Wat doet een pessoabit precies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaKamm

Wat doet een pessoabit precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:51

Goeieavond allemaal!

Mijn nieuwe paard, nouja ik heb dr 4 maanden, gaat steeds aan de kletter als ik op stap. De dochter van de stalbaas heeft al een paar keer op dr gereden, en zij rijd vaker paarden in/corrigeerd ze/rijd ze door, en die zegt dat ze dat doet puur omdat ze er geen zin in heeft. Zij heeft ons de tip gegeven om een pessoabit te gaan gebruiken.
Ik heb al gekeken op EJ want daar staat altijd zo'n handige beschrijving, maar alsnog snap ik niet helemaal wat het precies doet, met de meerdere ringen etc.

Ik weet niet of hier al een topic voor is maar heb hem niet kunnen vinden.

Groetjes

ponyparadijs

Re: Wat doet een pessoabit precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:53

Wat is het nu van een ander sterker bit als je niet weet waar het probleem vandaan komt?
Het zeggen dat hij geen zin heeft is onzin.
Ergens heeft het paard een reden om weg te rennen als je op stapt!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:57

ponyparadijs schreef:
Wat is het nu van een ander sterker bit als je niet weet waar het probleem vandaan komt?
Het zeggen dat hij geen zin heeft is onzin.
Ergens heeft het paard een reden om weg te rennen als je op stapt!

Oke dat klopt wel een beetje zie ik nu in van het geen zin hebben, dat heeft de dochter van de eigenaar gezegd. Ik heb haar vaker aan de kletter zien gaan maar zag geen angst oid in het lichaam. Osteopaat, zadelmaker etc zijn al geweest en er is niks aan de hand. Als je haar eenmaal terug hebt loopt ze lekker nagefelijk en goed berijdbaar. Het kan ook zijn dat ze aan het uitproberen is in combinatie met puberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:59

Een pessoabit is een bit met hefboomwerking. Het zorgt er gewoon voor dat de kracht die jij uitoefent op de teugels wordt verdubbeld of verdrievoudigd, afhankelijk van de bitring waar je de teugels aan vast maakt.
Ik hou er niet zo van. Een pessoabit kun je gebruiken als noodrem, maar als je hier constant mee rijdt dan gaat het paard er aan wennen en voor je het weet heb je weer een zwaarder bit nodig.
Daarnaast zijn de meeste pessoabitten enkel gebroken, waardoor het bit kan dubbelklappen en in de mondhoeken kan knijpen en in het gehemelte kan prikken als er aan de teugels getrokken wordt, en daardoor zal een paard niet remmen maar juist zijn hoofd in de lucht gooien en proberen onder de druk uit te komen. Zou je een bit met hefboomwerking willen nemen, neem dan een ongebroken pelham bit, en maak de gewone teugel vast aan de middelste bitring en een nood-teugel aan de onderste ring. Op die manier kun je op een vriendelijke manier blijven rijden, maar in geval van nood kun je de tweede teugel oppakken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:00

Hoe oud is je paard en hoe is ze in gereden?
Kan je hulp krijgen met rijden?
Ze mag niet vooruit voor dat jij het aangeeft.
Er is een western ruiter die zijn paarden allemaal leert eerst achterwaarts te gaan voor dat ze voorwaarts gaan.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:11

8nnemiek schreef:
Een pessoabit is een bit met hefboomwerking. Het zorgt er gewoon voor dat de kracht die jij uitoefent op de teugels wordt verdubbeld of verdrievoudigd, afhankelijk van de bitring waar je de teugels aan vast maakt.
Ik hou er niet zo van. Een pessoabit kun je gebruiken als noodrem, maar als je hier constant mee rijdt dan gaat het paard er aan wennen en voor je het weet heb je weer een zwaarder bit nodig.
Daarnaast zijn de meeste pessoabitten enkel gebroken, waardoor het bit kan dubbelklappen en in de mondhoeken kan knijpen en in het gehemelte kan prikken als er aan de teugels getrokken wordt, en daardoor zal een paard niet remmen maar juist zijn hoofd in de lucht gooien en proberen onder de druk uit te komen. Zou je een bit met hefboomwerking willen nemen, neem dan een ongebroken pelham bit, en maak de gewone teugel vast aan de middelste bitring en een nood-teugel aan de onderste ring. Op die manier kun je op een vriendelijke manier blijven rijden, maar in geval van nood kun je de tweede teugel oppakken.

