Ik denk dat TS eigenlijk gewoon vraagt naar onze ervaringen met wintec en welk zadel wij goede ervaringen mee hebben
Kan me best voorstellen dat je helemaal gek wordt van het verschillende aanbod.
Zelf heb ik voor mijn paardje die ook nog spieren moet opbouwen, een wintec 2000 vzh met cair. Makkelijke zadels om passend te maken op een rug. Echter vind ik ze voor de ruiter wat minder. De stijgbeugel ophanging zit ver naar voren waardoor naar mijn mening al gauw een stoelzit wordt gecreëerd. Verder zit de mijne wel zacht. Maar zodra mijn paard echt spieren heeft, komt er een ander zadel die ik op maat laat maken voor zowel haar als mezelf.
De topmerken onder de zadels waar ik ervaring mee heb: Kieffer, Stuben, zaldi (echt een aanrader!), en Rossner (Amerika Pro dressuur, ook een aanrader! )
Ga in ieder geval voor aanschaf ook al nadenken wat je straks met je paard wilt gaan doen. Wil je dressuur rijden? Springen? Endurance? Scheelt al een heel stuk in de keuze. Kijk ook naar hoe je zelf in het zadel zit. Ik rijd bijvoorbeeld met vrij korte beugels (vanwege blessure), waardoor ik niet in elk zadel goed uitkom. Mijn knieën gaan dan bij dressuur zadels de kniewrongen voorbij. Echter vind ik de diepe zit van dressuur zadels wel weer fijn. Ik zal dus waarschijnlijk uitkomen op een vzh richting dressuur, etc. etc.. Allemaal dingen om over na te denken. Maar laat aub een goede zadelmaker komen om je zadel op maat te maken. Er lopen genoeg prutsers rond.