welk bit voor mijn 20 jarige.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

welk bit voor mijn 20 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:33

Hallo,

Aller eerst ik hoef GEEN discussie over bitloos want dat ga ik NIET doen!!

Ik wil graag jullie meningen over Bitten.

Momenteel rijd ik hem met een dubbel gebroken bit.
Echter hoor je tegenwoordig zoooo veel over bitten die vriendelijker zijn dan de regulieren bitten.
Ik rijdt momenteel L/M niveau Dressuur met hem en lekker buiten.

Ik wil dus niet zo zeer een bit omdat dit bit niet "goed" is maar een bit wat het Fijnst voor hem is.

En ik was benieuwd naar jullie meningen zo dat ik kan kijken hoe of wat en eventueel iets proberen.

ik weet dat bijvoorbeeld die bitten met dat blauw een lekker smaakje krijgen..
bitten waar de kanten onafhankelijk van elkaar draaien zouden beter liggen..

Maar waar zijn jullie nou echt tevreden mee??

Dus brandlos

Snollygoster

Re: welk bit voor mijn 20 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:34

Als je paard goed loopt op je huidige bit waarom zou je dan veranderen? :')

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:42

Snollygoster schreef:

Omdat ik weet dat er bitten zijn die vriendelijker zijn dan deze.
Hij loopt goed ik wil toch kijken of het vriendelijker kan..

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:44

volgens mij is dubbel gebroken prima :) hoe dikker het bit hoe aangenamer voor het paard, misschien een appelbitje ?
Laatst bijgewerkt door Marie_v op 15-03-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:45

ik heb geleerd dat je niet naar het bit moet kijken maar naar de mond van het paard:
hoeveel ruimte is er, zijn de lagen gevoelig, hoe dik is de tong, hoe breed is de onderkaak enz.

met die informatie kun je naar een goed bit zoeken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:45

Marie_v schreef:
volgens mij is dubbel gebroken prima :) hoe dikker het bit hoe aangenamer voor het paard

helaas is dat inmiddels ook achterhaald. een paard met bv een smal mondje zal een breed bit niet fijn vinden.

SjorsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:50

Marie_v schreef:
volgens mij is dubbel gebroken prima :) hoe dikker het bit hoe aangenamer voor het paard, misschien een appelbitje ?

Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet per definitie waar.

Ania schreef:
ik heb geleerd dat je niet naar het bit moet kijken maar naar de mond van het paard:
hoeveel ruimte is er, zijn de lagen gevoelig, hoe dik is de tong, hoe breed is de onderkaak enz.

En hoe kan je zoiets weten/zien?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:51

Als je een vriendelijk bit wilt kan je een Myler wel aanraden, maar niet alle paarden lopen er fijn op.
Mij werd ook sterk een Myler aangeraden omdat het een heel vriendelijk bit zou zijn, het neemt ook de vorm van de mond aan en kan door het middenstuk geen notenkrakerseffect in de mond maken. Maar zoals ik al zei lopen niet alle paarden er fijn op, want de mijne ging helemaal aan de kletter met dat bit :')
http://www.equestriansupply.co.nz/media/store/products/632_large.jpg

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:55

Sjors schreef:
Marie_v schreef:

Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet per definitie waar.

Ania schreef:

En hoe kan je zoiets weten/zien?

Vooral voelen en opmeten. Ruimte door je vingers er plat in te steken, gevoelige lagen door met je vingertop erlangs te gaan dikte van de tong kun je meestal zien en heeft ook te maken met de ruimte IN de mond, de breedte van de onderkaak kun je aan de onderkant voelen (en meten), en de grootte van de mond kun je zien (waar zitten de mondhoeken).
Een paard met een smalle onderkaak maak je niet blij met een dubbelgebroken bit met een smal tussenstukje aangezien het bit dan drukt op de kaak bij inwerking.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:58

Never change a winning team......

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 13:31

Ania schreef:
Vooral voelen en opmeten. Ruimte door je vingers er plat in te steken, gevoelige lagen door met je vingertop erlangs te gaan dikte van de tong kun je meestal zien en heeft ook te maken met de ruimte IN de mond, de breedte van de onderkaak kun je aan de onderkant voelen (en meten), en de grootte van de mond kun je zien (waar zitten de mondhoeken).
Een paard met een smalle onderkaak maak je niet blij met een dubbelgebroken bit met een smal tussenstukje aangezien het bit dan drukt op de kaak bij inwerking.

Als ik mijn vingers in zn mond wil doen dan spert hij deze gelijk open..
Dus dat is niet echt makkelijk..
Of kan dat ook als hij een bit in heeft?

Waar zitten die gevoelige lagen dan?
dikte van zn tong?
tja normaal haha

Ik ga daar zeker morgen is even naar kijken..

Over die myler bitten..
Je zit dan met levels hoe werkt dat?
Ik dacht altijd namelijk dat je dat moet opbouwen dus eerst een level 1 en dan verder.. :+ :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:43

De uitleg van de bitten staat op de site van Myler. Een level 1 wordt vooral voor jonge of onbeleerde paarden gebruik :)

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:35

misschien een Sprenger Schooling Bit ? is een bustrens met tongvrijheid, ziet er aangenaam uit
edit: is trouwens ontworpen voor paarden met mondproblemen dus moet wel aangenaam zitten :j
edit2: kost wel 152 euro -O-

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:44

De lagen zijn de twee delen in de onderkaak tussen de tanden en de kiezen waar het bit op rust.
http://www.1001tips.be/images/gebit3-wolfstand.jpg Hier kan je het mooi zien, het tandloze gedeelte van de onderkaak.

Van ongebroken trenzen wordt gezegd dat ze het vriendelijkst zijn, maar ook dit is weer een kwestie van de anatomie van je paard.
Misschien is een bitfit service iets voor je? Er komt dan een prof langs die je paard komt bekijken en met jou gaat uitzoeken wat er het beste bij je paard past.

Aan de andere kant, als je paard nu goed loopt hoeft er toch niks veranderd te worden? Met een dubbelgebroken bit is niks mis, zeker niet als jij voorzichtig bent met je handen.

Schimmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:48

Myler heeft goede bitten, ook zat bedrijven in het midden en oosten vh land die ze verhuren alvorens je er 1 wilt kopen.
Ik persoonlijk zou niet zelf uitproberen, kan dan ongewenst een scherp voorwerp worden

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:45

japielover schreef:
Snollygoster schreef:

Omdat ik weet dat er bitten zijn die vriendelijker zijn dan deze.
Hij loopt goed ik wil toch kijken of het vriendelijker kan..

Je bit is zo scherp als je hand. Ik zou het niet gaan veranderen als je paard goed loopt op je huidige.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:58

Er is geen enkele bokker die wat zinnigs kan zeggen over welk bit voor jouw paard het beste is. Dat kan alleen je paard aangeven.

Kijk of je ergens wat bitten kunt lenen, gebruik ze een paar keer en kijk hoe je paard erop reageert *\o/*