Met dit advies kan ik wel wat!
Het pessoabit van EJ is dubbel gebroken, je hebt er 1 met 3 ringen en 1tje met 2 ringen in de andere ringen zegmaar.

met 3 ringen: http://www.ej.nl/products/10000144/2540 ... BR+4RINGEN
met 2 ringen: http://www.ej.nl/products/10000144/2540003/

Had even gekeken ze hebben ook een pelhalm bit maar dan enkelgebroken, en met een ketting?
http://www.ej.nl/products/10000144/2560001/

edit: je hebt ook deze : http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... g-rvs.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:18

De ketting is goed, daarmee zorg je dat je een eerlijke inwerking in de mond houdt en het stabiliseert het bit. En dus inderdaad die van divoza zou ik dan voor kiezen.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:19

Mizora schreef:
De ketting is goed, daarmee zorg je dat je een eerlijke inwerking in de mond houdt en het stabiliseert het bit. En dus inderdaad die van divoza zou ik dan voor kiezen.

okee, maar ik heb nog nooit met ketting oid gereden, en die moet toch achter de kin zegmaar?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:55

Ja, en dan er even goed op letten dat alle schakeltjes goed plat liggen.

Hou er ook rekening mee dat bitten met een hefboomwerking nog scherper worden als het mondstuk gebroken is. Een pelham of kimblewick (met ongebroken mondstuk) is dan een eerlijker bit dan een pessoa.

Er zijn ook paarden die een onderhals krijgen van hefboombitten op den duur, en/of paarden die er alleen maar nog harder van gaan rennen.

Succes.

_bloemetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:49

Is ze nog jong? Misschien is er een probleempje met haar gebit waardoor ze zo moeilijk doet.
Je zou de paardentandarts ernaar kunnen laten kijken?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:26

_bloemetje_ schreef:
Is ze nog jong? Misschien is er een probleempje met haar gebit waardoor ze zo moeilijk doet.
Je zou de paardentandarts ernaar kunnen laten kijken?

Paardentandarts kom zaterdag aanstaande! Daarna kijken we verder!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:34

Het kan allerlei oorzaken hebben dat ze weg schiet.
Van medisch tot een gebrek aan training of opvoeding.

Een ander bit is symptoombestrijding.........
a. daarmee haal je de oorzaak niet weg
b. het helpt niet op de lange termijn

Oorzaak wegnemen is echt de beste oplossing.
Super dat je even de tandarts laat komen. Denk ook eens aan grondwerken en sacking out en neem hier eens een lesje in. Dat is in de western standaard een heel normaal om te doen. Waardoor denk je dat die paarden zo braaf zijn...? Als dressuurruiter had ik daar nog nooit van gehoord, nu weet ik niet hoe ik het ooit zonder heb kunnen doen :) Succes!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:35

Rumpleteaser schreef:
Het kan allerlei oorzaken hebben dat ze weg schiet.
Van medisch tot een gebrek aan training of opvoeding.

Een ander bit is symptoombestrijding.........
a. daarmee haal je de oorzaak niet weg
b. het helpt niet op de lange termijn

Oorzaak wegnemen is echt de beste oplossing.
Super dat je even de tandarts laat komen. Denk ook eens aan grondwerken en sacking out en neem hier eens een lesje in. Dat is in de western standaard een heel normaal om te doen. Waardoor denk je dat die paarden zo braaf zijn...? Als dressuurruiter had ik daar nog nooit van gehoord, nu weet ik niet hoe ik het ooit zonder heb kunnen doen :) Succes!

Wij hebben al grondwerk les gehad en NH, ook loswerken, wat is sacking out?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:40

Ik snap niet dat hier zo gemakkelijk gedaan wordt over de pelham (en dan vooral de ketting). Die ketting zorgt ervoor dat het bit niet door kan klappen, dat is waar. Maar de ketting zelf werkt zeer scherp in! De kingroeve is erg gevoelig, het is niet voor niets dat het niet is toegestaan om bij een stang en trens hoofdstel zonder kinkettingbeschermer te starten. Evenals het niet voor niets is dat de meeste paarden het aan een hengstenketting niet in hun hoofd halen om met je aan de loop te gaan.

Ik denk misschien heel simpel, maar als het paard er vandoor gaat met opstappen, is het dan niet veel eenvoudiger, goedkoper en vriendelijker om het dier gewoon door iemand vast te laten houden met opstijgen? Daarna linksom wegstappen op een heel klein rondje (net niet om zijn eigen as laten draaien), de volte langzaam groter maken, paard losmaken en gaan rijden.
Ik neem aan dat je al met een krukje opstapt, zo niet is dat anders de eerste stap die je neemt natuurlijk. Lang niet alle paarden vinden het opstappen comfortabel en kunnen goed omgaan met het drukverschil namelijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:42

JuliaKamm schreef:

Wat super! +:)+

Sacking out.... Pfoe, dat is een heel verhaal.

Even in het kort: met sacking out leer je je paard om zich op jou te focussen (in plaats van weg te rennen) in enge situaties.
Je kunt je paard daarmee bijvoorbeeld paraplu-proef krijgen, maar ook grote-enge-landbouw-voertuigen-proef :) Puur omdat je je paard er dus op traint dat ze op jou moet letten, in plaats van weg rennen.

