Twijfelen... : Wel of geen boomloos zadel proberen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Twijfelen... : Wel of geen boomloos zadel proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:10

Hee!
Ik heb hier verschillende topics overgezien, en het spreekt me heel erg aan!
Ik heb nu een merkloos boomzadel (voor een kleine prijs bij mijn pony erbij gekocht), ikzelf ben bang dat het zadel niet helemaal lekker ligt, omdat het iets klappert, en het lijkt alsof het iets te lang is. Ik rijd de laatste tijd veel zonder zadel (alleen stap, beetje draf).
Ik ben aan het overwegen om een keer een boomloos zadel te proberen :) .
Maar dit 'lenen' is natuurlijk niet kosteloos en wil dus graag weten, of het te overwegen valt ;)
Ik ben zelf helemaal gek van het merk Fra, heeft iemand hier ervaring/informatie mee/over?
Andere merken zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Geen idee of dit nodig is, dat ik dit nog vertel ;)
-Mijn Haflinger is breder gebouwd
-Ze heeft een wat kortere rug (niet extreem kort, maar eerder iets korter, dan iets langer)
-Ikzelf ben niet breed, of heb overgewicht. (broekmaat 34/36)

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en mij kunnen informeren! Ik ben echt gigantisch aan het twijfelen, tussen: boomloos proberen, of zadel op laten meten (en eventueel laten 'veranderen' of andere (2e handse) kopen.
Alvast bedankt!

FD_horses

Re: Twijfelen... : Wel of geen boomloos zadel proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:12

Misschien kan je het een keer van iemand uittesten? :) ( Of op iemand anders zijn paard ). Ik heb zelf ook een haflinger, breed gebouwd, en op hem ligt het aardig goed! Ik moest zelf wel de eerste keer wennen, maar als je er eenmaal op kunt rijden, wil je niet meer anders! ( dat heb ik tenminste haha )

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:13

FD_horses schreef:
Misschien kan je het een keer van iemand uittesten? :) ( Of op iemand anders zijn paard ). Ik heb zelf ook een haflinger, breed gebouwd, en op hem ligt het aardig goed! Ik moest zelf wel de eerste keer wennen, maar als je er eenmaal op kunt rijden, wil je niet meer anders! ( dat heb ik tenminste haha )

Oké ! Klinkt iig al positief! Ik ken alleen niemand...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:14

Nog ff een vraagje: Ligt zo'n zadel 'snel' goed, of is dat net zo'n 'mm' werk als bij een boomzadel?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:17

Een boomloos zadel is een stuk flexibeler dan een boomzadel dus het ligt sneller goed. Ik stel voor dat je gaat meelezen in het boomloze zadel topic, daar vind je veel informatie.

Een merk dat daar veel besproken wordt is Barefoot. Die hebben ook testzadels, dat is zeker de moeite van het proberen waard.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:17

Ik vind het zelf heerlijk rijden, maar voor af en toe, niet voor altijd, en vind het recreatief fijner dan echt trainen.

volgens mij ligt het sneller goed dan met boom, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:20

Ik heb onderhand al 5 boomloze zadels gehad, ( wel allemaal merkloos ), en ze lagen allemaal goed op mijn haflinger, en ook op ons tinker. Voor mijn haflinger heb ik inmiddels wel 10 boom zadels gehad, maar daar past echt bijna niks van, terwijl boomloos na mijn gevoel wel meteen goed lag :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:23

Oké, allemaal positief!! *\o/*
Ik wil het alleen voor recreatief hoor :) Ik train niet echt zegma, ik rijd gwn lekker met haar, stap, draf en misschien een keertje galop :) Tenminste als je met trainen bedoeld: Springen en dressuur ? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:28

Ik heb je een pbtje gestuurd :D

Voor recreatief rijden is het al helemaal super, lekker close contact :j

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:42

Geryon schreef:
Ik heb je een pbtje gestuurd :D

Voor recreatief rijden is het al helemaal super, lekker close contact :j

Ja heb het net gezien, en je nog wat terug gestuurd :) Ik vind het zonder zadel rijden heerlijk! Maar ik hoor dat dit slecht is voor de paardenrug... En dat wil ik natuurlijk niet!
Wat ik vergeten in het mailtje te zetten:
Ik ben ook nog erg aan het twijfelen over de kleur... Ik vind de kleur super mooi! Maar ik weet niet of ik dit mooi vind bij Iris...

