Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ponyparadijs schreef:Wat is het nu van een ander sterker bit als je niet weet waar het probleem vandaan komt?
Het zeggen dat hij geen zin heeft is onzin.
Ergens heeft het paard een reden om weg te rennen als je op stapt!
8nnemiek schreef:Een pessoabit is een bit met hefboomwerking. Het zorgt er gewoon voor dat de kracht die jij uitoefent op de teugels wordt verdubbeld of verdrievoudigd, afhankelijk van de bitring waar je de teugels aan vast maakt.
Ik hou er niet zo van. Een pessoabit kun je gebruiken als noodrem, maar als je hier constant mee rijdt dan gaat het paard er aan wennen en voor je het weet heb je weer een zwaarder bit nodig.
Daarnaast zijn de meeste pessoabitten enkel gebroken, waardoor het bit kan dubbelklappen en in de mondhoeken kan knijpen en in het gehemelte kan prikken als er aan de teugels getrokken wordt, en daardoor zal een paard niet remmen maar juist zijn hoofd in de lucht gooien en proberen onder de druk uit te komen. Zou je een bit met hefboomwerking willen nemen, neem dan een ongebroken pelham bit, en maak de gewone teugel vast aan de middelste bitring en een nood-teugel aan de onderste ring. Op die manier kun je op een vriendelijke manier blijven rijden, maar in geval van nood kun je de tweede teugel oppakken.
Succes! Rumpleteaser schreef:Het kan allerlei oorzaken hebben dat ze weg schiet.
Van medisch tot een gebrek aan training of opvoeding.
Een ander bit is symptoombestrijding.........
a. daarmee haal je de oorzaak niet weg
b. het helpt niet op de lange termijn
Oorzaak wegnemen is echt de beste oplossing.
Super dat je even de tandarts laat komen. Denk ook eens aan grondwerken en sacking out en neem hier eens een lesje in. Dat is in de western standaard een heel normaal om te doen. Waardoor denk je dat die paarden zo braaf zijn...? Als dressuurruiter had ik daar nog nooit van gehoord, nu weet ik niet hoe ik het ooit zonder heb kunnen doenSucces!
JuliaKamm schreef:Wij hebben al grondwerk les gehad en NH, ook loswerken, wat is sacking out?
Puur omdat je je paard er dus op traint dat ze op jou moet letten, in plaats van weg rennen.evelien_89 schreef:Ik zou zeggen vergroot eerst je Eigen kennis van rijden en inwerkingen van verschillende optomingen voordat je je bitten verzameling gaat vergroten.
Los het probleem op en ga geen scherpere bitten verzamelen om er elke keer achter te komen dat ze toch niet werken en dat je paard bijvoorbeeld wel iets anders heeft verzonnen om onder dat bit uit te komen.
Ik kan je een hele uitleg geven over hoe je een paard aan een los teugeltje in een halstertje braaf kunt laten stilstaan bij het opstijgen maar dat is misschien makkelijker in een pb.
Als je uit omgeving Haaksbergen, Enschede komt geef ik je ook graag een gratis eerste lesje.
Rumpleteaser schreef:JuliaKamm schreef:Wij hebben al grondwerk les gehad en NH, ook loswerken, wat is sacking out?
Wat super!![]()
Sacking out.... Pfoe, dat is een heel verhaal.
Even in het kort: met sacking out leer je je paard om zich op jou te focussen (in plaats van weg te rennen) in enge situaties.
Je kunt je paard daarmee bijvoorbeeld paraplu-proef krijgen, maar ook grote-enge-landbouw-voertuigen-proefPuur omdat je je paard er dus op traint dat ze op jou moet letten, in plaats van weg rennen.
Het is niet moeilijk om te leren, maar jouw timing hierin luistert ontzettend nauw. Dus ik zou aanraden om er een paar lesjes in te nemen en er dan lekker zelf mee door te gaan.
Leuk artikel: http://www.equisearch.com/uncategorized ... lem-horse/ (is 4 pagina's)
* Sacking out isn't about teaching your horse that scary objects won't hurt him-it's about teaching him to listen to you no matter what.
* How well your horse listens to you under pressure tells you how solid his training is.