Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Marie_v schreef:volgens mij is dubbel gebroken primahoe dikker het bit hoe aangenamer voor het paard, misschien een appelbitje ?
Ania schreef:ik heb geleerd dat je niet naar het bit moet kijken maar naar de mond van het paard:
hoeveel ruimte is er, zijn de lagen gevoelig, hoe dik is de tong, hoe breed is de onderkaak enz.
met die informatie kun je naar een goed bit zoeken.

Sjors schreef:Marie_v schreef:volgens mij is dubbel gebroken primahoe dikker het bit hoe aangenamer voor het paard, misschien een appelbitje ?
Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet per definitie waar.Ania schreef:ik heb geleerd dat je niet naar het bit moet kijken maar naar de mond van het paard:
hoeveel ruimte is er, zijn de lagen gevoelig, hoe dik is de tong, hoe breed is de onderkaak enz.
met die informatie kun je naar een goed bit zoeken.
En hoe kan je zoiets weten/zien?
Ania schreef:Vooral voelen en opmeten. Ruimte door je vingers er plat in te steken, gevoelige lagen door met je vingertop erlangs te gaan dikte van de tong kun je meestal zien en heeft ook te maken met de ruimte IN de mond, de breedte van de onderkaak kun je aan de onderkant voelen (en meten), en de grootte van de mond kun je zien (waar zitten de mondhoeken).
Een paard met een smalle onderkaak maak je niet blij met een dubbelgebroken bit met een smal tussenstukje aangezien het bit dan drukt op de kaak bij inwerking.
japielover schreef:Snollygoster schreef:Als je paard goed loopt op je huidige bit waarom zou je dan veranderen?
Omdat ik weet dat er bitten zijn die vriendelijker zijn dan deze.
Hij loopt goed ik wil toch kijken of het vriendelijker kan..