Springen, wat nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaRoosje

Springen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 09:10

Ik weet niet helemaal of dit topic goed staat/al bestaat, maar ik waag het even ;) Ik ben van plan om met mijn pony te gaan springen, maar ik begin aan de hand omdat ik nog niet weet wat ze gaat doen, je weet namelijk nooit wat je van haar kan verwachten. Alleen de vraag is nu, wat heb je dan zowel nodig? Hindernissen heb ik al, en ik heb het al 1x uitgeprobeerd en ze kan een mooi sprongetje maken. Alleen ik wil even weten wat je nodig hebt op het gebied van peesbeschermers, springschoenen etc. Ik wil haar beentjes namelijk heel houden :)

Regendans

Re: Springen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:13

Een spring zadel
Ik doe wel altijd peesbescherming op met springschoenen maar de springschoenen zijn voor het ijzers trappen :)

nnoorjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:15

Ik heb eerst gewoon met niets gesprongen (wel zadel en hoofdstel). Toen ik echt les ging nemen heb ik een ander bit er ingehangen en peesbeschermers aangedaan, meer niet.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:19

Echt nodig? Peesbeschermers en een spring/vzh zadel. Springschoenen zijn alleen voor paarden die hun ijzers eraf trappen, als ze dat niet doen is dat niet nodig. Martingaal/borsttuig is een extra houvast, maar niet persé noodzakelijk. Springen kan op een dressuurzadel echt niet. Mocht je wat fanatieker worden en les nemen, is een borsttuigje wel fijn en goede beenbescherming (voor+achter) wel aan te raden. Als je gewoon een keer voor de lol springt kun je bij een paard wat gewoon goed beenwerk heeft volstaan met voor peesbeschermers.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:50

Inderdaad peesbeschermers en een spring- of vzhzadel. Minisprongetjes kan ook nog wel met een dressuurzadel. Ik heb er zelfs een keer een B parcours mee gesprongen, maar aan te raden is het niet.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:44

Pees beschermers zijn wel handig! Als je net begint met springen is een VZH of springzadel ook nog geen vereiste. Het is zonde om veel geld uit te geven aan een zadel als je het (nog) niet veel gaat gebruiken :)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:43

ik meld me ook even :+ .. want ik ben ook van plan om met mijn paard te gaan springen(in het verleden heb ik dat ook altijd met de pony's gedaan, en mijn paard heeft al los gesprongen)..
bij de pony's had ik altijd vzh zadel en martigaal..

bij mijn paard train ik altijd al met peesbeschermers(heeft tenslotte al een schievel :( )
heb gisteren een springzadel gekocht van merk rossner en ligt goed(laat het nog even na kijken)(moet er nog wel erg aan wennen, ben altijd dressuur gewend).
martiaal heb ik wel thuis liggen maar gebruik deze in het begin denk niet..
thuis begin in denk volgende maand langzaam met balkjes draven en klein kruisje, daarna ga ik in les waar ik ook al privéles(dressuur van heb).
mijn doel: om in oktober/november een x BB parcours te springen.. Is dit rieël of te hoog gegrepen?
heb jij een doel BrendaRoosje?

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:40

Nee niet echt Anke_e, Ik denk dat ik gewoon af en toe een sprongetje maak voor de lol omdat ik het best leuk vind, maar of ik verder ga weet ik nog niet.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:50

Als je af en toe springt is peesbeschermers en eventueel springschoenen goed
als je echt verder wil kan je nog een springzadel en martingaal ( als dit nodig zou zijn) aanschaffen.