuurzadel heb, maar ga zeker ook naar Kieffer kijken!