Ik ben benieuwd of hier iemand is die weet of het slecht is om met een dressuurzadel te springen. En daarmee bedoel ik slecht voor het zadel of voor de rug van het paard oid, niet zozeer dat het oncomfortabel is. Maar ik heb gehoord dat het ook niet goed is omdat de opbouw van de boom van een springzadel heel anders is als die van een dressuurzadel (langere boompunten --> meer druk)? Is er iemand die hier meer over weet?
Als je niet vaak en niet hoog springt, maakt het echt niet uit wat voor zadel je hebt. Voor vaak en hoog zou ik toch op zijn minst een veelzijdigheids zadel kiezen. Bij een dressuur zadel is idd volgens mij de vorm van de boom anders en het dieptepunt ligt op de verkeerde plek, waar door je nooit goed mee kunt komen mrt hoge sprongen.
volgens mij is het puur voor het meekomen en de vrijheid in het bewegen. bij niet al te hoge sprongen is het volgens mij geen probleem. Ik spring zelf ook altijd met dressuurzadel, zolang het niet te hoog is, heb ik niet het idee dat het belemmerd. Met een vz of springzadel springt overigens voor jezelf wel fijner. Het is wel aan te raden om ondanks het gebruik van een dressuurzadel toch de beugels vrij kort te doen, zodat je makkelijker mee kunt bewegen boven de sprong. Als het voor jezelf is denk ik dat je prima met je dressuurzadel kunt springen, ik neem aan dat je niet van plan bent om al te hoog te gaan springen? Ik kan niks wetenschappelijk onderbouwen,maar zolang je niet vaker dan 1 a 2 keer in de week van plan bent te gaan springen lijkt mij het geen probleem.
Ik denk dat het het paard misschien een beetje stoort maar vooral jezelf. Je kan niet goed uit je zadel komen op de sprong en als je hoger gaat springen is dit een probleem. Als je wat cavaletties rijd is het oke( doe ik ook soms als ik het zadel niet wil wisellen). Als je in de springles wil en je wil hoger gaan springen zou ik zeker een vzh zadel of een spring zadel gebruiken.
Es_ther
Geplaatst: 19-03-14 16:49
Ik hoorde ook dat als je hoger met dressuurzadel springt hij kan klapperen op de rug van je paard. Voor lage sprongetjes kan het geen kwaad, maar echte springlesen zou je beter even kunnen kijken voor een VHZ/ springzadel.