Welk zadel voor mijn moeilijke paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Welk zadel voor mijn moeilijke paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:32

Hoihoi,

Vanmiddag heb ik de zadelmaker weer bij mijn paard gehad. Sinds een paard maandje heb ik een onwijs fijn dressuurzadel. Een Isabell Werth. Helaas na 2 keer rijden weigerde ze te draven en werd zo ongelofelijk boos. Het zadel hiervoor was een Arthur Kottas en is verkocht omdat het te wijd was.

Mijn zadel kwam met de kussen aan de onderkant boven de schoft uit en er bleef veel ruimte naast haar schoft staan. Zelfde de smalste wintec boom paste niet. Hierdoor ontstond nog een probleem. Het kussenkanaal werd veel te smal waardoor het niet paste. Ook lag het niet goed door de rechte rug.

Mijn paard had op vele punten drukkingen en knellingen. Wat ook haar hele gedrag verklaart. Had haar rug al laten nakijken door de dierenarts maar die vond helemaal niets, spieren waren helemaal soepel en ze gaf geen enkel teken van ongemak of pijn.

Nu moet ik een zadel hebben met een breed kussenkanaal en een niet te diepe zit ivm met de rechte rug. Ik heb nu alleen geen duidelijkheid over de schoft. De zadelmaker denkt dat alleen een aangepast zadel voor mijn paard zou kunnen of ik moet heel veel mazzel hebben.

Wie heeft voor mij zadeltips waar ik naar kan kijken, tweedehands of nieuw?

Ik baal van mijn net nieuwe zadel wat goed zou liggen en dus nu weer op internet staat maar ik ben zo ontzettend blij dat ik nu weet dat het helemaal niet goed ligt en dat mijn paard niet moeilijk of vervelend is, maar gewoon aan gaf dat er iets niet goed zat.

Mijn zadelmaker gaf als goede zadels Ainsley of Passier? Ik ben benieuwd naar ervaringen...

knetterhard

Re: Welk zadel voor mijn moeilijke paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:44

Wat vind je van equestor? Een wijd tussen kanaal met platte kussens en het zit ook nog eens goddelijk :).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:21

Ik ga gelijk even kijken en info opzoeken. Sta voor veel opties open.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:26

Ik zou zeker niet voor een Equestor zadel gaan, zadels worden slecht aangemeten en krijgen vervolgens het advies om met een zadelpad te gaan rijden..lapmiddeltjes dus..Ook is vaak het kussenkanaal te breed..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:29

Mijn paard moet juist het brede kussenkanaal hebben maar als het niet 100% goed ligt krijg ik vreselijk protest dus met pad gaan rijden ed. om het op te lappen wordt hem helemaal niet.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:32

Ik snap dat je een breed kussenkanaal nodig hebt dat hebben de meeste nodig, maar Equestor meet vaak veels te breed..En dat is zeer belastend voor het paard..Plus de service vind ik echt belabbelijk.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:40

Kent & masters.. heerlijke zadels en nieuw ook niet al te duur.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:44

Weer een nieuw zadel is vaak een prijzige oplossing. Misschien is het wat om toch voor de zekerheid een foto van de rug te maken voordat je misschien weer diep in de buidel gaat.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:45

ja ik dacht ook meteen aan kent and masters... hebben ook aanpasbare boom, niet te diepe zit en ik vind ze van mooie kwaliteit... heb ik ook gehad, ik heb er een tijdje mee gereden maar daarna een euroriding gekocht omdat ik niet zo goed kan zitten op de (niet diepe) zit van kent and masters

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:46

Ik heb een soort gelijk probleem gehad en ben voor een maat 4 Ainsley vanguard gegaan. Erg tevreden, verder heb ik eigenlijk alles erop gehad en deze was voor mijn paard het best. Helaas voor mij geen diepe zit maar ik moet zeggen was er zo aangewend.

Edit: Ik heb een van de oude collectie gekocht die waren beter.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:56

Mocht je paard echt een lastige rug hebben en je op maatwerk uitkomen, dan kan ik je Ninon Schutte van het zadelatelier echt aanraden. Zeer kundig en kijkt echt naar wat paard en ruiter nodig hebben.
Is even wat meer geld dan een standaard zadel, maar als je op een gegeven moment verschillende zadels hebt gehad ben je daarmee alsnog duurder uit.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:58

Rug is nagekeken door de dierenarts en dat zou in orde zijn. Ze is alleen heel moeilijk que rug en zadels.

Kent en masters dacht ik ook en Ainsley is me aanbevolen en ik heb er al eens ( op andere paarden ) meer gereden en ik vind ze wel erg fijn.

Bedankt Bjarni ik ga informeren. Wil nu zeker een goed zadel want ben nu al een poos bezig en paard wordt er niet fijner van en steeds een nieuw zadel gaat flink kosten idd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:01

Ik zou Ninon Schutte laten langskomen om de rug op te meten en een zadel te laten maken...beste oplossing volgens mij :j En niet duurder als, zeg maar, Passier ofzo...