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:20

Ja met trainen bedoel ik echt intensief springen of dressuur, voor recreatief lijkt het me wel heel fijn :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:39

Oké :)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:47

Er zijn zóveel verschillende merken boomloos! Ik zou gaan voor een goed merk; Torsion, Trekker, barefoot, startrekk, etc.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:56

Ik heb voor mijn haflinger x tinker een cheyenne barefoot boomloos zadel.
Na een aantal niet passende boomzadels heb ik een 2ehands boomlooszadel gekocht, moest er eerst even aan wennen maar wil nu al niet meer anders. Ik kan mijn paard heel goed aanvoelen met het boomloos zadel ( véél beter als een boomzadel )
Ik heb een goede ervaring met barefoot boomlooszadels.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:10

thirzanaomi schreef:
Ik heb voor mijn haflinger x tinker een cheyenne barefoot boomloos zadel.
Na een aantal niet passende boomzadels heb ik een 2ehands boomlooszadel gekocht, moest er eerst even aan wennen maar wil nu al niet meer anders. Ik kan mijn paard heel goed aanvoelen met het boomloos zadel ( véél beter als een boomzadel )
Ik heb een goede ervaring met barefoot boomlooszadels.

Oké :) Daarom rij ik vaak zonder zadel, dat ik haar beter aan kan voelen enzo :) Maar ik glij er wel snel af wanneer zij een keer tijdens het draven schrikt, of iets anders loopt zegma :) Daarom leek mij dit een goede optie :) Dan heb ik iets meer steun

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:51

Hee!
Ik wil graag een Barefoot Cheyenne! Lijkt me echt geweldig! Maar.... Ik ga natuurlijk eerst alles opmeten enzo aan mijn pony! Wanneer ik de maat, pommel enz. heb gemeten, kan ik er dan bijna vanuit gaan dat deze wel goed ligt? :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:57

Dan vraag je toch een testzadel aan. Kijk op de website van barefoot!
Laatst bijgewerkt door Jetta op 26-03-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:17

Jetta schreef:
Dan vraag je toch een testzadel aan.

Jhaa, dat zou ik ook doen! Dan vraag je een zadel aan in de maat van je pony en als dat past dan weet je tenminste dat je de goeie kiest!

Goed keus om voor het zadel Cheyenne te gaan! Het is echt een super goed zadel! Ik zelf heb er erg veel plezier van!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:19

Oké :) Ik zit nog heel erg te twijfelen tussen leer en drytex, wat vinden jullie hiervan?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:28

Ik heb de drytex. Hij is goedkoper dus misschien iets minder kwaliteit ( dat weet ik niet ik heb allen maar de drytex. dus weet niet hoe goede kwaliteit de leer versie is ) Ik rij recreatief en daarvoor is deze heel geschikt. En pluspuntje.... Je hoeft het niet in te vetten xD

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:29

Als ik jou was zou ik eerst eens een testzadel aanvragen voor je dat soort dingen gaat beslissen. Straks vind je het voor geen meter zitten en dan hoef je niet eens meer te kiezen :D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:32

Heej wat leuk dat je ook een boomloos zadel wilt gaan proberen. Ik heb zojuist voor het eerst met mn Barefoot op mn Tinker gereden.

Mijn Tink liep er super mee en voelde ook goed, wel moest ik zelf weer effe wennen aan de zit.