welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lieke_

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:18

Ik heb een extra hoofdstel gekocht en ik ben dan ook opzoek naar een extra bit, op dit moment rijd ik met een dubbelgebroken redelijk dikke watertrens en hier ben ik eigenlijk heel tevreden over.

Echter 'speelt' mijn paard met zijn tong als ik met weinig/zonder contact rijd. Dus bijvoorbeeld tijdens het in en uitstappen aan lange teugel en het halsstrekken. Hij steekt zijn tong dan uit.

Zou het kunnen dat dit komt omdat het bit te veel beweegt?

Ik dacht dus misschien over te stappen op een bustrens en misschien iets smaller, 13mm ofzo?
Zou dit kunnen helpen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:40

Dat zou heel goed kunnen, mijn paard vindt watertrenzen en gewone dubbelgebroken bitten ook te veel gewiebel.

Je zou eens kunnen kijken voor een bustrens, maar als je paard juist moeite heeft met het mondstuk ben je denk ik meer gebaat bij een enkelgebroken of ongebroken trens, of bij voorbeeld een scharnierbit of myler.

Misschien is je bit ook wel te dik en vindt hij dat niet prettig?

ciclidi

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:46

weet je zeker dat je het bit goed hebt bevestigd en dat het past? watertrenzen worden vaak al snel te breed gekozen om te voorkomen dat het velletje in de mondhoeken er per ongeluk inkomt. maar een halve centimeter aan beide zijden is meeeeer dan genoeg. ik zie ook vaak dat bitten te los hangen aan de bakstukken:als je paard z'n hoofdstel omheeft moet het bit met lichte spanning in de bakstukken hangen, iig zodanig 'strak' dat het bit niet kantelt of naar buiten afsteekt (ofwel: als je van voren naar je paard kijkt, moeten de bitringen niet naar buiten toe afhangen). en dan gaat het bit klapperen.
trouwens, met halsstrekken moet je ook contact hebben met de mond van je paard, niet losgooien, maar langzaam door je teugels naar beneden laten glijden en contact/aanleuning houden. hier zou het paard niet met het bit moeten gaan spelen ivm geen/weinig contact. de oefening halsstrekken is er namelijk op gericht dat het paard je hand volgt naar beneden, en daarmee heel anders dan het uitstappen en dat je paard dan z'n hoofd naar beneden doet met een lange teugel.

lieke_

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:35

ik zal straks eens goed kijken hoe laag het bit precies zit en hoe ver het uit zijn mond steekt. En eventueel een gaatje hoger hangen om te kijken of dat helpt.

Dat te dik was ik inderdaad ook al aan het denken. Naar een ongebroken of enkel gebroken bit wil ik nog niet meteen overstappen omdat ik voor de rest wel tevreden ben over een dubbelgebroken. (Maar zeg nooit nooit natuurlijk.)

Ik weet dat het doel van het halsstrekken inderdaad is dat je contact houdt met de teugels, maar dit lukt nog niet altijd even goed. Mijn paard loopt uit zichzelf makkelijk naar beneden en ik gooi dan inderdaad mijn teugels soms wat te snel los waardoor ik niet altijd evenveel contact heb en op die momenten steekt hij dan zijn tong uit ;)