Welk bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elisahtje

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:54

Hallo allemaal,

Ik heb een jonge IJslander en heb hem bitloos ingereden. Nu wil ik hem toch ook met bit gaan rijden maar ik heb problemen om het goede bit te vinden en wat advies is welkom.

Ik heb een enkel-gebroken watertrens geprobeerd en een dubbel-gebroken watertrens combinatie aurigan met metalen ringen.
Bij beiden bitten kauwt hij erg. Ook loopt hij met zijn hoofd en hals extreem naar links (bitoos doet hij dit niet). Ik dacht dat het met zijn gebit toemaken had maar de tandarts is vandaag geweest en alles was in orde. Volgens de tandarts accepteert hij het bit nog niet.

Welk bit zouden jullie adviseren?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:00

Gezien het feit dat hij het niet gewend is zou ik toch voor de dubbelgebroken gaan.
Wellicht moet hij er even aan wennen?
Zelf ben ik voorstander van vaste ringen aan het bit.( weet even niet hoe je die dingen noemt)
Kauwen is juist goed dacht ik, en zijn hoofd kantelen kan ook gewenning zijn.

Hoe lang heb je met beide bitten gereden?

Caira

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:06

heb je wel eens een leerbitje geprobeerd? Dit ligt erg stabiel

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:07

ik zou voor het zachste bit gaan aangezien hij het niet gewend is.

dit zou voor mij een dubbelgebroken bustrens gaan, in de vorm van een appeltjes bit :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:07

Misschien eens een bustrens proberen ? Deze ligt wat stiller....
Een ongebroken trens zou je ook nog kunnen proberen, die ligt nog stiller in de mond.
Ook zou ik kiezen voor een wat dunner bitje, niet zo een hele dikke.
Ik rij mijn Haflinger (die als manegepony goed geleerd heeft hoe hij zijn bit vast kon pakken) op een dubbelgebroken koperen bustrensje van HH, die is 13 of 14 mm dik volgens mij. Mijn paard loopt er fijn op iig

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:13

Ik ben nu voor mijn Ijslanders het nieuwe Hrimnir bit aan het uitproberen, moet zeggen dat ze het er zeer fijn op doen! Alleen niet alle paarden lopen er goed op, sommigen worden er heel hangerig van. Maar goed, ik ben er blij mee maar het is wel een hele invetstering zo'n Hrimnir bit (120€)

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:21

Het kauwen is echt extreem. Niet prettig meer. Ik ben ook bang dat hij een appel-bit stukbijt. Ik ben ook bang om een grote investering te doen in een bit. Bij elkaar inmiddels 80 euro verder zonder succes. Je moet ze ook maar weer zien te verkopen. Maar miss is een dubbelgebroken bustrens een optie. Dat is ook niet zo duur. Ik heb trouwens nog een Thiedeman liggen. Misschien kan ik daarmee eens uitproberen of het met een stang over is.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:49

elisahtje schreef:
Het kauwen is echt extreem. Niet prettig meer. Ik ben ook bang dat hij een appel-bit stukbijt. Ik ben ook bang om een grote investering te doen in een bit. Bij elkaar inmiddels 80 euro verder zonder succes. Je moet ze ook maar weer zien te verkopen. Maar miss is een dubbelgebroken bustrens een optie. Dat is ook niet zo duur. Ik heb trouwens nog een Thiedeman liggen. Misschien kan ik daarmee eens uitproberen of het met een stang over is.

Die bustrens van HH is geloof ik 26,-
Als hij al zoveel kauwt is koper misschien niet handig, dan kun je misschien beter iets kiezen waar geen smaakje aan zit, gewoon RVS dus.
Je moet even kijken of een bitje wat stil ligt beter werkt en het wat tijd geven.
Neusriem kan ook schelen om het bit stiller te laten liggen, maar dan moet je eerst uitvinden of het daaraan ligt...
Je zou ook nog met het hoofdstel in kunnen wandelen aan de hand, om hem te laten wennen zonder druk erop.
Succes iig !

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:04

misschien eens kijken naar een sprenger flex control bit? wel wat aan de dure kant..
zijn er niet appelbitten waarbij er gewoon nog een metaal onder het rubber iets gedeelte ligt? dan heb je het probleem met stukbijten niet, ik meen dat ik ze wel eens heb gezien

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:08

elisahtje schreef:

Bij veel ruiteraportzaken heb je een testcenter waar je veel bitten kunt uitproberen.
Een ongebroken bit is wellicht ook een optie?