Ik las hierboven iets over Equestor...heb hier een Equestor zadel liggen van mijn PRE....helaas niet de goede optie voor mij wegens paardje juist geen rechte rug :(
Ik weet niet waar je woont ( ik woon wel in belgie )....moest je geinteresseerd zijn om te passen en proberen, stuur maar pb !

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:01

Ik zou ook zeggen een Kent Matsers of Thorowgood.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:27

Elco schreef:
Ik zou zeker niet voor een Equestor zadel gaan, zadels worden slecht aangemeten en krijgen vervolgens het advies om met een zadelpad te gaan rijden..lapmiddeltjes dus..Ook is vaak het kussenkanaal te breed..

Waar haal je dit nou weer vandaan? Je hebt ook genoeg 2dehands zadels die bij een andere zadelmaker liggen hoor :).
Ik heb zelf nog nooit problemen gehad en met mij meerdere mensen. Over ieder zadel is wel wat te zeggen natuurlijk :))

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:29

Bel Ninon Schutte eens. Zij kan goed maatwerk leveren. Zeer betrouwbaar en kundige vrouw! :j

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:30

Mijn zadel kwam met de kussen aan de onderkant boven de schoft uit en er bleef veel ruimte naast haar schoft staan. Zelfde de smalste wintec boom paste niet.

De kussens liggen dus hoger dan de schoft? Dat los je niet op met steeds een smaller zadel nemen, wordt alleen maar erger.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:34

http://www.maxflex-saddles.com/maxflex-s%C3%A4ttel/

Deze zadels kun je aanpassen aan de schoft...maw je krijgt een afdruk van je schoft
zadel kun je dus steeds aanpassen

irene polane is de enige in NL die ze verkoopt, over 3 wkn hebben wij die van ons binnen
wij hebben een mega moeilijke pony die heel vervelend is op de rug.
ons zadel is dan een 16 inch met 17 inch zadelblad en de ophanging wordt naar acheren verplaatst,
je hebt meerdere modellen voor een betaalbare prijs....

http://www.zadelmakerijpolane.nl/index. ... 1&Itemid=2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:39

Mijn paard is na een verkeerd aangepast zadel, af en aan,een jaar uit de running geweest. Mede ook door een te smal tussenkanaal.
Zelf heb ik een ainsly vanguard op de kop getikt met het weller system (verstelbare boom met sleuteltje) De vulling er uit laten halen en een hele nieuwe wolvulling erin laten zetten en aangepast aan de vorm van mijn paard haar rug. En eindelijk loopt ze weer als een tierelier en is de blessure helemaal opgelost en durf en kan ze haar rug ook weer gebruiken. Een 2ehands ainsley kost niet veel en een nieuwe wolvulling koste me 200,-
Succes iig!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:42

knetterhard schreef:
Elco schreef:

Waar haal je dit nou weer vandaan? Je hebt ook genoeg 2dehands zadels die bij een andere zadelmaker liggen hoor :).
Ik heb zelf nog nooit problemen gehad en met mij meerdere mensen. Over ieder zadel is wel wat te zeggen natuurlijk :))

Waar ik dit vandaan haal.???
Heel erg simpel is mijn eigen ervaring.. :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:44

2005, Ik dacht ook dat het breder moest om aan te laten sluiten maar naast haar schoft had ik dan 2 open plekken. Om die open plekken op te vullen werd de smalste boom erin gezet en dan kiepte hij niet meer maar lag nog steeds niet optimaal. Toen werd ook de ruimte tussen de kussens veel te klein.

Ik vond het ook raar dat de kussen even hoog liggen als de schoft en soms hoger maar mijn zadelmaker zei daar niets van.

Zal vanmiddag eens foto's maken van mijn paard en het zadel. Geeft wel een beeld dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:49

Die holling/ruimte zou toch opgevuld kunnen worden als hij dan verder wel goed ligt? ipv de boom smaller te maken?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:50

Super bedankt share, dit klinkt heel erg goed. De zadelmaker gaf aan dat ainsley heel goed zou aansluiten maar dat ik een compleet nieuw zadel moest nemen omdat het anders niet zou passen. Nou ben ik erg gecharmeerd van ainsley en zou ik het helemaal geen straf vinden om dit zadel te moeten aanschaffen.

Mijn paard wordt nu alleen gelongeerd omdat ze met rijden het gewoon niet meer doet. Daar gaat wel weer werk in zitten om haar weer op de rit te krijgen. Ze staakt en ontploft verder is er niet veel mee te beginnen. Ze erg kan een slechtpassend zadel op een ( normaal bomproof ) paard inwerken. Heb er 2 keer mee gereden wat goed ging, de 2 keer daarna was een drama.

Mijn wintec zou niet op maat te maken zijn die heeft een compleet verkeerde pasvorm. Maar ik hoop dat een ander zadel gewoon op te vullen is naast de schoft.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:22

Sta je open voor boomloos? Je kunt voor heel weinig een testzadel aanvragen, niet geschoten...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:54

Boomloos is wel mijn allerlaatste optie mocht het niet lukken om
een fijn zadel te vinden.