Het is niet moeilijk om te leren, maar jouw timing hierin luistert ontzettend nauw. Dus ik zou aanraden om er een paar lesjes in te nemen en er dan lekker zelf mee door te gaan.

Leuk artikel: http://www.equisearch.com/uncategorized ... lem-horse/ (is 4 pagina's)

* Sacking out isn't about teaching your horse that scary objects won't hurt him-it's about teaching him to listen to you no matter what.
* How well your horse listens to you under pressure tells you how solid his training is.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:53

Ik zou zeggen vergroot eerst je Eigen kennis van rijden en inwerkingen van verschillende optomingen voordat je je bitten verzameling gaat vergroten.

Los het probleem op en ga geen scherpere bitten verzamelen om er elke keer achter te komen dat ze toch niet werken en dat je paard bijvoorbeeld wel iets anders heeft verzonnen om onder dat bit uit te komen.

Ik kan je een hele uitleg geven over hoe je een paard aan een los teugeltje in een halstertje braaf kunt laten stilstaan bij het opstijgen maar dat is misschien makkelijker in een pb.

Als je uit omgeving Haaksbergen, Enschede komt geef ik je ook graag een gratis eerste lesje.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:25

evelien_89 schreef:
Ik zou zeggen vergroot eerst je Eigen kennis van rijden en inwerkingen van verschillende optomingen voordat je je bitten verzameling gaat vergroten.

Los het probleem op en ga geen scherpere bitten verzamelen om er elke keer achter te komen dat ze toch niet werken en dat je paard bijvoorbeeld wel iets anders heeft verzonnen om onder dat bit uit te komen.

Ik kan je een hele uitleg geven over hoe je een paard aan een los teugeltje in een halstertje braaf kunt laten stilstaan bij het opstijgen maar dat is misschien makkelijker in een pb.

Als je uit omgeving Haaksbergen, Enschede komt geef ik je ook graag een gratis eerste lesje.

Jammer genoeg woon ik in Noord-Holland, Bergen.
Het is niet zo dat ze niet stilstaat met opstappen, dat doet ze wel, maar zodra je dr op zit gaat ze dr vandoor. Bij de EJ kregen we het advies om met pessoabit met 2 teugels te gaan rijden en als ze braaf is gewoon aan het normale bit, en de andere teugel los, en als ze er vandoor gaat aan een ring daaronder en dan stil laten staan, pasje achterwaarts en dan mag ze weer. Wij wachten ook de tandarts af en vragen ook advies aan hem.

Kunt u mij alsnog misschien een pb sturen met een uitleg? Alle kleine beetjes helpen!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:28

Rumpleteaser schreef:
JuliaKamm schreef:

Wat super! +:)+

Sacking out.... Pfoe, dat is een heel verhaal.

Even in het kort: met sacking out leer je je paard om zich op jou te focussen (in plaats van weg te rennen) in enge situaties.
Je kunt je paard daarmee bijvoorbeeld paraplu-proef krijgen, maar ook grote-enge-landbouw-voertuigen-proef :) Puur omdat je je paard er dus op traint dat ze op jou moet letten, in plaats van weg rennen.

Het is niet moeilijk om te leren, maar jouw timing hierin luistert ontzettend nauw. Dus ik zou aanraden om er een paar lesjes in te nemen en er dan lekker zelf mee door te gaan.

Leuk artikel: http://www.equisearch.com/uncategorized ... lem-horse/ (is 4 pagina's)

* Sacking out isn't about teaching your horse that scary objects won't hurt him-it's about teaching him to listen to you no matter what.
* How well your horse listens to you under pressure tells you how solid his training is.

Okee, maar het is niet echt zo dat ze er vandoor gaat omdat ze wat eng vind.. Ik zal ff kijken naar wie lessen geeft en het bedrag hiervoor.

DebbieRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:59

Een pessoabit is een bit met hefboomwerking, hoe lager je de teugel aansluit aan het bit hoe sterker de werking bij druk op de teugel.
Ik rijd zelf ook met een pessoabit en ik merk echt heel veel verschil met eerst. Ik rijd mijn haflinger nu gewoon netjes nagefelijk en ze gaat niet aan de kletter. Ik heb mijn teugel aan gesloten op de onderste ring. Deze ring heeft de sterkste inwerking. Ik zou beginnen met de middelste zodat de impact niet te groot is in het begin.
Ik rijd nu bijna twee jaar met dit bit en ik zit al na te denken om weer terug te stappen naar een watertrens.

Het fijne aan het bit is dat je met weinig druk op de teugel, heel veel voor elkaar kan krijgen.

Gebruik je het bit een tijdje en wil je proberen hoe hij is zonder de (grote) werking van het bit, dan sluit je de teugel aan op de grootste ring. ;)

Succes xx